Wanneer is een bod aanvaard?

Sara_1989
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wanneer is een bod aanvaard?

#1 , 06 jun 2017 19:55

Mijn vriend en ik hebben afgelopen weekend een bod van 290 000 euro geplaatst op een huis met vraagprijs 299 000 euro.
Het huis wordt verkocht met een makelaar, maar we hadden al snel goed contact met de eigenaars die ons spontaan zijn contactgegevens gaf.

Na het tweede bezoek overlegden mijn vriend en ik, en besloten we om een bod te plaatsen. Het huis is zeer mooi en van 2014, maar heeft nog werkjes (primer en verf, trapbekleding, terras aanleggen, ventilatie in toiletten, voegen van de gevelsteen, vloeren boven, lampen overal, enz.) dus boden we 9000 euro minder.
Ik ging het ook al even face to face aan de eigenaar zeggen, omdat het met hem wat beter klikt, om het alvast te laten weten zodat we niet extra lang moesten wachten met het verlengde weekend, en om zijn reactie in levende lijve te zien.

Hij was zeer opgelucht, kreeg tranen in zijn ogen en gaf me een knuffel. Blijkbaar zit het koppel met financiële problemen en moet het huis zo snel mogelijk verkocht worden.

Diezelfde dag (afgelopen zaterdag) stuurde ik een mail naar de makelaar met het bod, gebruikmakend van een voorbeeldbrief, want zo bekend ben ik daar niet mee. Ik stuurde de mail ook door naar de eigenaar, zoals beloofd.

Gisteren kreeg ik telefoon van de makelaar om te bevestigen dat het bod ontvangen was, en om na te gaan of we zeker waren dat we een lening zouden krijgen. (En of we de akte in het Nederlands of Frans willen hebben, want het huis ligt net over de grens in Wallonië.) Ik voelde aan dat hij misschien wat zou pushen bij de eigenaars om toch wat hoger te vragen.

En vandaag blijkt dat inderdaad het geval. Zij willen graag 294 500 euro. Nu voelen wij ons "een beetje te kakken gezet", zoals mijn vriend het zo mooi verwoordde. Ik belde de eigenaar om te laten weten dat we toch wat verrast waren door hun reactie op het bod. Voor ons was het al in kannen en kruiken. Hij klonk wat aarzelend aan de telefoon. Voor hem is het in feite oké; zijn vrouw wil graag meer. Hij zei dat we ook nog een tegenbod van nog eens de helft van het verschil konden doen (292 250 euro).

Mijn vraag naar jullie toe: wat geldt als aanvaarding van het bod?
Ik heb namelijk op e-mail zijn reactie op ons bod: "bedankt voor jullie bod, ik ben hier zeer verheugd door! Zal de komende dagen wel iets vernemen van meneer X (de makelaar)"
Kunnen we hiermee zeggen dat hij ons oorspronkelijke bod aanvaard heeft en dus niet mag terugkrabbelen?

Als je meer info nodig hebt, vraag gerust!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 jun 2017 20:07

Ik lees nergens dat hij bevestigt dat het bod aanvaard is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sara_1989
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2017 20:48

Nee, achteraf bekeken had ik het hem inderdaad beter laten schrijven, want hij heeft het wel gezegd. Maar dat is woord tegen woord, natuurlijk.

Ik wou gewoon even navragen of "ik ben zeer verheugd door jullie bod" voldoende is.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 jun 2017 20:49

Neen dat is niet hetzelfde als "ik aanvaard uw bod".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2017 21:12

Een knuffel is geen aanvaarding van een bod. Evenmin zijn tranen van vreugde een wilsuiting om de verkoop te sluiten.

Als hij mondeling gezegd heeft dat hij het bod aanvaardt dan zit je nog met een bewijsprobleem.
Daarnaast heeft zijn vrouw nog niet aanvaard. Zonder haar aanvaarding sta je nergens want ze moeten met twee tekenen.

Eventjes afwachten en zien wat het geeft. Je zit maar 9000 euro van de vraagprijs. Ik kan me inbeelden dat de makelaar deze verkoop zal willen verzilveren zodat hij het dossier succesvol kan afsluiten.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 06 jun 2017 21:40

Je hebt inderdaad nog geen bevestiging van het bod gekregen.

Maar met alles dat je meegemaakt hebt, veronderstel ik dat de verkopers toch zouden verkopen voor 290.000, tenzij ze in tussentijd een beter bod krijgen.
Ik zou mailen dat je bod je maximumbod is, en dat deze nog geldig is tot aan de vooropgestelde datum (ik mag hopen dat je een geldigheidsduur aan je bod meegegeven hebt).
Vermoedelijk zullen ze tegen het einde van die periode wel verkopen voor dat bod, tenzij (nogmaals) er iemand meer biedt in tussentijd natuurlijk.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jun 2017 11:24

Aangezien het bod niet aanvaard werd door het tegenbod, is dit ook niet meer geldig met of zonder datum. Ik zou het advies van Blaatpraat wel opvolgen en laten weten dat 290.000 het maximumbod is. U kunt hier eventueel wel nog een (nieuwe) geldigheidsduur aan toevoegen (bijv. één week).

Terug naar “Kopen”