moet koper wachten op rangorde schuldeisers?

vanbeda
Topic Starter
Berichten: 19

moet koper wachten op rangorde schuldeisers?

#1 , 22 mei 2017 17:43

Hallo,
Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen:
Ik ben sinds 2015 kandidaat-koper van een huis met 2 eigenaars beiden diep in de schulden. ik heb het compromise getekend in mei 2016.
Aangezien sommige schuldeisers beslag hadden gelegd op het huis kon de akte niet verleden worden. Ik heb ondertussen voor beide eigenaars een procedure voor de rechtbank doorlopen, om de toelating te verkrijgen voor onderhandse verkoop (artikel 1580bis), beiden toegestaan.
Nu heeft de notaris van de laatste rechter opnieuw een termijn van 4 maand gekregen voor het verlijden van de akte (loopt af eind juni). Ik had een datum gekregen om eindelijk te tekenen op 9 juni, maar nu krijg ik te horen dat die weer uitgesteld moet worden omdat de notaris (van de verkopers) eerst de rangorde van de schuldeisers wil opstellen (en dit zou weer een aantal maanden duren) en de 4 maanden zullen dus (weer) niet gerespecteerd worden.
Nu vraag ik mij af of ik hier echt op moet wachten, aangezien dit mijn probleem niet is. Kan ik de akte niet afdwingen en gewoon betalen op de rekening van de notaris. Wie het geld krijgt en in welke volgorde heeft toch geen aanziens met de akte tussen eigenaars en mezelf? Of vergis ik mij?
Mocht dit niet al 2 jaar aanslepen, zou ik vast meer geduld hebben, maar ondertussen bereik ik stilaan het einde van mijn krachten.

Alvast bedankt,
Darja

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KellyV1980
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2017 10:46

Beste Darja...
2 jaar?!? Wij zitten in eenzelfde situatie momenteel en worden na 6 maanden al gek!!
Telkens een probleem wordt opgelost, valt er (voor ons) een nieuw lijk uit de kast! We waren bij de ondertekening van de compromis niet op de hoogte gesteld van het feit dat er voorkooprecht op het pand zat en sinds vandaag (5 maand na ondertekening compromis) weten we ook dat er nog bewarend beslag op het pand ligt!
Het uitvoerend beslag dat een week voor we de compromis gingen tekenen werd ons uiteraard wél meegedeeld. Maar dit zou allemaal snel in orde komen.... Niet dus!
Nu zitten we nog met het feit dat er ruzie is tussen onze verkoper en familie van de (overleden) zaakvoerder waar hij een zaak had van overgenomen. Die hebben dus dat bewarend beslag laten leggen en willen nu niet vrijwillig akkoord gaan met de onderhandse verkoop. (puur pesterij!!)
Wat het uitvoerend beslag betreft hebben ze gelukkig wél een akkoord van de schuldeisers ondertussen en ook bij ons zou het gaan aanslepen omdat de verdeling van het geld niet in orde kwam. Daarop heeft de hoofdschuldeiser echter gezegd dat dit niet ONS probleem is en dat dat nadien wel zal opgelost worden eens het geld beschikbaar is.
Ik denk dus dat ze jouw zaak echt wel kunnen laten doorgaan hoor! Zeker achter je notaris blijven zitten. Die van ons wordt onderhand gek van al ons gemail en gebel denk ik!!

Ik wens je nog heel veel succes!
Hou je me op de hoogte?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2017 22:35

Hallo Darja,

Je hebt gelijk. De rangorde (waarschijnlijk bedoel je 'rangregeling') van de schuldeisers heeft niets meer met de verkoop te maken. Dat is een akte die na de verkoopakte doorgaat en alleen de beslagene-verkoper, de schuldeisers en de notaris aangaan. Ik weet niet wat het excuus is, maar de rangregeling moet niet opgesteld worden - ook niet in ontwerp - vooraleer de verkoopakte wordt opgemaakt.

Jouw verkoop is immers een 'zuiverende' verkoop die alle beslagen en hypotheken doorhaalt. In de verkoopakte moet de notaris gewoon het notarieel getuigschrift opnemen dat alle beslagen en hypotheken doorhaalt. Niet zo moeilijk hoor. Ik heb het al meerdere keren gedaan. Zelfs als alle schuldeisers niet betaald kunnen worden dan is dit geen probleem. Zij krijgen dan niets of een klein deeltje terugbetaald. Dit kan de verkoop niet tegenhouden noch vertragen.

De notaris moet er wel op letten dat alle ingeschreven schuldeisers - dit zijn deze met een hypotheek - correct opgeroepen zijn bij de machtigingsprocedure voor de beslagrechter. Dat kan hij nagaan op het hypothecair getuigschrift. Misschien wacht hij daar op. De hypotheekkantoren zijn erg traag, maar dat nu ook niet zo traag.

Dit is geen normale manier van werken... heel vreemd.

Reclame

Terug naar “Kopen”