Huis gekocht, blijkt in zéér slechte staat

Marcus_Aurelius
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Huis gekocht, blijkt in zéér slechte staat

#1 , 23 feb 2017 13:35

Hey.

Mijn moeder (67 jaar en minder dan 0 kennis van bouwen) heeft onlangs een huis aangekocht. De akte werd beschreven afgelopen week. Mijn moeder heeft de woning slechts 1 keer kunnen bezoeken en heeft toen onmiddellijk besloten tot de koop over te gaan. Tot ieders (behalve de verkoper en immo kantoor) grote spijt. Meermaals hebben wij (de kinderen) gevraagd om de woning eens te kunnen bezichtigen vóór de betekening van de akte. Erg genoeg is mijn moeder niet in staat geweest de makelaar of verkoper zover te krijgen dat ze de woning na het tekenen van de compromis nog eens te mogen gaan bekijken.

De woning werd geadverteerd als zijnde 'in goede staat'.

Wel, wat blijkt nu... (nu eindelijk wij, de kinderen, het huis ook hebben kunnen bekijken):
- boiler is levensgevaarlijk
- elektriciteit MOET binnen 18 maanden vernieuwd worden volgens een keuringsverslag dat mijn moeder pas op de dag van de akte onder de neus geduwd kreeg
- dakgeraamte is rot
- aardgasleidingen zweven in de lucht in deuropeningen
- etc.

Ik weet niet wat deze immo makelaar beschouwd als 'in goede staat' maar in onze ogen is deze woning eerder te omschrijven als 'compleet te renoveren'. De woning werd geadverteerd als 'deels gerenoveerd' maar het enige dat er gerenoveerd is betreft de dakpannen aan 1 zijde van het zadeldak die nieuw gelegd zijn. De achterzijde van het dak is niet vernieuwd en ook het dakgeraamte (ook waar de nieuwe pannen liggen) is volledig aan vervanging toe. Rot en nat.

Jammer genoeg is de akte dus betekend.

Heeft zij juridisch gezien een mogelijkheid om kosten van (levens)noodzakelijke zaken als aargas en elektriciteit te verhalen op de verkoper? Wetende dat zij bijvoorbeeld het keuringsverslag van de elektriciteit pas op de dag van het betekenen van de akte heeft ontvangen en dus tot op dat moment dacht dat het 'allemaal wel zou meevallen'. Nu staat ze voor een verplichte renovatie van 10000 euro en daarbovenop nog enkele andere (aardgas + verwarming en dak) noodzakelijke, doch vrijwillige, renovaties...

Zij heeft elke euro die ze had in de koop gestoken en wij (de kinderen dus) kunnen financieel ook niet bijspringen omdat daar simpelweg de ruimte niet voor is :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 23 feb 2017 13:40

Dit zijn allemaal dingen die ze had kunnen (en moeten) nakijken of opvragen voor ze het huis kocht. Dat ze geen kennis heeft van bouwen, kan geen excuus zijn.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 23 feb 2017 13:43

Erg genoeg is mijn moeder niet in staat geweest de makelaar of verkoper zover te krijgen dat ze de woning na het tekenen van de compromis nog eens te mogen gaan bekijken.
NA het tekenen van de compromis heeft dit toch geen zin meer: de koop is gesloten...

- boiler is levensgevaarlijk
- elektriciteit MOET binnen 18 maanden vernieuwd worden volgens een keuringsverslag dat mijn moeder pas op de dag van de akte onder de neus geduwd kreeg
- dakgeraamte is rot
- aardgasleidingen zweven in de lucht in deuropeningen
- etc.
Dit zijn allemaal zaken die gemakkelijk gezien kunnen worden, en zijn dus geen verborgen gebreken.

Ik vrees dat er juridisch zeer weinig aan te doen valt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Kopen”