Geldige verbintenis of toch niet?

buffalo9000
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Geldige verbintenis of toch niet?

#1 , 13 jun 2017 20:25

Stel: 2 vrienden X en Y gaan samen op café. X wil zijn huis verkopen en Y heeft wel interesse. X schrijft zijn vraagprijs (pak 150.000 euro) op een bierkaartje en geeft dat aan Y.

De volgende dag komt Y op bezoek bij X en zegt dat hij het huis wil kopen voor het afgesproken bedrag, 150.000 euro. X is echter van gedacht veranderd en wil opeens 200.000 euro. Mag dit of werd er in principe al een overeenkomst gesloten op café?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 13 jun 2017 20:29

een bierkaartje met een cijfer/bedrag er op is wat het is: een bierkaartje met een cijfer er op....

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 13 jun 2017 20:29

Zolang een bod niet is aanvaard doet de verkoper gewoon wat hij wil.
Vanaf ogenblik dat hij een bod aanvaard heeft is hij gebonden.
In uw vb heeft hij nog niets aanvaard.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

buffalo9000
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2017 20:44

een bierkaartje met een cijfer/bedrag er op is wat het is: een bierkaartje met een cijfer er op....
Zou er een verschil zijn moest er staan: "ik, X, wil mijn huis verkopen voor 150.000 euro."?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 13 jun 2017 20:53

een bierkaartje met een cijfer/bedrag er op is wat het is: een bierkaartje met een cijfer er op....
Zou er een verschil zijn moest er staan: "ik, X, wil mijn huis verkopen voor 150.000 euro."?
"Ik wil" drukt een wens uit maar is nog geen aanvaarding.

Er moet minstens geschreven worden, "Ik mr xx verkoop hierbij mijn woning aan mr yy voor de prijs van zz EUR"
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 13 jun 2017 22:50

Er moet bijstaan over welke woning het gaat (adres), voor zelfde heeft de verkoper meer dan één woning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 14 jun 2017 11:26

een bierkaartje met een cijfer/bedrag er op is wat het is: een bierkaartje met een cijfer er op....
Zou er een verschil zijn moest er staan: "ik, X, wil mijn huis verkopen voor 150.000 euro."?
"Ik wil" drukt een wens uit maar is nog geen aanvaarding.

Er moet minstens geschreven worden, "Ik mr xx verkoop hierbij mijn woning aan mr yy voor de prijs van zz EUR"
precies, en dan moet er ook nog een handtekening en datum opstaan. Anders kan ik op basis van een bierkaartje met een prijs op gekrabbeld wel van elke verkoper een huis, een boot of wat dan ook, eisen zijn/haar huis, boot of wagen aan mij te verkopen aan x prijs.....

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jun 2017 21:55

Een datum is niet vereist, een handtekening wel.
Zodra er overeenkomst is over prijs en goed - voldoende identificeerbaar - kan er een koop gesloten worden. Dit kan zelfs mondeling, maar dan heb je geen bewijs.

In het verhaaltje hier heeft X het onroerend goed niet beschreven op het bierkaartje. Het bedrag zou dus over gelijk welk ander onderwerp kunnen gaan. Ook de transactie moet erbij staan. Anders zou het evengoed een schatting van de woning kunnen zijn.

Zelfs al zouden de vereiste elementen erop staan dan nog geloof ik niet in de afdwingbaarheid ervan. Een bierkaartje als contract voor een woning? En dat op café getekend? Een van de partijen zou kunnen aanvoeren dronken geweest te zijn (fysieke onbekwaamheid) of zou kunnen aanvoeren dat het allemaal een grap was (gebrekkige wilsuiting). Ik denk dat de rechter hier gemakkelijk in zou meegaan.

Terug naar “Kopen”