Verkoop huis/aankoop grond

Pitoe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis/aankoop grond

#1 , 06 apr 2017 09:31

Hallo!

Ik bevind me in een specifieke situatie en zou graag advies krijgen hoe we dit het beste aanpakken.

Mijn vriend heeft 2 jaar geleden een huis gekocht met klein beschrijf. Wij wonen daar nu feitelijk samen. Op papier draag ik niks bij aan dat huis. Ik compenseer wel financieel, maar dat is volledig onderling tussen ons geregeld.

Graag willen wij samen een huis bouwen. Omdat mijn vriend verplicht 3 jaar in dat huis moet blijven wonen, kunnen wij dit nog niet te koop zetten. Nu hebben wij samen de perfecte bouwgrond gezien en wil ik graag te weten komen hoe wij dit het beste zouden aanpakken.

Het plan was dat we de bouwgrond al zouden kopen (geen bouwverplichting). Volgens de bank komt de lening daarvoor op beide namen te staan gezien de grond ook op beide namen staat. De maandelijkse kost voor die lening kunnen wij probleemloos nog erbij nemen, ook volgens de bank.

Nu komt het probleem: voor de grond en het huidige huis hebben we genoeg financiële middelen. Echter voor de grond, het huidige huis én een nieuw huis daarop te bouwen uiteraard niet. Wat kunnen we best doen? Verschillende scenario's zijn al door mijn hoofd gegaan:

* wachten met bouwen tot het huis verkocht is. Dit is nadelig voor ons in tijd. Ook moeten we tussen de huidige woning en de nieuw te bouwen woning nog onderdak vinden en dit zou resulteren in huren (we kunnen niet bij ouders/familie/vrienden terecht). Hoe gaat dat financieel in zijn werk? Wat met zijn lening? Moet hij die vervroegd terugbetalen? Of kunnen we die aanpassen zodat dat ook mijn lening wordt? Zijn daar kosten aan verbonden of is er een manier om dit te vermijden? Hoe zit dat met de meeneembaarheid? Ik ken hier absoluut niks van...

* optie 2 is een overbruggingskrediet. Dit is natuurlijk risicovol want we weten niet hoelang het zou duren alvorens het huis verkocht is. Is dit zo duur als iedereen zegt? Zou het goedkoper/breakeven dan huren zoals in de vorige optie? Voordeel zou natuurlijk zijn dat we van het oude huis direct naar het nieuwe huis kunnen verhuizen. Bovendien sparen we hier een relatief dure verhuis uit (afstand is 60 km) die we naar de tussenwoonst van het vorige voorbeeld zouden moeten doen.

* nog opties of tips zijn altijd welkom! Het zou jammer zijn, maar als dit echt gedoemd is om voor ons een financieel fiasco te worden, moeten we die bouwgrond laten schieten.

Ben benieuw naar de reacties... :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 06 apr 2017 10:21

Moeilijk te beantwoorden vraag gegeven de vele ontbrekende gegevens. Is de woning aangekocht met eigen middelen of werd daar een woonkrediet voor aangegaan? Wat is de huidige verkoopwaarde van die woning en wlke schuld staat daar nog op? Hoeveel bedraagt het gezinsinkomen? Kostrprijs aan te kopen grond? Kostprijs bouw?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2017 10:54

Wat u ook dient mee te nemen in uw overweging is dat uw vriend 3 jaar gedomicilieerd dient te zijn in het huis om geen boete te krijgen. Echter dient hij niet zolang de eigenaar te blijven. U kan dus eventueel het huis vandaag verkopen met de clausule dat u er nog tot datum X in blijft wonen (wat uiteraard mee de prijs zal bepalen).

Reclame

Pitoe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2017 11:11

Het hypothecair krediet dat nu loopt voor de huidige woning is 200000. De waarde van de huidige woning weten we niet. Het is destijds aangekocht voor 212000, hetgeen volgens de notaris laag was, nipt zelfs voor een boete (te lage prijs). Intussen is het een beetje opgeknapt en wat investering zoals een nieuw dak en willen we er graag 250 000 voor.
Gezinsinkomen ligt momenteel rond de 4000 netto samen.

Kostprijs grond max. 180 000. Bouw moeten we nog budgetteren, maar zal max 220-250000 zijn.

iota
Berichten: 830

#5 , 06 apr 2017 11:57

Nu komt het probleem: voor de grond en het huidige huis hebben we genoeg financiële middelen. Echter voor de grond, het huidige huis én een nieuw huis daarop te bouwen uiteraard niet.
Dat is toch een typische situatie waarin veel bouwers, zo niet het merendeel, zich bevinden? Daarvoor dient het overbruggingskrediet.
Je moet gewoon vooraf alles heel goed becijferen en achteraf je bouwbudget heel goed bewaken.
Niet te bang zijn dat je je oude huis niet kwijt geraakt. Als je daar een realistische prijs voor vraagt en niet het onderste uit de kan wil halen, loopt dat wel los.

Hier is geen juridisch advies voor te geven, denk ik.
Budgetteer eerst concreet je bouw: wie gaat dat zetten aan welke prijs. Ga na wat een realistische verkoopprijs zou zijn voor je huidige woning. Stap dan naar een paar banken en laat alles becijferen. Dan weet je snel of dit voor jullie haalbaar is en of een overbruggingskrediet goedkoper uitkomt dan tijdelijk huren.

Als je de grond van je leven hebt gevonden en snel moet beslissen nog voor je alles hierboven grondig hebt kunnen nagaan, zit er niet anders op dan een berekende gok te wagen.

Terug naar “Kopen”