Verkoop huis moeder

Crysta
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis moeder

#1 , 08 mei 2017 16:49

Hallo,
Eventjes een uitleg: mijn moeder wil haar huis verkopen... vader is reeds overleden. Ik heb nog 2 halfbroers en 1 halfzus. Waar van 2 kinderen van mijn moeder en 1 kind van mijn vader. Ik ben de enigste van de 2. Nu vraagt men om te tekenen voor de verkoop. Kan ik dit weigeren?
Bedankt voor de moeite!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 mei 2017 17:03

Het feit dat men u vraagt om te tekenen betekent dat u naakte eigenaar bent van een deel van het huis ingevolge het overlijden van uw
vader. Ingeval van verkoop van het huis hebt u recht op de waarde van uw naakte eigendom (wordt berekend als een percentage van de verkoopprijs en hangt af van de waarde van het vruchtgebruik en van uw aandeel in de woning).

Indien er geen wilsbeschikking was van uw vader en geen adopties dan waren enkel de kinderen van uw vader (uit eender welk huwelijk)
erfgenamen en bijgevolg naakte eigenaar.
Vermoedelijk heb u dus samen met het andere kind van uw vader de helft van de woning geërfd in naakte eigendom.
Indien dat het geval is bent u eigenaar van 1/4 van de woning (naakte eigendom).

Derhalve zou u recht hebben op:
[(verkoopprijs/2) minus (waarde vruchtgebruik)]/2
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Crysta
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2017 18:00

Maar kan ik weigeren van te tekenen?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 08 mei 2017 19:08

Maar kan ik weigeren van te tekenen?
Ja. Maar dan kunnen de anderen via de Rechtbank de openbare verkoop vragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 08 mei 2017 19:29

U kan uw akkoord ook afhankelijk maken van het bereiken van een bepaalde prijs...

Maar ook dan blijft de piste van openbare verkoop, zonder uw voorafgaand akkoord, over als u blijft weigeren.

Crysta
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mei 2017 19:46

Dus bij openbare verkoop krijgt ieder kind dan zijn deel? Of enkel van de overledene? Kan ik geen contract laten opstellen zodat het deel van mijn moeder niet verloren gaat voor de andere kinderen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 08 mei 2017 19:54

Dus bij openbare verkoop krijgt ieder kind dan zijn deel? Of enkel van de overledene? Kan ik geen contract laten opstellen zodat het deel van mijn moeder niet verloren gaat voor de andere kinderen?
Het aandeel van uw moeder gaat naar uw moeder want het is haar eigendom.
Ze mag dat allemaal uitgeven, daar valt niets aan te doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Crysta
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 mei 2017 20:58

Bedankt voor de uitleg!

Terug naar “Kopen”