Lening met 2, akte op 1 naam

kds123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lening met 2, akte op 1 naam

#1 , 19 mar 2017 06:59

Hallo,

Ik en mijn vriend zouden een huis willen kopen.
Aangezien ik al een garage heb zouden we het enkel op zijn naam willen zetten.

Is het mogelijk om de lening op ons allebei te zetten maar in de akte enkel op naam van mijn vriend? Zodat hij klein beschrijf kan betalen

Kan iemand mij hierbij helpen?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2017 08:40

Mij lijkt het volgende:

Ik vrees dat jouw vriend in dat geval alleen eigenaar wordt.
Gaan jullie nadien uit elkaar, dan heb je zelf geen rechten op het onroerend goed.
Wat je zelf hebt bijgedragen --> foetsie.
Je zou een en ander misschien kunnen opvangen in een overeenkomst waarbij je vriend je moet terugbetalen als jullie niet langer wettelijk samenwonen. Niet evident dat dat dan op eenvoudige vraag zal gebeuren. Met welke middelen (de kans is groot dat je vriend niet eenzelfde bedrag aan middelen apart gaat zetten). Je moet dan naar de rechtbank trekken om iets van geld terug te zien.
En heeft je vriend intussen schulden --> pech, want dan dreig je maar een gedeelte van je geld terug te zien.
Is het onroerend goed intussen in waarde gestegen --> pech.

De bank zal waarschijnlijk ook maar enkel uitgaan van de financiële middelen van je vriend om al dan niet een lening toe te kennen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 19 mar 2017 12:18

De bank zal jullie mogelijks wel een lening geven op beide namen.
Maar door de akte op één naam te verlijden leggen jullie wel de basis voor een reeks
toekomstige problemen. Niet alleen bij uit elkaar gaan, ook bij overlijden van uw vriend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2017 22:08

Ben je zeker dat jij niet van klein beschrijf kan genieten ook al heb je een garage? Een garage heeft een laag KI en misschien is je 'subjectief KI' nog niet teveel om toch klein beschrijf te kunnen genieten. Heb je dit laten uitrekenen?

Overigens vind ik het geen goed idee dat jij mee kredietnemer zou zijn voor een huis dat 100% gekocht zou worden door je vriend. Je moet denken aan je eigen vermogensopbouw en je oude dag.
Enfin, iedereen doet wat hij wil op dit vlak.

Terug naar “Kopen”