verkoop van een huis / dementie / volmacht

krisbe
Topic Starter
Berichten: 35

verkoop van een huis / dementie / volmacht

#1 , 03 mei 2017 21:03

Misschien een rare vraag.

Moeder : 80 jaar, woont in de gezinswoning (veel te groot overigens)
Vader : 81 jaar, verblijft in een woonzorgcentrum

Mijn vader's gezondheid wordt er niet beter op. Ook is hij soms verward (maar geen dementie).

Wanneer iemand uit een koppel dement is, dan neem ik aan dat de gezinswoning van dat koppel niet zomaar kan verkocht worden (al was het maar om de kosten van het woonzorgcentrum te betalen à rato van 2000 EUR per maand). Eén persoon weet immers niet meer waarover het gaat.

Om op deze situatie te anticiperen, heb ik de volgende vraag : kan een ouder aan een kind een volmacht geven om, samen met de andere ouder, de gezinswoning te verkopen in de toekomst ?
M.a.w. kan je via een volmacht aan iemand anders de mogelijkheid geven je eigen huis later te verkopen ?
Als dit kan, waaraan moet een dergelijke volmacht dan formeel voldoen ? Moet dit via een notaris of kan dit onderhands ?

Thx.

K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 03 mei 2017 23:54

Lijkt me betwistbaar. Er kan een volmacht gegeven worden maar dat is doorgaans van korte duur, ofwel om op een vastgestelde nabije datum op te treden in vervanging van een afwezige verkoper (bvb verblijf buitenland)
Uw bedoeling blijkt om een volmacht zonder einddatum te laten tekenen die pas 10 -15 jaar later gebruikt zou worden.
Het lijkt me dat een notaris altijd de tussenkomst zal vragen van alle eigenaars. En als er één op dat moment niet in staat is zijn eigen belangen waar te nemen is een voorlopig bewind/tussenkomst vrederechter opportuun. Ook dan kan onroerend goed verkocht worden maar onder toezicht van de rechtbank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 04 mei 2017 10:00

U dient een zorgvolmacht te laten opmaken.

Info: https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... rgvolmacht

Reclame

krisbe
Topic Starter
Berichten: 35

#4 , 05 mei 2017 10:00

Bedankt Basejumper en Fortuin,

Zeer nuttige info. Voor de verkoop van een onroerend goed (vb. gezinswoning) moet de (zorg)volmacht wel door de notaris opgemaakt worden. Wat een bezoek van de notaris aan het woonzorgcentrum veronderstelt, denk ik.
Ik zal al eens een mailtje naar de notaris zenden, om te kijken wat de stappen zijn (en wat de kost daarvan is).

Beste dank.

K.

Terug naar “Kopen”