Mondeling akkoord en hoger bod

washi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mondeling akkoord en hoger bod

#1 , 29 mar 2017 20:00

Op maandag bezochten we als eerste een woning, samen met de makelaar. De verkoopster woont zelf nog in het pand en was dus ook aanwezig.
Na het bezoek besluiten we een bod te doen ter waarde van de vraagprijs. Daar gaat verkoopster mee akkoord (mondeling, tegen de makelaar).

Bij het buitenkomen staat het volgende koppel echter al klaar voor het volgende bezoek. Daar zegt de makelaar tegen dat het huis inmiddels verkocht is. Zij beginnen echter meteen te dreigen met een advocaat en zeggen hier ook meteen bij dat ze 25.000€ meer bieden. Ze eisen ook om met de verkoopster te praten en alsnog een bezoek te laten doorgaan.

Hierna ga ik naar het kantoor en vul een blad in met mijn bod. Waarna het andere koppel hetzelfde doet, maar dan met een hoger bod. Het zou nu aan de verkoopster zijn om één van de 2 biedingen te aanvaarden, aangezien er nu geen huisbezoeken meer plaatsvinden (in optie).

Belangrijk om weten is dat de verkoopster niet alleen kan beslissen, omdat haar man in het buitenland zit. Wie van beide partijen het zal worden hangt dus ook van hem af.

Mijn vraag is nu, is dat een normale gang van zaken? Had de tegenpartij nog recht op een bod? Of was het al 'in optie' op het moment dat de makelaar mijn bod aan de dame toevertrouwde en ze hier -mondeling- akkoord mee ging. Welke rechten kunnen we hier laten spelen?

Ter info, ze is eventueel bereid om het aan ons te verkopen, maar veel hangt ook af van wat haar echtgenoot in het buitenland zal beslissen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2017 20:10

Het is vaststaande rechtspraak van Cassatie dat de koop maar rond is als het bod ook aanvaard werd door de verkoper.
De vraagprijs bieden staat dus niet gelijk aan het wederzijds aanvaarden van een (verkoop)aanbod van de verkoper.

Als de echtgenoot nog mee moet beslissen, dan heb je ook geen definitieve aanvaarding.

Op zich volstaat anderzijds wel de mondelinge aanvaarding (als de dame gemachtigd was om alleen te aanvaarden). Probleem is: hoe bewijs je dat?

25 000 EUR laten schieten zou wel héél onwezenlijk zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

washi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2017 20:22

De vraag is nu ook, mag er nu nog een 3e partij opdagen en een nog hoger bod doen bij wijze van spreken? Wanneer houdt het bieden op? Op de site staat nu 'in optie', dus ik ga ervan uit dat het immokantoor geen biedingen meer aanvaard?
Had ik met andere woorden de makelaar na mijn bezoek in de auto moeten duwen, de website laten aanpassen naar 'in optie' en vervolgens eisen dat hij geen biedingen meer aanvaard?

Doordat de echtgenoot in het buitenland zit, gaat er sowieso een periode over het aanvaarden (op papier, mail,....). We zijn nu 2 dagen later en er is nog steeds geen nieuws bijvoorbeeld.

Het vreemde gevoel dat ik heb is: indien het koppel een uur later een afspraak had en daar niet ter plekke was, dan had de makelaar ze gewoon telefonisch afgebeld en had het volgens mij allemaal niet zo een vaart gelopen. Het feit dat de andere partij zich agressief opstelde en meteen meer bood was volgens mijn nooit gebeurd indien ze daar niet ter plekke waren. Dan hadden ze gewoon telefonisch te horen gekregen dat het huis inmiddels verkocht was.

25000€ is wel veel geld voor ons, ook omdat we nog een aantal zaken zouden willen moderniseren. We hebben ook meteen meegegeven dat we geen hoger bod konden indienen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 29 mar 2017 20:27

Wanneer houdt het bieden op?

Wanneer de verkopers beslissen dat ze de geboden prijs aanvaarden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

washi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2017 20:28

Wanneer houdt het bieden op?

Wanneer de verkopers beslissen dat ze de geboden prijs aanvaarden.
Dus op dit ogenblik kan eventueel nog een 3e bieder opdagen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 29 mar 2017 20:32

Wanneer houdt het bieden op?

Wanneer de verkopers beslissen dat ze de geboden prijs aanvaarden.
Dus op dit ogenblik kan eventueel nog een 3e bieder opdagen?
Ja. Mogelijks nog een vierde, een vijfde, enz.....zolang er geen door beide verkopers aanvaard bod is.
De verkopers moeten ook niet noodzakelijk aan de hoogste bieder verkopen.
Zo kunnen ze bv voor minder verkopen aan een partij die geen voorbehoud maakt voor het al of niet verkrijgen van een lening.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 29 mar 2017 23:45

Het geven van een optie betekent m.i. niet dat er geen bezoeken meer mogen aanvaard worden. Alleen zou om correct te zijn de bezoekende partij best op de hoogte zijn van het bestaan, niet van de inhoud, van de optie.

Roland7
Berichten: 52

#8 , 31 mar 2017 11:20

Uit de uitleg maak ik op dat er helemaal geen optie is gegeven, of toch niet aan u.

Meldingen op de website van het vastgoedkantoor zoals "optie" binden hen en de verkoper tot niets.

Hier zijn enkel op zijn minst 2 niet aanvaarde biedingen, want een eigenaar zat/zit in het buitenland en heeft zijn akkoord dus niet gegeven.

Niet relevant voor u, maar ik zou als verkoper niet tevreden zijn over dat agentschap , eerste bezoeker bied vraagprijs, tweede 25K meer, en de volgende? En dit terwijl een van de veropers blijkbaar niet gehaast is?

Terug naar “Kopen”