Klein beschrijf/Groot beschrijf vraag inzake verhuur

Jans1
Topic Starter

Klein beschrijf/Groot beschrijf vraag inzake verhuur

#1 , 18 jan 2008 20:00

Beste,

Kan iemand mij helpen met onderstaande situatie/vraagstuk.

Aankoop huis : 137500 euro

Huis zal verhuurd worden

Registratierechten bedragen aldus 10% --> 13750 euro.

Kan men in deze toch klein beschrijf nemen en slechts 6875 euro betalen. Er staat immers opgegeven dat eigenaar het vastgoed ten laatste na drie jaar na aankoop en voor minimum drie jaar moet betrekken om in aanmerking te komen voor klein beschrijf.

Dus men zou de woning twee jaar en een half kunnen verhuren en dan aangeven dat men toch verder gaat verhuren en het pand aldus niet zelf zal betrekken.

Hoe gaat het dan met de registratierechten? Wat moet er dan twee jaar en een half na aankoop nog betaald worden inzake registratierechten? De andere helft en de boete of zijn hier andere oplossingen voor?

Alvast bedankt voor het advies,

Met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 25 apr 2008 14:52

Ik zou het je ten zeerste afraden om de volgende redenen:

1. Je zal het voordeel moeten terugbetalen met een bjikomende intrest. Dit is de wettelijke intrest en ik denk dat die rond de 7% ligt. Dus ((6875 euro *((0,07/12)*30maanden) + 6875euro) = ongeveer 8.078euro. Daarin zit dus de terugbetaling met daarbij nog eens een kleine 1.200 euro interest (soort boete).

Verbeter me als ik fout zit.

Het kan zijn dat de terugbetaalsom nog heel wat hoger ligt ivm met extra boetes.

Jullie enige voordeel is dat je bij de aankoop evnetjes over een kleine 6875 euro meer beschikt, die je na 30 maanden toch weer moet geven.

Dus die boete van 1.200euro is weggesmeten geld, maar als dit voor jullie een goede oplossing is om evnetjes uit de nood te geraken, waarom niet. Maak wel dat je zeker bent dat de boete niet te groot is.

Handig is natuurlijk om die 6.875euro op een goede spaarboek te zetten (vb internetrekening aan 4%), levert je een klenie 430euro intrest op. En dus word de boete maar rond de 800euro meer. Maar dit is wel gerekend als je die 6.875euro op de bank laat staan. En als je het zo zou moeten doen, dan zie ik niet in waarom je die actie zou willen doen, want je verdient meer aan het feit dat je dat voordeel niet geniet en gewoon ineens de volle 10% betaald aan de registratierechten.

Maar zoals gezegd: enkel interessant om die 30 maanden te overbruggen in geval van geldnood of iets dergelijks....

Veel succes.

PS (moest je inderdaad 6.875 euro moeten lenen via een persoonljike lening aan 10%, dan ben je slechter af, maar indien mogelijk zou ik dan eerder die 6875euro mee lenen aan het goedkope tarief van de hypotheeklening).

wanton

#3 , 01 mei 2008 14:37

Ik kan uit één en ander niet opmaken dat U wel recht heeft op 'klein beschrijf'.
Om in aanmerking te komen , is nodig :
- het gaat om de eerste onroerende aankoop van de koper
- het KI van het betrokken pand mag max. 745 € bedragen( evt. verhoogd met 100 € indien meer dan 3 kinderen ten laste)
Verder moet men de woning betrekken binnen de drie jaar na de akte van aankoop en er minstens drie jaar zonder onderbreking verblijven

Ik heb niet het gevoel dat U zinnens bent U hieraan te houden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mapleleiah

#4 , 01 mei 2008 15:26

Ik kan uit één en ander niet opmaken dat U wel recht heeft op 'klein beschrijf'.
Om in aanmerking te komen , is nodig :
- het gaat om de eerste onroerende aankoop van de koper
- het KI van het betrokken pand mag max. 745 € bedragen( evt. verhoogd met 100 € indien meer dan 3 kinderen ten laste)
Verder moet men de woning betrekken binnen de drie jaar na de akte van aankoop en er minstens drie jaar zonder onderbreking verblijven

Ik heb niet het gevoel dat U zinnens bent U hieraan te houden.
Is het niet zo dat het de ENIGE onroerende aankoop moet zijn i.p.v. de EERSTE? De reden waarom ik dit vraag is omdat mijn moeder na haar scheiding een huisje kon kopen met klein beschrijf, hoewel ze tijdens haar huwelijk al 2 huizen had gekocht met haar ex.

Nu, veel maakt het niet uit voor de OP, want die wil alles dus omzeilen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wanton

#5 , 01 mei 2008 20:37

Lenny,
ik citeer uit de brochure 'Wegwijs in de Vlaamse Registratierechten' van het Vlaams Gewest' : "U mag geen andere woning voor de geheeldheid in bezit hebben tenzij u die geërfd hebt van een bloedverwant in opgaande lijn.'
Ik veronderstel dat Uw moeder , na haar scheiding , geen andere woning meer had toen zij die woning kocht. Wanneer men geen andere WONING (meer) bezit , komt men eventueel in aanmerking voor klein beschrijf , als de voorwaarden vervuld zijn. Voor de aankoop van een bouwgrond betaalt men steeds het volle beschrijf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah

#6 , 01 mei 2008 21:25

Lenny,
ik citeer uit de brochure 'Wegwijs in de Vlaamse Registratierechten' van het Vlaams Gewest' : "U mag geen andere woning voor de geheeldheid in bezit hebben tenzij u die geërfd hebt van een bloedverwant in opgaande lijn.'
Ik veronderstel dat Uw moeder , na haar scheiding , geen andere woning meer had toen zij die woning kocht. Wanneer men geen andere WONING (meer) bezit , komt men eventueel in aanmerking voor klein beschrijf , als de voorwaarden vervuld zijn. Voor de aankoop van een bouwgrond betaalt men steeds het volle beschrijf.
We zullen elkaar verkeerd begrepen hebben.

U citeerde als een van de voorwaarden "eerste woning". Maar het moet dus niet noodzakelijk de eerste zijn ... maar wel de enige op dat moment. Het is inderdaad de enige woning die mijn ma heeft en het KI is laag.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Kopen”