Elektriciteit: 'de installatie is niet conform' maar veel meer gevaarlijke gebreken die niet op verslag staan

garfieldbart
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee
Locatie: Paal

Re: Elektriciteit: 'de installatie is niet conform' maar veel meer gevaarlijke gebreken die niet op verslag staan

#16 , 13 apr 2017 19:52

Het keuringsverslag is van maart 2016 en bevat volgende punten:
deze installatie is achteraf bijgezet voor de nieuwe keuken (1995) zonder een herkeuring te doen.
Als je keuringsverslag dateert van maart 2016, dan is de nieuwe keuken (1995) toch helemaal inbegrepen in de keuring.
Je kan argumenteren dat de keuring van die grote werken niet gebeurd is tussen 1995 en 2016, maar daar hebt u in wezen geen zaken mee, aangezien er een (recent) keuringsattest beschikbaar was bij de verkoop.
U bent zeker dat deze problemen bovengekomen zouden zijn indien dit wel gebeurd was, maar die keuring zou m.i. niet strenger noch anders gebeurd zijn dan de keuring die nu in 2016 uitgevoerd werd.

U kan volgens mij niks doen op basis van het keuringsverslag.
U kan wel proberen de kaart "verborgen gebrek" te spelen, maar daarvan is de uitkomst m.i. heel onvoorspelbaar.

Ik ben trouwens niet overtuigd van het feit dat de fouten niet opgelost kunnen worden zonder breken, kappen, ...
De oplossing die denlowie voorstelt (kleurcode van een geleider veranderen met tape op het eind) is zeker toegestaan in België.
Beste Milo,

Alvast bedankt voor de tips. Ik heb ondertussen naar een keuringsdienst gebeld en zij bevestigen dat het niet toegelaten is om de kabel te veranderen met tape. Als je dit wijzigt Moet dit over de gehele lengte van de kabel. De oplossing van denlowie is dus onwettig en wordt zeker afgekeurd indien ze opgemerkt wordt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
garfieldbart
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee
Locatie: Paal

#17 , 13 apr 2017 21:45

De gebreken die je aanhaalt, kunnen perfect conform gemaakt worden zonder breekwerken.
De wisselschakelaars kan je gewoon vervangen door draadloze exemplaren.
De kabel die op de vloer loopt, moet je afknippen aan de muur waar ze toekomt, aftakking maken in een lasdoos en dan op de muur verder gaan in opbouw .
Ik snap volledig dat dit een oplossing is, maar voor esthetische redenen en om de kosten te drukken, willen we niet beginnen met opbouw of met draadloze schakelaars. We hebben heel veel (lees als, onze laatste centen, want we zijn nog maar een jong koppel) geïnvesteerd in dit huis, denkende dat dit goed in orde zou zijn, buiten de punten die vermeld stonden in het keuringsverslag. Nu we achter al deze problemen komen die niet in het keuringsverslag staan, beseffen we dat door (verborgen) fouten door hun gemaakt, de kosten veel hoger gaan oplopen.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 14 apr 2017 08:45

Daarom steeds een deskundig iemand meenemen bij een bezoek aan een pand dat je wil aankopen. Daarom niet bij het eerste bezoek, maar als je bijna een beslissing hebt genomen, even langsgaan met een architect of ingenieur voor een laatste nazicht. Kost wel iets, maar mogelijks bespaar je later een veelvoud ervan. Die kan natuurlijk ook niet in de muren kijken, maar de algemene indruk dat er misschien een doe het zelver aan het werk is geweest kan dan wel een belletje doen rinkelen..

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#19 , 14 apr 2017 09:26

Het keuringsverslag is van maart 2016 en bevat volgende punten:
deze installatie is achteraf bijgezet voor de nieuwe keuken (1995) zonder een herkeuring te doen.
Als je keuringsverslag dateert van maart 2016, dan is de nieuwe keuken (1995) toch helemaal inbegrepen in de keuring.
Je kan argumenteren dat de keuring van die grote werken niet gebeurd is tussen 1995 en 2016, maar daar hebt u in wezen geen zaken mee, aangezien er een (recent) keuringsattest beschikbaar was bij de verkoop.
U bent zeker dat deze problemen bovengekomen zouden zijn indien dit wel gebeurd was, maar die keuring zou m.i. niet strenger noch anders gebeurd zijn dan de keuring die nu in 2016 uitgevoerd werd.

U kan volgens mij niks doen op basis van het keuringsverslag.
U kan wel proberen de kaart "verborgen gebrek" te spelen, maar daarvan is de uitkomst m.i. heel onvoorspelbaar.

