percentage eigenkapitaal 20%

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

percentage eigenkapitaal 20%

#1 , 21 mar 2017 06:56

Geachte,

Is momenteel het percentage eigenkapitaal bij de aankoop van een woning bij wet reeds opgetrokken van 10 % tot 20% ?

Zo neen, hoeveel tijd denken jullie dat daar nog over kan gaan?

LG,

DrRosen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 21 mar 2017 15:34

Correct me if i'm wrong, maar voor zover ik weet is er geen wettelijke minimum eigen kapitaalinbreng bij de aankoop van een woning.
Wel eisen meer en meer banken een minimale inbreng van eigen kapitaal om een hypotheeklening toe te staan, een lening met een quotiteit boven de 100% wordt amper nog toegekend, en dit gaat meer en meer richting 90% of zelfs 80%. Voor zover ik weet is dit echter niet bij wet vastgelegd.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 21 mar 2017 15:43

Het hangt enkel af van de kapitaalkracht/inkomen van degene die de lening vraagt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#4 , 21 mar 2017 21:48

Er is geen wettelijke regeling en die zal er ook niet komen. wel is het zo dat de Nationale Bank al langer aan de Belgische banken vraagt om een gemiddelde quotiteit van 80 % na te streven. gemiddeld betekent dat er leningen zijn met quotiteit 50 % maar ook 100 % leningen. Wel is het zo dat NBB vanaf mei waarschijnlijk zijn aanbeveling strikter zal invullen als toezichthouder. Hoe ze dat zal doen is nog onduidelijk. Realiteit is wel dat er tekenen zijn van een vastgoedbubbel in België. Als prijzen zouden dalen betekent dat ook dat de waarborg van 100 % leningen ook minder waard zullen worden. banken moeten dan dat tekort dichtrijden door eigen vermogen te reserveren. En dat kan een nieuwe bankencrisis uitlokken. De maatregel is er dus ook om de vastgoedmarkt wat af te koelen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 22 mar 2017 00:48

Gelet op het feit dat de gemiddelde persoon zelf niet weet hoeveel hij betaald voor een woning, en enkel naar hoeveel hij kan afbetalen (lagere rente -> "we kunnen meer betalen nu") is dit geen slecht gegeven. Ik ken zelf mensen die tot 120% kunnen lenen hebben.

Ik kan alleen maar hopen dat de bubble eindelijk eens "popped". Dan zullen er koopjes te doen zijn.

Terug naar “Kopen”