Bank verkoper weigert akte te laten doorgaan

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: Bank verkoper weigert akte te laten doorgaan

#16 , 06 mar 2017 15:40

Sorry, ff duiden.

Ik, TS, wil een woning aankopen waarbij - volgens de bank van de verkoper - hogere schulden zijn (incl hypotheek en andere) dan wat mijn aankoopprijs van dat huis is. Bank denkt wellicht dat door mijn aankoop van het huis, ze geen enkel drukkingsmiddel meer hebben naar de verkoper toe om extra schulden te recupereren. De verkoop van mijn eigen huis (TS) doet eigenlijk niet terzake hier, maar maakt alleen het menselijk/operationeel probleem wat groter.
Dat is wat ik schreef: bank weigert de hypotheek te lichten omdat de verkoopsopbrengst de uitstaande schuld niet delgt.
Helaas staat er een ontsnappingsclausule in de compromis die de weigering door de bank nog meer vergemakkelijkt dan de hypotheek alleen al doet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart VG
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#17 , 06 mar 2017 15:41

"notie in hoofde van de verkoper van schuldvordering, mogelijk beslag of faillissement"

Oei, dat is slecht voor de koper.....dat is ongebruikelijk die clausule!!!!!
Een regelrechte ontsnappingsclausule....
Toch niet, ze is geschreven als berscherming, namelijk dat de verkoper geen compromis mag tekenen ter verkoop van zijn woning indien hij weet heeft van één van drie bovenstaande gevallen. En ze hebben wel getekend en dus (mogelijk) misleid, wat aanleiding kan geven tot ontbinden compromis.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 06 mar 2017 15:44

Indien die clausule U moet vrijwaren (moet blijken uit de volledige tekst) dan is de verkoper in de fout gegaan want dan heeft hij een valse verklaring afgelegd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

basejumper
Berichten: 4646
Locatie: Diest

#19 , 07 mar 2017 23:23

Het valt inderdaad frequent voor dat een bank niet akkoord gaat met de verkoopprijs en bijgevolg geen handlichting wil geven. Of de bank daarom roekeloos is valt te bezien. Het kan zijn dat het pand in kwestie sterk in waarde daalde (bvb het geval bij tal van villa's in de grensstreken. Rij maar even rond in Brasschaat en Schilde) Daardoor zijn bepaalde villa's nog 60 % waard van de prijs van 7 jaar geleden... Het kan evengoed zijn dat kredietnemer woning niet alleen in pand gaf voor woonkrediet, maar bvb ook voor professionele kredieten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”