Ik ben trouwens niet overtuigd van het feit dat de fouten niet opgelost kunnen worden zonder breken, kappen, ...
De oplossing die denlowie voorstelt (kleurcode van een geleider veranderen met tape op het eind) is zeker toegestaan in België.
Beste Milo,

Alvast bedankt voor de tips. Ik heb ondertussen naar een keuringsdienst gebeld en zij bevestigen dat het niet toegelaten is om de kabel te veranderen met tape. Als je dit wijzigt Moet dit over de gehele lengte van de kabel. De oplossing van denlowie is dus onwettig en wordt zeker afgekeurd indien ze opgemerkt wordt.
De oplossing van denlowie (die geloof ik mij verkeerd begrepen heeft) heb ikzelf ook toegepast, nagevraagd en getoond aan keurder, en is 100% toegelaten ! Het AREI heeft het enkel over een "kleurcodering", zonder te specifieren dat dit over de kleur van de aderisolatie moet gaan.

Ik heb trouwens ook aan den lijve ondervonden dat er behoorlijk verschil zit in interpretatie tussen het ene keuringsagentschap en het andere, en (vooral !!) dat de mensen die de telefoon opnemen bij een keuringsagentschap niet altijd goed weten waarover ze het hebben - of toch minder dan de keurders zelf ....
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

MarkiZN
Berichten: 106

#20 , 14 apr 2017 11:51

Je keuringsverslag is vrij uitgebreid en de gebreken die aangehaald zijn, zijn zwaarder dan wat jij nog ontdekt hebt. Geen 30mA verliesstroomschakelaar in badkamer, te veel weerstand op je aarding en wellicht een niet continue beschermingsgeleider zijn gevaarlijke toestanden. Oude en onbekende penautomaten, verkeerde kabelkeuzes zijn toch allemaal aanwijzingen dat je elektrische installatie behoorlijk aangepakt moest worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 14 apr 2017 12:47

Dit is een juridisch forum en ik discuteer over technische zaken er niet op, als iemand overtuigd is van bepaalde zaken, is het zijn recht om zich zelf te geloven, en ik respecteer dit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

garfieldbart
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee
Locatie: Paal

#22 , 17 apr 2017 21:08

Daarom steeds een deskundig iemand meenemen bij een bezoek aan een pand dat je wil aankopen. Daarom niet bij het eerste bezoek, maar als je bijna een beslissing hebt genomen, even langsgaan met een architect of ingenieur voor een laatste nazicht. Kost wel iets, maar mogelijks bespaar je later een veelvoud ervan. Die kan natuurlijk ook niet in de muren kijken, maar de algemene indruk dat er misschien een doe het zelver aan het werk is geweest kan dan wel een belletje doen rinkelen..
Beste mava105,

Daar zat nu juist het probleem. Het huis zag er enorm goed uit, alles mooi afgewerkt, verzorgd. Maar de elektriciteit was blijkbaar niet door de eigenaar, maar door een kameraad van hem gedaan en die nam het niet zo nauw met de veiligheid. Verder ben ik zelf Ingenieur elektromechanica van opleiding en had ik echt wel op heel wat punten gelet. Maar hier had ik me gewoon niet aan verwacht.

garfieldbart
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee
Locatie: Paal

#23 , 17 apr 2017 21:16

Je keuringsverslag is vrij uitgebreid en de gebreken die aangehaald zijn, zijn zwaarder dan wat jij nog ontdekt hebt. Geen 30mA verliesstroomschakelaar in badkamer, te veel weerstand op je aarding en wellicht een niet continue beschermingsgeleider zijn gevaarlijke toestanden. Oude en onbekende penautomaten, verkeerde kabelkeuzes zijn toch allemaal aanwijzingen dat je elektrische installatie behoorlijk aangepakt moest worden.
Beste MarkiZN,

We waren ons er volledig van bewust dat er heel wat fouten aanwezig waren en hadden deze ook ingecalculeerd. We wisten ook dat deze te verhelpen waren zonder te breken aangezien de elektriciteitsdraden allemaal in buizen zaten (toch degene van de oorspronkelijke installatie). We wisten dus niet dat de extra wijzigingen die achteraf gebeurd zijn, wel helemaal fout waren. Zonder buizen, in de muur vast, met verkeerde kleurencodering.
Aardwachters en zekeringen vervangen kan vrij lokaal gebeuren en behoeft geen breekwerk in ons geval.

