Vals document Elektriciteitskeuring

benmeulemans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vals document Elektriciteitskeuring

#1 , 08 mar 2017 08:40

Beste,

Bij de aankoop van mijn huis, werd mij bevestigd dat de elektriciteit positief gekeurd was. Toen ik het officieële document kreeg, leek ook alles in orde.
Volgens het document was mijn woning positief gekeurd en dit tot en met het jaar 2041.

Nu heb ik enkele aannemers en experts over de vloer heb gehad om te spreken over de toekomstige verbouwingen. Deze hebben allemaal opgemerkt dat de elektriciteitskeuring eigelijk niet positief mocht beschouwd worden. Zo is er aannemer langs geweest die zelf een elektriciteitskeuringen uitvoert.

Hij merkte op dat er verschillende bekabeling foutief is gelegd en sommige zelf geen isolatie meer heeft. Dit zou tot brandgevaar kunnen leiden.

Nu is mijn vraag:
Moet ik nu de vorige keuringsmaatschappij contacteren ? Om zo aan te wijzen dat ze een grote fout hebben gemaakt, of erger de documenten hebben vervalst? Ik had natuurlijk een andere beslissing genomen bij de aankoop van deze woning als ik wist dat deze negatief zou gekeurd worden...

Is er een mogelijkheid dat ik hiervoor een schadevergoeding kan eisen?


Alvast bedankt voor uw weerwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2017 09:12

Als de keuring vervalst is of niet laat ik in het midden, maar vergeet niet dat een keuring enkel een moment opname is, deze kan goed geweest zijn op de dag en uur dat deze gekeurd is, ik kan me niet in denken dat een keuringsorganisme een keuring zou geven als er wel degelijk brand gevaar was op het ogenblik van de keuring.
Ik had natuurlijk een andere beslissing genomen bij de aankoop van deze woning als ik wist dat deze negatief zou gekeurd worden
Als dit de aankoop van een mooie woning in de weg zou staan?, daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roland7
Berichten: 52

#3 , 31 mar 2017 13:26

Een aannemer die zelf elektriciteitskeuringen uitvoert ..
Aannemers zijn geen keuringsorganisme, dit kan niet. Geloof niet alles wat aannemers zeggen, en geloof niets van een aannemer die zegt dat hij keuringen uitvoert.

Onderstaand verhaal enkel om aan te tonen dat iedereen voor zijn eigen zaak praat.

Bovendien als een aannemer bij de renovatie gevaarlijke toestanden ziet is hij verplicht u daarvan op de hoogte te stellen, dat die dikwijls minieme herstellingen zeer lucratief zijn heeft hier niets mee te maken.

Ik heb zelf al meerdere electriciteitskeuringen laten uitvoeren in verschillende panden).
De eerste maal had ik een attest niet-conform van de verkoper, 2 schemas die ontbreken en een 5-tal andere opmerkingen.
Ik heb toen enkele electriekers een bestek laten opmaken, was tussen iets meer dan 1000 EUR en enkele 1000-en EUR kwam.
Ik heb er mij dan maar zelf in verdiept, en kwam tot de conclusie dat de materiaalkost ongeveer 100 EUR was om de problemen in het rapport op te lossen.

Ik heb toen een elektrieker gezocht die bereid was om voor mij per uur te werken, enkel de aanpassingen nodig om te voldoen aan de opmerking op het attest, en zoveel mogelijk met mijn materiaal. Na 4 uurt werk was het gefixt, daarna ook keuring OK, en die heeft zicht niet doodgewerkt.

Als ze gaan verbouwen zou het waarschijnlijk wel dom zijn om hier geen gebruik van te maken om uw installatie te verbeteren.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 31 mar 2017 13:34

Die aannemers spreken voor eigen profijt. Dat is niet meer dan een babbel aan de toog van een café.
Maar ook de keuringen zijn geen absolute waarborg, want niet alles is zichtbaar zonder destructief onderzoek (hetgeen ze niet mogen/moeten doen).
Voor de rest moet heel het carnavaleske van de certificaten alom met een grote korrel zout worden genomen. Het is eerder een bron van inkomensverschaffing en tewerkstelling dan van bescherming van de burger.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”