Aankoop van bouwgrond uit onverdeeldheid.

Castelli
Topic Starter

Aankoop van bouwgrond uit onverdeeldheid.

#1 , 21 jan 2008 12:02

Beste,

Graag had ik een stuk bouwgrond gekocht van 2 mensen die het stuk bezitten in onverdeeldheid. Als ik dit stuk aankoop van deze mensen betaal ik hierop reigistratierechten.

Ik vroeg ij af of het mogelijk is dat ik eerst van elk van deze 2 mensen 1% van hun deeltje overkoop en zodoende deel ga uit maken van de onverdeeldheid om nadien hun resterede deel volledig over te kopen. Dat zou betekenen dat ik uit onverdeeldheid wil treden en maar 3% ga betalen op deze transactie.

Is dit iets dat juridisch/fiscaal rond te krijgen is of zal dit op problemen stuiten/ niet worden aanvaard?

Alvast hartelijke dank!!!

Castelli

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 21 jan 2008 22:22

Is dit iets dat juridisch/fiscaal rond te krijgen is
Nee, U zou gebruik willen maken van art. 109 Wetboek registratierechten (opheffen onverdeeldheid = 1%).

Art. 113, eerste lid echter dwarsboomt U:
In geval van toebedeling bij verdeling of van afstand van onverdeelde delen aan een derde die bij overeenkomst een onverdeeld deel heeft verkregen van goederen toebehorende aan één of meer personen,
(bij overeenkomst: U zat bvb. niet in de erfenis)

wordt het recht, met afwijking van artikel 109, geheven tegen het voor de overdrachten onder bezwarende titel vastgesteld tarief,
(dat is het recht op een verkoop; 10% evt 5%)

op de delen waarvan de derde ten gevolge van de overeenkomst eigenaar wordt, en zulks volgens de in artikelen 45 tot 50 voorziene regels.

djanodive

#3 , 25 apr 2008 14:40

Zou ik zeker niet doen, want dan zit ge in onverdeeldheid met 2 mensen die je niet kent. En vergeet niet dat je ook kan opdraaien voor gerechtskosten en zo.

Trouwens, benje zeker dat ze hun staart niet kunnen intrekken en alsnog weigeren van te verkopen aan jou?

Wat ga je dan doen...veel succes...

Reclame

Terug naar “Kopen”