Kosten makelaar.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

Kosten makelaar.

#1 , 16 mei 2017 15:40

Wij hebben een huis te koop aangeboden via een makelaar met een contract van 6 maanden. Nu kunnen we het na 3 maanden verkopen zonder tussenkomst van de makelaar. Welke datum spreekt er voor het moeten betalen van de makelaar, deze van de ondertekening van de compromis of het verlijden van de akte bij de notaris?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2017 15:43

Deze van de compromis natuurlijk, zelfs mocht men kunnen bewijzen van het ogenblik dat de koper ja zegt ik koop het.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 16 mei 2017 15:51

Lees er uw kontrakt eens op na. Als de koper op de lijst van de makelaar staat ben je alsnog tot 6 maanden na het aflopen van het kontrakt honorarium verschuldigd.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 16 mei 2017 16:29

eerste punt: kijk na of de overeenkomst die u met de makelaar heeft afgesloten, een exclusief contract is.

Als dat niet het geval is, en de kandidaat-koper heeft op geen enkele manier contact gehad met de makelaar, ben je de commissie niet verschuldigd.
In andere gevallen heeft de makelaar recht op zijn commissie.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#5 , 25 mei 2017 14:13

Bedankt voor jullie feedback.

Terug naar “Kopen”