Voorlopige oplevering, technisch geschil

minimanu
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorlopige oplevering, technisch geschil

#1 , 04 mei 2017 18:47

Hallo allen,

in juni 16 hebben wij onze notariële akte laten verlijden voor de aankoop van ons sleutel op de deur project.
Ruim een jaar later in mei 2017 is de bouwheer overgegaan tot de voorlopige oplevering( wet Breyne van toepassing dus).
Tijdens deze voorlopige oplevering hebben we echter zovele zichtbare fouten gevonden, in overeenstemming met de bouwheer, dat we samen overeengekomen zijn het voorlopige opleveren uit te stellen naar een tot nu toe niet overeengekomen datum.

1 van de terugkomende punten is de afwerking van de binnenbepleistering. Ons lastenboek vermeld de afwerking als volgt: "De wanden worden klaar voor de schilder afgewerkt. De laatste fijne plamuurlaag dient aangebracht te worden door de schilder ten laste van de eigenaar."
Wij hebben echter tijdens de eerste poging tot opleveren reeds vermeld aan de bouwheer dat afwerking alles behalve "schilderklaar" is naar ons verwachtingen. De bouwheer weerlegde deze stelling en noemt de wanden met scheuren, gaten, krassen en oneffenheden schilderklaar en zegt dat deze kleine oppervlakkige fouten het werk zijn voor de schilder en dus ten onzer laste. Dus deed ik wat opzoekwerk aangaande technische vereisten voor de binnenbepleistering.

Ik vond stukjes, want als particulier krijg je gedeeltelijke info in tegenstelling tot aannemers, informatie bij het orgaan WTCB. Dit orgaan is blijkbaar het controleorgaan bij een nieuwbouw. Ik vond dit document terug op hun website:

http://www.wtcb.be/homepage/download.cf ... df&lang=nl

Het document van de link vermeld op pagina 2 dat de afwerkingsgraad moet vermeld worden.
Dit is in ons lastenboek niet van toepassing. In tabel 1 pagina 2, staat het volgende " ( 1 ) De normale afwerkingsgraad is van toepassing bij gebrek aan andersluidende voorschriften in de contractuele documenten."
Dit is dus voor ons het geval?
Bijkomend is de term 'klaar voor de schilder' in ons lastenboek gebruikt. Volgens het WTCB is dit "af te raden".

Er staat verder in ons lastenboek dat "de laatste fijne plamuur door de schilder moet aangebracht worden". Gaat dit over de term 'volvlakkig plamuren'? Dit is volgens get WTCB een onderdeel van 'afwerkingsgraad III ' ( tabel pagina 4). Als de afwerking van de aannemer voorziet dat deze laag kan gelegd worden, dan moet niveau I en II reeds bereikt zijn. Redeneer ik hier correct of is "plaatselijk bijplamuren" (afwerkingsniveau II volgens de tabel) reeds de "laatste fijne plamuur" waarover het lastenboek spreekt? Zoja, moet dan "afwerkingsniveau I " door de aannemer voorzien worden?

Verder vond ik volgende zin op pagina 4 : "De producten die gebruikt worden voor een volvlakkige plamuurbehandeling worden immers specifiek samengesteld om in zeer kleine diktes (tussen 1 en 2 mm) "
Mogen wij als kopers er dan van uitgaan dat onze aannemer geen gaten of scheuren groter dan 1 a 2 mm mag laten?


Het is een ganse boterham om allemaal door te nemen en bijeen te puzzelen, zeker voor een leek zoals mezelf.
Vandaar de volgende vragen op dit forum:
- wat is de afwerkingsgraad dat onze aannemer moet voorzien volgens ons lastenboek?
- in hoeverre kunnen wij niet akkoord gaan met dit deel van de oplevering? Komen er dan extra experts of kosten bij te pas?
- kan de aannemer overgaan of dreigen tot een rechtzaak indien wij moeilijk doen over het niveau van afwerking?
- kunnen wij een erkend schilder vragen een offerte op te maken met de voor hem nodige kosten alvorens zijn functie te beginnen plamuren en mogen wij deze kosten afhouden van de eindrekening van het appartement?


Vele vragen, ik hoop vele antwoorden.
Dank bij voorbaat aan iedereen die hier moeite en tijd in wil steken,

Minimanu

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”