Recht van overpad

Mardord
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Recht van overpad

#1 , 23 mar 2017 08:59

Hallo,

Ik zit hier al een tijdje mee in me maag, en hoop dat ik wat advies via deze site kan krijgen.
Me vriend en ik wonen sinds 1,5 jaar samen. Onze achterburen hebben een pad lopen naast ons huis waar wij recht van overpad hebben. Alleen zit hierachter een autogarage, waarbij dus al zijn auto's naast mijn huis staan geparkeerd. Dus naast de schutting op mijn achterpoort en naast mijn voortuin. Nou kan je natuurlijk zeggen je wist waar je ging wonen maar in het begin was het lang niet zo erg als nu.. het is zelf zo erg dat zijn auto recht voor onze poortdeur staat op nog geen meter afstand naast onze poortdeur staat ook zijn auto dus hebben we zo een kleine 90 cm vrijheid om onze tuin te verlaten. Ik heb deze meneer hier vriendelijk twee keer op aangesproken omdat we er niet eens met de scooter uitkonden waar op ik als antwoord kreeg dat ik dan maar pech had. Omdat ik nu in verwachting ben van onze eerste kindje ben ik bang dat ik er niet eens met de kinderwagen uit kan. Zouden jullie mij hier wat advies mee kunnen geven? Ik weet mijn geen raad meer.

Met vriendelijke groet,

Marian

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 23 mar 2017 09:05

De situatie is niet helemaal duidelijk, mss es een tekeningetje maken ?

Is dit een huurhuis of zijn jullie eigenaar ?
En wat staat er op papier (in akte of huurcontract) over dit "recht op overpad" ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Mardord
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2017 09:25

[quote="Milo72"]De situatie is niet helemaal duidelijk, mss es een tekeningetje maken ?

Is dit een huurhuis of zijn jullie eigenaar ?
En wat staat er op papier (in akte of huurcontract) over dit "recht op overpad" ?[/quote]

Hoi.

Ja ik heb zelfs een foto alleen ik kan hier volgens mij geen foto's op plaatsen.
Wij zijn zelf eigenaar van het huis.
In het contract staat dat iedereen lopend dus ten voet dit pad mag bereiken. Er geen auto's etc mogen staan. Maar ik er vanuit dat hij dit ook niet mag, eigenlijk was mijn vraag hoeveel meter moet je poortdeur min vrijgehouden worden?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 23 mar 2017 09:54

Ik denk dan 90 cm al een voldoende afstande is. Binnen in huis zijn de gangen toch ook al niet breder en vele stoepen zijn ook maar 90 cm.
Je kan natuurlijk almtoijd naar de VR stappen om uw overpad op te eisen, maar dan heb je voor eeuwig een kwade buurman.

iota
Berichten: 830

#5 , 23 mar 2017 10:02

Dus u hebt als voetganger recht van overpad op de grond van uw buur, maar uw buur blijkt dit pad te gebuiken als parking voor zijn uitgebreide wagenpark (of wagens die hij herstelt?), zodat u amper gebruik kunt maken van uw recht.
U vraagt zich af of hij wel wagens mag parkeren op dat pad.

Vat dit het ongeveer samen?

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 23 mar 2017 10:25

twee bijkomende vraagjes:
- kan u vertellen wat er letterlijk in de aankoopakte staat ?
- is dit in Belgie ? ("overpad" is een term die vooral in Ndl gebruikt wordt)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand


Terug naar “Kopen”