Opruim opslagplaats na verkoop.

Bruno21
Topic Starter
Berichten: 25

Opruim opslagplaats na verkoop.

#1 , 08 jun 2017 23:53

Beste mensen,

Mijn zoon heeft een appartementje gekocht met een zeer groot magazijn op de benedenverdieping. Bewust magazijn is momenteel volgestouwd met spullen van de verkoper. Goed materiaal maar ook veel rommel.

Binnen veertien dagen wordt de akte verleden en is mijn zoon eigenaar van het pand.

Normaliter wordt verondersteld dat de opslagplaats dan volledig ontruimd is en netjes achtergelaten.

Ik vrees dat binnen de beperkte tijdspanne die rest de verkoper- die voltijds werkt- geen tijd heeft om aan die plicht te voldoen.

Wat kan mijn zoon hiertegen ondernemen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om via een tweede bankcheque een klein deel van de te betalen som slechts te overhandigen als werkelijk alles verlopen is zoals het hoort? Deze tweede bankcheque zou dan de kosten voor de container en mankracht kunnen dekken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 09 jun 2017 00:01

Wat kan mijn zoon hiertegen ondernemen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om via een tweede bankcheque een klein deel van de te betalen som slechts te overhandigen als werkelijk alles verlopen is zoals het hoort? Deze tweede bankcheque zou dan de kosten voor de container en mankracht kunnen dekken.
Dit zal niet lukken, vraag aan u notaris om een som vast te zetten als waarborg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2017 00:18

Is er in het compromis iets overeengekomen?
Het inhouden van een bedrag op een derdenrekening van de notaris is gebruikelijk.
Bovendien kan de notaris van rechtswege de koper bevoegd verklaren om via een gerechtsdeurwaarder een uitdrijving te doen indien de ontruiming niet gebeurd is voor een bepaalde datum: desnoods met behulp van de openbare macht, en zulks op basis van een grosse van de akte, zonder tussenkomst van de rechter, op koste van de verkoper. (Je moet die kosten dan wel voorschieten maar daar zou de waarborg op de derdenrekening dan kunnen fungeren).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Bruno21
Topic Starter
Berichten: 25

#4 , 09 jun 2017 14:01

Bedankt voor jullie uitleg. Er staat hierover niets in de compromis.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 09 jun 2017 22:28

Als het maar in de akte staat - kan perfect - hebben dat ook gedaan - bepaalde zaken waren bij verkoop overgenomen maar bleken net voor verkoop al verdwenen. Door notaris dat te laten vermelden in akte.

Terug naar “Kopen”