Overstromingsgevoelig gebied

Jowa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overstromingsgevoelig gebied

#1 , 14 apr 2017 14:11

Hallo,
ik sta op het punt een woning te kopen via een immokantoor, de compromis is reeds ondertekend. Hierin staat dat de woning NIET gelegen is in mogelijk of effectief overstromingsgevoelig gebied. In de bijlagen zat ook een kaartje van de watertoets (Overstromingsgevoelige gebieden 2014) dat dit bevestigd.

Gisteren kreeg ik het voorstel van de akte en hier staat in dat de woning wel in risicogebied overstromingen ligt. Kan een gebied dat niet overstromingsgevoelig is, toch risicogebied zijn?

Op de website http://www.waterinfo.be ligt mijn perceel niet in overstromingsgevoelig gebied maar op de website http://www.geopunt.be wel. Wat is het nu? Iemand die hier meer over weet?

Als mijn woning inderdaad in overstromingsgevoelig- of risicogebied ligt, dan vind ik dat het immokantoor mij verkeerde informatie heeft gegeven en dan had ik de woning misschien niet gekocht, of tegen een lagere prijs.

Waterinfo:
Afbeelding
Geopunt:
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 apr 2017 14:21

ik sta op het punt een woning te kopen via een immokantoor, de compromis is reeds ondertekend

Dan is de verkoop gesloten.
De website van geoloket is de officiële. Indien die informatie niet overeenstemt met de verkoopsovereenkomst dan kan u trachten een
prijsvermindering te bekomen of de annulatie van de verkoop met schadevergoeding wegens contractbreuk (zware fout in de compromis).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MarkiZN
Berichten: 106

#3 , 14 apr 2017 16:56

Wat staat op het stedenbouwkundig uittreksel dat bij de gemeente is opgevraagd en een verplicht document is bij verkoop ( bij compromis dus) ivm overstromingsgevoeligheid?

Reclame

Jowa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2017 17:30

Wat staat op het stedenbouwkundig uittreksel dat bij de gemeente is opgevraagd en een verplicht document is bij verkoop ( bij compromis dus) ivm overstromingsgevoeligheid?
Het is een woning van 1965 en er is geen stedenbouwkundige vergunning aanwezig.
Er is wel een "Formulier vastgoedinformatie" opgevraagd bij de gemeente maar daar staat niets in ivm overstromingsgevoeligheid.

MarkiZN
Berichten: 106

#5 , 14 apr 2017 18:29

Een stedenbouwkundig uittreksel in geen vergunning (de eventuele vergunning kan er wel deel van uitmaken) maar een document waarin alle info met betrekking tot je perceel en je woning vervat staat. Het is verplicht bij de verkoop en bij afwezigheid ervan kan de verkoop nietig verklaard worden (https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... uittreksel) Nu wat die kaarten betreft, ik heb daarnet nog es de oefening gedaan met de 2 websites voor mijn eigen perceel en dat gaf ook verschillende resultaten en eigenaardiger nog als ik nu naar de kaart met overstromingsgevoeligheid versie 2014 ga in Geopunt, krijg ik voor mijn perceel ( dat ook in overstromingsgevoelig gebied ligt) een ander resultaat dan bij eerdere raadpleging van dezelfde kaart 2014.

Jowa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2017 21:56

Een stedenbouwkundig uittreksel
Dit uittreksel heb ik maar er staat niets in vermeld over de overstromingsgevoeligheid.

Ik vind het gewoon vreemd dat mijn perceel niet in overstromingsgevoelig gebied ligt, maar wel in risicogebied. Mijn gevoel is dat een risicogebied automatisch ook overstromingsgevoelig is. Ik vind dat het nogal tegenstrijdig vermeld staat in de akte:

Afbeelding

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 14 apr 2017 22:21

overstromingsgevoelig = heeft al eens of meermaals onder water gestaan
risicozone =nog geen overstroming gebeurd maar er is een zeker risico

Het zijn twee officiële definities voor verschillende situaties.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 apr 2017 23:19

Zoals asperger zegt, het betreft twee verschillende termen die ogenschijnljik hetzelfde zijn, maar dit is niet zo. Risicozones overstroming bestaan al lang en zijn ingevoerd door federale wetgeving.
Overstromingsgevoeligheid bestaat nog maar een paar jaar en is ingevoerd door Vlaamse regelgeving. Ze bestaan naast elkaar.
De website van geoloket is de officiële.
Dat is niet de officiële. De officiële is die van Waterinfo (zie https://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en- ... e-gebieden).
De site van Waterinfo is redelijk recent. Voordien gebruikte ik op mijn werk wel Geopunt om die kaarten te raadplegen. Maar nu durf ik niet meer uit vrees dat er een discrepantie met Waterinfo zou zijn...

Terug naar “Kopen”