Wet breyne, coördinatiekosten, notaris, voorlopige oplevering
Geplaatst: 08 feb 2017 11:29
We kochten in maart 2016 een nieuwbouw appartement op het gelijkvloers in een park, met de mondelingen belofte dat het tuinonderhoud in de gemeenschap valt. De afwerkingsgraad bij aankoop: plakkerij en chape afgewerkt.
De promotor verkoopt conform “sleutel op de deur”, aansluitingen en dienvolgens niet inbegrepen in de aankoopprijs. Gemeenschappelijke uitrusting en buitenaanleg kunnen provisioneel geraamd worden op 3 procent van de koopprijs, te betalen aan de syndicus. Met de hand bijgeschreven: en is het maximaal bedrag als bijdrage in de gemeenschappelijke uitrusting. In realiteit factureren ze een coördinatiekost van 5% op de totaliteit + 21% BTW. Ook vermelding art 7 en 12 van de woningbouwwet, ook bankwaarborg 100%.
We namen een tweede notaris om onze zaken te behartigen. Deze deed niets, op 28 juni ontving ik na navraag te hebben gedaan een verkeerd voorontwerp, dit werd na opmerkingen deels aangepast, volgens het notariaat was alles verder oké. Na akte van 6 juli , op 13 augustus schreef ik aan de notaris: Op 1 juli schreef ik: "Wij hebben bepaalde documenten niet ontvangen, verklaren dat we de documenten 15 dagen voor de akte ontvingen,.....onduidelijkheid!" Volgens jullie was er geen vuiltje aan de lucht, doch stellen we nu tegenstrijdigheden vast.
Van ons notariaat kregen we het antwoord dat er geen probleem was, alles zou oké zijn (mail).
De basisakte en alle historische documenten ontvingen we pas bij het verlijden de akte, het excuus van de notaris was dat het onmogelijk om die dikke boeken te versturen. In de afrekening van de notaris staat: aandeel kosten basisakte: 1.512.50€
De verkoopsvoorwaarden (mondeling) voor de tuin waren dat er privé gebruik was van de tuin, 9 meter in het verlengde van het app: de kosten en lasten van onderhoud in de algemene kosten van het park. Nu staat in de basisakte die we pas bij het verlijden van de akte ontvingen, in aanwezigheid van onze vertegenwoordiging, dat we privé opdraaien voor deze kosten, op het plan staat zelfs een strook naast en voor het appartement aangegeven, dit hadden we nooit eerder gezien, dus voelen we ons bedrogen en staan voor grotere kosten.
Anderzijds stellen we vast dat de verdeelsleutel raar is: er zijn 2 gelijke appartementen 0.1. en 1.1., beiden even groot, enkel andere verdieping.
0.1. heeft 250 eenheden van de 2.180 en 1.1. heeft 194 eenheden van de 2.180, doch beiden identiek van oppervlakte. Hoe zit dat in elkaar?
Ook staan er in de basisakte clausules over eeuwigdurende dienstbaarheden en inlijvingsrecht ten voordele van de gemeente, aanleg en onderhoud van een wateroverstromingsbekken,….
Wij vertrouwden onze notaris, maar wat nu? Na meerdere mails aan onze notaris blijven we zonder antwoord.
Een architect werd nooit gezien, enkel een coördinator die zijn werk niet doet.
Er zijn nu voor de voorlopige oplevering gebreken, vb op plan deuren met dagmaat 90, deurblad normaal 83, bij onze deuren is dit maar 76. De coördinator lacht dit weg.
Door de opwaardering van de afwerking is er een heuse meerkost. Dat we meerkost betalen, alsook de BTW is normaal. Maar hier komen ze terug aandraven met een coördinatiekost van 5% + 21% BTW.
Is dit alles wettelijk?
Komt de notaris zomaar weg, zonder woord uitleg?
De promotor verkoopt conform “sleutel op de deur”, aansluitingen en dienvolgens niet inbegrepen in de aankoopprijs. Gemeenschappelijke uitrusting en buitenaanleg kunnen provisioneel geraamd worden op 3 procent van de koopprijs, te betalen aan de syndicus. Met de hand bijgeschreven: en is het maximaal bedrag als bijdrage in de gemeenschappelijke uitrusting. In realiteit factureren ze een coördinatiekost van 5% op de totaliteit + 21% BTW. Ook vermelding art 7 en 12 van de woningbouwwet, ook bankwaarborg 100%.
We namen een tweede notaris om onze zaken te behartigen. Deze deed niets, op 28 juni ontving ik na navraag te hebben gedaan een verkeerd voorontwerp, dit werd na opmerkingen deels aangepast, volgens het notariaat was alles verder oké. Na akte van 6 juli , op 13 augustus schreef ik aan de notaris: Op 1 juli schreef ik: "Wij hebben bepaalde documenten niet ontvangen, verklaren dat we de documenten 15 dagen voor de akte ontvingen,.....onduidelijkheid!" Volgens jullie was er geen vuiltje aan de lucht, doch stellen we nu tegenstrijdigheden vast.
Van ons notariaat kregen we het antwoord dat er geen probleem was, alles zou oké zijn (mail).
De basisakte en alle historische documenten ontvingen we pas bij het verlijden de akte, het excuus van de notaris was dat het onmogelijk om die dikke boeken te versturen. In de afrekening van de notaris staat: aandeel kosten basisakte: 1.512.50€
De verkoopsvoorwaarden (mondeling) voor de tuin waren dat er privé gebruik was van de tuin, 9 meter in het verlengde van het app: de kosten en lasten van onderhoud in de algemene kosten van het park. Nu staat in de basisakte die we pas bij het verlijden van de akte ontvingen, in aanwezigheid van onze vertegenwoordiging, dat we privé opdraaien voor deze kosten, op het plan staat zelfs een strook naast en voor het appartement aangegeven, dit hadden we nooit eerder gezien, dus voelen we ons bedrogen en staan voor grotere kosten.
Anderzijds stellen we vast dat de verdeelsleutel raar is: er zijn 2 gelijke appartementen 0.1. en 1.1., beiden even groot, enkel andere verdieping.
0.1. heeft 250 eenheden van de 2.180 en 1.1. heeft 194 eenheden van de 2.180, doch beiden identiek van oppervlakte. Hoe zit dat in elkaar?
Ook staan er in de basisakte clausules over eeuwigdurende dienstbaarheden en inlijvingsrecht ten voordele van de gemeente, aanleg en onderhoud van een wateroverstromingsbekken,….
Wij vertrouwden onze notaris, maar wat nu? Na meerdere mails aan onze notaris blijven we zonder antwoord.
Een architect werd nooit gezien, enkel een coördinator die zijn werk niet doet.
Er zijn nu voor de voorlopige oplevering gebreken, vb op plan deuren met dagmaat 90, deurblad normaal 83, bij onze deuren is dit maar 76. De coördinator lacht dit weg.
Door de opwaardering van de afwerking is er een heuse meerkost. Dat we meerkost betalen, alsook de BTW is normaal. Maar hier komen ze terug aandraven met een coördinatiekost van 5% + 21% BTW.
Is dit alles wettelijk?
Komt de notaris zomaar weg, zonder woord uitleg?