Aankoop appartement met klein beschrijf met al een onroerend goed in mijn bezit

Enigma86
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aankoop appartement met klein beschrijf met al een onroerend goed in mijn bezit

#1 , 06 apr 2017 22:14

Beste,

Ik heb een appartement op het oog dat aan klein beschrijf zou kunnen aangekocht worden. De totale kost zou dan perfect in mijn budget vallen.
Nu ben ik wel al eigenaar van een stuk bouwgrond dat ik via schenking heb gekregen van mijn ouders.
Op zich kan ik dan niet meer genieten van klein beschrijf of van de extra korting enige woning.

Het appartement zou te duur worden als ik de volledige registratierechten zou moeten betalen maar nu vroeg ik mij af als er juridisch toch een mogelijkheid bestaat om te genieten van klein beschrijf en/of korting enige woning zonder de bouwgrond te moeten verkopen?

Als ik mijn bouwgrond toch verkoop, moet dit dan plaatsvinden vooraleer ik de aankoopakte van het appartement onderteken of is er een soort van transitieperiode?

Alvast bedankt.

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 07 apr 2017 02:15

Voor zover ik weet niet. Het enige wat mogelijk te doen valt is de bouwgrond inbrengen in een vennootschap (dan ben "jij" geen eigenaar meer, maar de vennootschap), maar dat zal ook niet de bedoeling zijn.

Alternatieven: bouwground verkopen? Indien je het niet zou vinden de extra registratiebelasting te betalen: kleine lening nemen van het bedrag met als onderpand de bouwgrond. Maar daar zijn weer een hoop kosten met verbonden.

Enigma86
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2017 11:49

Alvast bedankt, neem nu dat ik toch een vennootschap opricht en de bouwgrond inbreng zonder andere activiteiten. Welke kosten zijn er dan verbonden als ik de bouwgrond binnen bijvoorbeeld 1 jaar terug uit de onderneming haal en/of als ik de vennnootschap dan liquideer?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5397

#4 , 07 apr 2017 12:14

Om voor "klein beschrijf" in aanmerking te komen mag het KI van uw eigendom(men) verhoogd met het KI van het aan te kopen goed niet hoger zijn dan 745€ (tot 2 kinderen). Het KI van een bouwgrond is zeer laag (typisch minder dan 10€)

Voorts tellen gronden/huizen geerfd van opgaande lijn niet mee (binnen zekere grenzen). Zou moeten nakijken of dit ook geldt voor schenkingen.

Enigma86
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 apr 2017 18:49

Het KI van het appartement is 683€ en van mijn bouwgrond 6€, dus kom ik inderdaad niet aan het maximum van 745€. Dan kan ik dus wel nog genieten van het klein beschrijf? Ik was er al altijd van uitgegaan dat je geen andere onroerende goederen mocht bezitten, ongeacht het KI.

Terug naar “Kopen”