verhuurd goed verkopen wegens voortdurende wanbetaling

SOFIE
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: OOSTENDE

verhuurd goed verkopen wegens voortdurende wanbetaling

#1 , 20 feb 2017 11:16

goeie morgen
we zitten met onze handen in het haar. paar jaar terug kochten wij een nederig huisje en hebben met al ons spaargeld en herbelening op onze woning dit huis opgelapt tot mooie woning.
dit alles met bedoeling spaarcentje voor onze 2 kleintjes te vergaren tegen dat zij zelf zich moeten installeren
omdat de huurder ondanks herhaalde aanmaningen niet betaalt, gaven wij het dossier door aan een advocaat om het voor de vrederechter te brengen. maar intussentijd loopt de lening door en die kunnnen wij niet dragen dus hebben we beslist het huis te verkopen
we vernemen nu ook, dat het verhuurkantoor de huurwaarborg niet in orde bracht met deze (2de) huurder. overdracht gebeurde tijdens ons verlof en wij hebben stom genoeg nadien geen navraag gedaan.
er is dus 4 maand huur op dit moment te kort betaald en we zitten in de penarie
wij willen dit verkopen maar wat zijn onze rechten als "verhuurder" om mogelijke kopers het huis te laten bezichtigen ? hoe moeten wij dat de huurder afdwingen ?
we hebben geen idee
graag uw advies
sofie
Sofie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2017 12:29

Dit staat normaal in je huurcontract vermeld.

Voorbeeld:

Art. 15. – Einde van de huur / Verkoop : bezichtiging en aankondiging

................... maand(en) voor het verstrijken van de huur of in geval van tekoopstelling van de
verhuurde goederen zal de verhuurder, of zijn vertegenwoordiger of gemachtigde, het recht hebben
de goederen te laten bezichtigen gedurende ................... dagen per week en ................... uren per
dag, op in gemeen overleg tussen verhuurder en huurder nader te bepalen dagen en uren.
In die zelfde gevallen en gedurende dezelfde perioden zal de verhuurder affiches mogen aanbrengen
op de goederen, op de plaatsen die van buiten het best zichtbaar zijn, maar zonder dat dit overmatige
hinder voor de huurder mag teweegbrengen.


Als je problemen ondervindt bij de naleving hiervan, kun je je tot de vrederechter wenden.

SOFIE
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: OOSTENDE

#3 , 22 feb 2017 10:36

OK Dank u
dan hoor ik dat ik als verhuurder (verkoper nu) het recht heb 3u/week potentiele kopers de woning te laten bezoeken. maar als ik aanbel doet ie niet open. als ik telefoneer neemt ie niet op. hoe kan ik in godsnaam toegang legaal verkrijgen ? een aangetekende brief sturen (maar weet dat die die niet afhaalt) dat wij vanaf heden de woning te koop stellen en volgens artikel hierboven rchts hebben op toegang op 3u per week en zelf al zeggen dat wij dit vragen op elke woensdag tussen 17u30 en 20u30. en stellen dat als hij niet reageert op deze brief wij annemen dat hij akkoord is ? en wat als hij de deur niet opendoet die dag dan ? ik begin er echt bang van te krijgen
Sofie

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2017 10:55

Het simpelste is eerst de huurder er laten uitdrijven via de vrederechter, en als het leegstaat heb je alle tijd om het te laten bezichtigen.

En als de huurder niet thuis is wat dan, die kan een spel spelen hoor, juridisch gezien moet hij het laten bezichtigen maar als hij het niet doet ben je elke keer een week verder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Kopen”