KJ86
Berichten: 2663

#24 , 18 apr 2017 22:42

Vlaanderen is volgebouwd met brol. Dat is op zich ook niet erg, een huis moet niet kwalitatief zijn om te kunnen wonen. Je moet echt geen schrik hebben voor uw veiligheid of gezondheid als een kabel niet in een gein is getrokken of aarding gebruikt is als schakeldraad. Met een beetje creativiteit krijg je zoiets zelf gekeurd.
Alle oude huizen hebben 'verborgen' gebreken, ik kan u zeggen dat hetgeen u opsomt maar een klein deel is van de fouten waaruit uw woning is opgebouwd.

Voor uw eigen gemoedsrust, raad ik u aan om de gebreken eenvoudig op te lossen met draadloze wisselschakelaars en de kabel op de vloer om te leiden in opbouw op de muur. Enkele jaren (tiental) te wonen, huis verlappen met winst en vervolgens een nieuwbouwwoning kopen. SOD van tegenwoordig is next level, die woningen zijn wel kwalitatief en de woonvorm voor de middenstand van vandaag en morgen.

Milo72
Berichten: 1016

#25 , 20 apr 2017 09:28

Uw "goede raad" raakt kant noch wal.

- aarding gebruikt als schakeldraad (zonder verdere indicatie) kan extreem gevaarlijk zijn bij latere werken / aanpassingen.
- onvoldoende isolatie kan een ernstig veiligheidsrisico en brandgevaar opleveren.
- draadloze wisselschakelaars is een dure oplossing, die eerder een "lapmiddeltje" te noemen is, en TS gaf al duidelijk aan dit niet als een optie te zien.
- opbouw is geen esthetische oplossing, en ook hierover gaf TS al te kennen dat dit geen optie is
- Niet iedereen wil een nieuwbouwwoning, niet iedereen wil SOD, en mijns inziens is dat niet "de" woonvorm voor de middenstand van vandaag en morgen, integendeel... Maar dat is geen juridische discussie
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

garfieldbart
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee
Locatie: Paal

#26 , 23 apr 2017 10:37

Uw "goede raad" raakt kant noch wal.

- aarding gebruikt als schakeldraad (zonder verdere indicatie) kan extreem gevaarlijk zijn bij latere werken / aanpassingen.
- onvoldoende isolatie kan een ernstig veiligheidsrisico en brandgevaar opleveren.
- draadloze wisselschakelaars is een dure oplossing, die eerder een "lapmiddeltje" te noemen is, en TS gaf al duidelijk aan dit niet als een optie te zien.
- opbouw is geen esthetische oplossing, en ook hierover gaf TS al te kennen dat dit geen optie is
- Niet iedereen wil een nieuwbouwwoning, niet iedereen wil SOD, en mijns inziens is dat niet "de" woonvorm voor de middenstand van vandaag en morgen, integendeel... Maar dat is geen juridische discussie
Beste Milo72,

Ik ben het volledig akkoord met jou.
En we hebben dit huis niet gekocht voor even, we willen hier eigenlijk wel ons hele leven wonen. Daarom zitten al onze spaarcenten er ook in en is dit even een zwaarder (financieel) probleem.
Alvast bedankt voor al jullie raad en hulp. :D

KJ86
Berichten: 2663

#27 , 28 apr 2017 20:17

Uw "goede raad" raakt kant noch wal.

- aarding gebruikt als schakeldraad (zonder verdere indicatie) kan extreem gevaarlijk zijn bij latere werken / aanpassingen.
- onvoldoende isolatie kan een ernstig veiligheidsrisico en brandgevaar opleveren.
- draadloze wisselschakelaars is een dure oplossing, die eerder een "lapmiddeltje" te noemen is, en TS gaf al duidelijk aan dit niet als een optie te zien.
- opbouw is geen esthetische oplossing, en ook hierover gaf TS al te kennen dat dit geen optie is
- Niet iedereen wil een nieuwbouwwoning, niet iedereen wil SOD, en mijns inziens is dat niet "de" woonvorm voor de middenstand van vandaag en morgen, integendeel... Maar dat is geen juridische discussie
1) mensen die aan elektriciteit werken onder stroom kunnen best van een installatie afblijven (uitzondering voor eandis)
2) kabel (technische naam xvb) is voldoende geïsoleerd en mag zelfs van het arei volgens een bepaald patroon zonder gein in de muur gebruikt worden
3) draadloos is voor veel toestellen de norm en in dit geval de enige oplossing zonder de kabel te vervangen (tape is inderdaad niet toegestaan)
4) Op de foto is duidelijk vast te stellen dat de isolatie slordig en on-vakkundig geplaatst is, een gein in opbouw zal zeker geen afbreuk doen aan de woning. Legrand heeft bovendien esthetische plafondlijsten.

Terug naar “Kopen”