Contant voorschot huis

VeerleDM
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Contant voorschot huis

#1 , 13 jun 2017 15:40

Mijn man en ik hadden een huis op het oog. Na veel wikken en wegen hebben we besloten de vraagprijs te bieden. Echter, er was nog een andere geïnteresseerde partij. Deze partij heeft de verkoper eveneens vraagprijs geboden, maar was bereid geen opschortende voorwaarde in de compromis op te nemen én heeft beloofd 10% cash te betalen. Deze informatie hebben we vreemd genoeg van de makelaar gekregen die de verkoop behartigt.
Wij wilden de officiële weg nemen, wat wil zeggen dat de verkoper van ons net zo goed zijn geld zou hebben gekregen (goedkeuring lening is namelijk geen probleem), maar dan via zijn bankrekening.
Hierdoor zal het huis dus worden verkocht aan de andere partij. Naar mijn weten is het contant betalen van een voorschot niet wettelijk. Kunnen we met deze informatie iets doen? Kan dit bij een bevoegde instantie aangegeven worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 jun 2017 15:45

Als er twee partijen zijn mag de verkoper volledig vrij beslissen aan wie hij verkoopt.
De betalingsvoorwaarden hebben daarbij geen enkel belang.
U kunt dus niets ondernemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 13 jun 2017 15:53

Dit kan gemeld worden aan het CFI, maar dat maakt de verkoop niet ongeldig of zo. De verkoper beslist nog steeds aan wie hij verkoopt, u gaat er zelf dus geen voordeel bij hebben.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 13 jun 2017 17:10

De verkoper kan daar misschien mee wegkomen , maar die makelaar zal serieus zijn vingertjes branden.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 13 jun 2017 17:14

De notaris ook hoor. Allez, als het al waar is natuurlijk.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 13 jun 2017 17:22

Die notaris komt ook nog aan de beurt, maar ik ga er voor het gemak van uit dat die sowieso de nodige meldingen doet. De makelaar daarentegen heeft zijn werk al gedaan...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 13 jun 2017 17:42

Als het voorschot onder tafel in contanten werd betaald en het compromis opgesteld voor een lagere prijs zal het moeilijk zijn om één en ander aan te tonen. Dit gebeurde vroeger courant, en ja, nu nog hoor!
Wel af te raden, niet alleen wegens onwettig, maar ook risicovol voor de koper want er is geen enkel bewijs van betaling van die som.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 13 jun 2017 18:43

Aan die mogelijkheid durfde ik niet te denken.....

Is toch een risico denk ik. Niet iedereen heeft zomaar 10% van de waarde van een huis onder zijn persoonlijke matras liggen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jun 2017 19:55

Ik denk dat dit meer gedaan worden dan jullie denken !

In onroerende goederen en bouw zit het meeste zwart geld, het is nooit te controleren als het een vloer is van 100€ de m² of dat het een vloer is van 800€ de m², er zijn deuren van 100€ en er zijn deuren van 3000€ wie ziet dit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 14 jun 2017 10:51

Tja; 't wordt gelukkig wel moeilijker en moeilijker als ontvanger van zwart geld om dat geld terug in circulatie te brengen. Je kan er bij manier van spreken nog enkel mee op zwier gaan want betalen met kontant geld mag bijna niet meer.

Vergeet ook niet dat registratie mogelijks zal langskomen omdat ze vinden dat je (officieel) te weinig betaald hebt.

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 14 jun 2017 11:00

- voor een min-prijs van pakweg 10.000 euro zal de registratie niet langskomen
- 10.000 euro in't zwart levert de koper een winst van 500 of 1000 euro op (klein of groot beschrijf). En voor veel kopers is dit een groot bedrag ...
- wie een huis verkoopt, zit meestal ook in de fase van een huis kopen en/of verbouwen, waar zwart geld makkelijk uitgegeven kan worden, en dus werk ter waarde van 12.100€ kan laten uitvoeren met dat geld ...

Ik ben er dan ook van overtuigd dat het nog steeds veel meer voorkomt dan je zou denken.

Het juridisch relevante antwoord stond al in post 2: Als er twee partijen zijn mag de verkoper volledig vrij beslissen aan wie hij verkoopt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

VeerleDM
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jun 2017 15:23

Dank voor de snelle en duidelijke antwoorden!
De verkoper beslist inderdaad aan wie hij verkoopt. Maar, wat wel relevant is: wij hebben schriftelijk de vraagprijs geboden. Als de verkoop aan de andere partij effectief doorgaat, wordt het huis -officieel dan- verkocht aan 10% minder dan de vraagprijs. Dit is toch op zijn minst vreemd? Of gaat hier ook geen haan naar kraaien? Als een verkoper ervoor kiest om aan 90% van de vraagprijs te verkopen, terwijl hij een schriftelijk bod heeft van de volledige vraagprijs, zit er toch een geurtje aan...

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 jun 2017 15:34

En wie heeft toegang tot al deze informatie om dit met elkaar te vergelijken?

MarkiZN
Berichten: 106

#14 , 14 jun 2017 15:39

Ik vermoed dat de makelaar eerder voorzichtig aan het polsen geweest is of jullie bereid waren (ook) een deel in het zwart te betalen. Het is zeker niet uit goedheid dat hij dat vertelt over de andere koper (als die al bestaat)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 14 jun 2017 16:38

Dank voor de snelle en duidelijke antwoorden!
De verkoper beslist inderdaad aan wie hij verkoopt. Maar, wat wel relevant is: wij hebben schriftelijk de vraagprijs geboden. Als de verkoop aan de andere partij effectief doorgaat, wordt het huis -officieel dan- verkocht aan 10% minder dan de vraagprijs. Dit is toch op zijn minst vreemd? Of gaat hier ook geen haan naar kraaien? Als een verkoper ervoor kiest om aan 90% van de vraagprijs te verkopen, terwijl hij een schriftelijk bod heeft van de volledige vraagprijs, zit er toch een geurtje aan...
De verkoper mag zelfs aan de laagste bieder verkopen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”