Aankoop en verkoop binnen 3j

EnricoP
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aankoop en verkoop binnen 3j

#1 , 23 feb 2017 14:16

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag.

Ik ben van plan een studio te kopen( ik ben de enige koper, dus niet samen met mijn partner), dit met een lening van de bank, op een periode van 10j.

Nu heb ik plannen om deze studio te verkopen binnen de 3j (om een deel rendement na 3 jaar al te kunnen benutten.)

Iemand sprak me over een 25%-30% belastingen te betalen op de verkoopswinst.

Nu vraag ik mij of of dit klopt en zo ja, hoe word deze berekening gedaan?

Ik dank jullie allen voor de hulp!

Groetjes,

Enrico.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 23 feb 2017 19:18

Meerwaardebelasting op verkoop van onroerend goed binnen de 5 jaar is niet van toepassing op een eerste woning die je bewoont. Ze is 16,5% en er mogen van de verkoopprijs kosten afgetrokken worden. Googel maar eens.

De kans op meerwaarde na 3 jaar is klein: prijzen stijgen nauwelijks de laatste jaren, al je kosten ben je kwijt (notaris, lening, hypotheeklichting, syndicus, ....) en de opbrengst (of uitgespaarde huur) is maar 5-6000€ per jaar. Belastingsvermindering ruwweg 1000€ per jaar.

Vergeet ook niet dat je groot beschrijf zal moeten bijbetalen als je r geen 3 jaar uw domicilie houdt.

Reclame

Terug naar “Kopen”