aankoopverbreking

Crackerke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

aankoopverbreking

#1 , 12 mei 2017 21:35

Beste,

ik heb enige tijd geleden een huis willen aankopen. dit huis stond te koop via een makelaar, ik ben hiernaar gaan kijken en ben meteen akkoord gegaan met de vraagprijs. nu had ik een verkoopovereenkomst getekend bij de makelaar en was ik in afwachting voor de compromis te tekenen. de makelaar had tot op heden telkens telefonisch contact met de eigenaar en ook bevestiging dat alles in orde was.
de eigenaar van het pand woont nu echter in Canada.. we hadden nu een afspraak voor de compromis deze week maar de eigenaar had dit geannuleerd wegens persoonlijke redenen. enkele dagen later krijg ik het telefoontje van de makelaar dat de verkoper het huis niet meer wil verkopen want deze wil het verkopen aan kennissen van hem. Nu blijkt dat hij zelf ook geen enkele handtekening heeft gezet op een document van de makelaar omdat hij blijkbaar problemen had met zijn email zegt hij...
kan ikzelf hier nog iets tegen doen of moet ik dit gewoon ondergaan en betreuren dat ik het huis niet zal kunnen kopen?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 mei 2017 21:38

Neen want er was nog geen aanvaarding door de verkoper.
U zal moeten treuren. Helaas.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2017 22:20

Valt inderdaad weinig tegen te doen. Een koop-verkoop-overeenkomst was er nog niet. Ook al bied je de vraagprijs, dit wordt (vaste rechtspraak van Cassatie) niet als het akkoord van de verkoper beschouwd.
En een precontractuele fout is hier niet alleen nauwelijks aan te tonen, je kan bovendien moeilijk effectieve schade bewijzen.
Mij lijkt inderdaad ook dat je hierin zal moeten berusten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 12 mei 2017 22:52

De makelaar heeft toevallig niets per mail laten weten aan jou?
Indien alles telefonisch gebeurd is, heb je niets van bewijs, en zul je het inderdaad moeten betreuren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 12 mei 2017 22:57

Zonder mandaat mag de makelaar de koop niet bevestigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Crackerke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mei 2017 20:33

Hartelijk dank het is jammer maar ik vermoedde ook al zoiets

Terug naar “Kopen”