Kan ik openbare verkoop tegengaan?

GeertV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Kan ik openbare verkoop tegengaan?

#1 , 16 mei 2017 22:44

Vandaag zijn we naar een huis gaan kijken dat ons best aanstaat. De verkoper heeft op het einde vertelt wat hij er graag voor zou krijgen en dat ligt volledig in ons budget.
Nu is het huis reeds in openbare verkoop en is de eerste zitdag reeds achter de rug. Ook is er reeds een hoger bod uitgebracht en is de datum van de tweede zitdag reeds gekend.

Mijn vraag is nu: kan ik op één of andere manier het huis toch nog uit de hand kopen? Kan de openbare verkoop nog gestopt worden of is dit niet mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 16 mei 2017 22:51

U kunt geen openbare verkoop "tegengaan", u heb daar geen enkele invloed op.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

GeertV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2017 22:54

Kan de verkoper de openbare verkoop nog stoppen? Want hij was hier wel toe bereid maar wist dit zelf ook niet

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 16 mei 2017 23:08

De verkoper kan dat als hij er geen probleem mee heeft om al de reeds gemaakte kosten en aanverwante kosten te vergoeden aan de notaris en andere belanghebbenden....dat gaat wel een aanzienlijke kostenrekening zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

GeertV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2017 23:13

En wat zou dan een aanzienlijke kostenrekning zijn bij een ingestelde prijs van 200000?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 16 mei 2017 23:18

Dat kan enkel de notaris zeggen die belast is met de verkoop.
Vooraleer de openbare verkoop begint heeft die notaris bijna al zijn werk al gedaan in de voorbereidingen.
Daarbij ook al de kosten gemaakt voor de opzoekingen, enz.......
Ruwe schatting: 5 000 EUR minstens, maar kan meer zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 mei 2017 09:58

Nee dat kan niet. Na een voorlopige toewijzing kan een openbare verkoop niet zomaar gestopt worden. Men kan zowel de uitbrenger van het hoogste bod op de eerste zitdag als de uitbrenger van het hoger bod hun rechten niet zomaar ontzeggen.

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 17 mei 2017 10:21

Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=54&t=79960

In 't kort: behalve bij gedwongen verkoop, kunnen de verkopers de verkoop tegenhouden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 mei 2017 10:53

Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=54&t=79960

In 't kort: behalve bij gedwongen verkoop, kunnen de verkopers de verkoop tegenhouden.
Ik denk dat uw conclusie niet strookt met de gegevens die in dit topic staan. Verkopers kunnen bij een vrijwillige verkoop inderdaad de verkoop tegen houden, maar ik lees nergens dat dit nog kan na de toewijzing.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 17 mei 2017 12:30

Het kan zeker en vast want er is nog geen definitieve toewijzing.
Aangezien er een hoger bod is vervalt de voorlopige toewijzing, er is er dus geen meer.
Men staat dan terug op af. Het hoger bod is immers geen "toewijzing"!
Bijgevolg kan de verkoper de openbare verkoop afblazen en uit de hand aan TS verkopen.

Lukt voor 100 percent!!! Dit gebeurt vrij dikwijls.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2017 21:49

Asperger is correct. Na het hoger bod kan de openbare verkoop stilgelegd worden. Op de eerste zitdag is er slechts toegewezen "onder opschortende voorwaarde van afwezigheid van hoger bod". Als er een bod komt, zal de opschortende voorwaarde nooit vervuld kunnen worden en wordt de eerste toewijzing teniet gedaan.

GeertV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 mei 2017 22:54

Heb vandaag wel gehoord dat het een gerechtelijke (gedwongen) verkoop is dus dat veranderd wel de situatie vrees ik dan. Kan in dit geval de verkoop nog gestopt worden en kan er nog overgegaan worden tot een verkoop uit de hand? Zo ja wie kan dit dan doen? De 2e zitdag is binnen 3 weken.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 mei 2017 23:08

Als een verkoop op beslag (uitvoerend onroerend beslag) is, kan de verkoop niet meer ingehouden worden door de eigenaar. Die heeft geen controle over de procedure. De 2de zitdag zal doorgaan.

Echter, stel nu dat de eigenaar zijn schulden nog snel afbetaalt aan de beslagleggende schuldeiser dan kan de schuldeiser de notaris opdracht geven om de verkoop stop te zetten. Zonder de opdracht van de schuldeiser vervalt de opdracht van de notaris. Dit is erg zeldzaam en niet zo evident. (Het beslag is ondertussen 'gemeen gemaakt' en alle schuldeisers aan wie het beslag gemeen is gemaakt moeten instemmen met de stopzetting van de procedure. Interessante materie, maar daar ik zal je daar niet mee vervelen.)

Terug naar “Kopen”