Foute oppervlakte in verkoopadvertentie

mrgent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Re: Foute oppervlakte in verkoopadvertentie

#16 , 07 feb 2017 18:23

Inderdaad. Niemand kan je verplichten dat pand te kopen!
Maar jij kunt omgekeerd ook niet de notaris of de verkoper verplichten de clausule te schrappen....

Als je het wenst te kopen bepaal je zelf zo goed mogelijk de grootte en doe een bod dat overeenstemt met wat je
ervoor wil betalen.
Nee niemand kan mij verplichten maar ik wil het heel graag :) Maar ik ga het dus niet kopen omdat mijn bod te laag is.
Ik zou het wel stom vinden als iemand op basis van de foutieve informatie het huis te duur betaalt. Is waarschijnlijk ook wat de huidige eigenaar overkomen is en ik denk niet dat dat leuk is.

Het druist gewoon in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel dat mensen dingen mogen verkopen op basis van foutieve informatie (zeker zoiets substantieels als een grondoppervlakte) en dat dat zomaar mag van de wet. En ik ken het dus anders uit het buitenland want daar mag het dus zeker niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#17 , 07 feb 2017 19:38

Bedankt giserke, voor je reactie.

Hij verwijst niet naar de kadastrale oppervlakte of de oppervlakte in zijn akte. Hij vermeldt gewoon "de oppervlakte is..." Verder heeft de kadastrale oppervlakte geen juridische waarde dus kunnen er ook geen rechten aan verleend worden? Dat zei het kadaster mij zelf ook.
Ik citeer uit uw eigen openingsbericht
De eigenaar heeft het zo overgenomen uit zijn eigen aankoopakte. Ik heb navraag gedaan bij het kadaster, daar hebben ze ook diezelfde 750 m2

Ook als de verkoper weet dat die oppervlakte fout is? Hij geeft bewust foute informatie op omdat iemand anders hem die informatie heeft doorgegeven en dat mag?
Of hij dit weet of niet doet niks terzake. Hij is niet verplicht een meting uit te voeren.
Het is meer dan 25% hoor. En als niemand het weet, dan kan het inderdaad niet gecorrigeerd worden. Maar ik vraag me dus nog steeds af waarom je een 50% hogere oppervlakte mag aangeven als je weet dat die niet klopt. Volgens mijn gevoel is dat fraude.
Dit doet ook niks terzake. De 25% afwijking is wat het kadaster intern gebruikt vooraleer tot her kadastralisatie over te gaan.
Nogmaals als hij de oppervlakte haalt uit zijn eigen akte, dan is dit voor hem de akte die hij mag gebruiken. Bij een overdracht is het aan de koper om dit te betwisten en te onderhandelen op basis van een meting.[/quote]
Als U die eigendom wenst te kopen, maar je wil een gecorrigeerde oppervlakte, dan zal je een rechtzetting in het kadaster moeten aanvragen. Dat betekend een landmeter aanstellen, eigendom opmeten en een PV als bijlage invoegen in de akte bij de overdracht. Het zou een paar duizend euro kunnen schelen in de schatting, maar een aardschok in de waardebepaling moet je niet verwachten, omdat het verschil meestal in tuingrond zit.
Ja, ik zal eerst proberen het van de verkoper gedaan te krijgen, zoals asperger al voorstelde. Eens kijken wat dan gebeurt. En het scheelt echt meer dan een paar duizend euro, hoor, de grondprijs is er ontzettend duur.
Hoe weet je dat, heb je een nieuwe schatting laten maken op basis van een gecorrigeerde oppervlakte? PS, in een bebouwd perceel is de m² prijs een kleine factor in de schatting van een volledige eigendom. U mag niet dezelfde berekening gebruiken als een bouwrijp perceel, waar de m² er inderdaad toe doet.

Het is ondertussen al een tijdje geleden dat ik als landmeter schattingen uitvoerde, maar tot zover kan ik me de schatingsregels nog redelijk goed herinneren. :mrgreen:

mrgent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#18 , 07 feb 2017 19:57

Ik citeer uit uw eigen openingsbericht
De eigenaar heeft het zo overgenomen uit zijn eigen aankoopakte. Ik heb navraag gedaan bij het kadaster, daar hebben ze ook diezelfde 750 m2
Ik bedoel dat hij gewoon vermeldt "de oppervlakte is 750 m2" wat dus niet juist is. Hij zegt niet "de oppervlakte volgens het kadaster is 750 m2" wat wel juist zou zijn
Of hij dit weet of niet doet niks terzake. Hij is niet verplicht een meting uit te voeren.
Dat heb ik intussen wel begrepen. Dus de conclusie is dat je bewust foute informatie mag aangeven in je verkoopadvertentie.
Dit doet ook niks terzake. De 25% afwijking is wat het kadaster intern gebruikt vooraleer tot her kadastralisatie over te gaan.
En wat ik bedoel is dat in mijn geval de afwijking méér is dan 25%.
Hoe weet je dat, heb je een nieuwe schatting laten maken op basis van een gecorrigeerde oppervlakte?
Ja

Reclame

pjm
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 feb 2017 11:29

Het druist gewoon in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel dat mensen dingen mogen verkopen op basis van foutieve informatie (zeker zoiets substantieels als een grondoppervlakte) en dat dat zomaar mag van de wet. En ik ken het dus anders uit het buitenland want daar mag het dus zeker niet.
Je rechtvaardigheidsgevoel is natuurlijk juist, ook bij ons mag dat niet van de wet:

- Ten eerste moet de verkoper leveren wat in de overeenkomst staat (Art 1604 BW)

- Expliciet in verband met de oppervlakte gelden Art 1616ff BW. Als in de overeenkomst staat dat hij een grond van 750 m2 moet leveren, dan zal hij dat moeten doen. Als hij dit niet kan doen, dan kan de koper de prijs verminderen als de afwijking groter is dan 5% (Art 1619 BW)

Dus de wet laat niet toe dat je ongestraft een verkeerde oppervlakte in de verkoopadvertentie en akte aangeeft.

Maar, het zit hem in het laatste zinnetje van Art 1619 BW: "behalve indien het tegendeel bedongen is". Hier is de vrijgeleide. Zoals Asperger al aangaf, wordt meestal standaard in de verkoopovereenkomst vermeld dat afwijkingen van de aangegeven oppervlakte die groter zijn dan 5% geen aanleiding kunnen geven tot nietigverklaring of prijsvermindering. Als je dit zinnetje in de verkoopovereenkomst ondertekent, dan leg je dus zelf neer bij de uitschakeling van de bescherming van Art. 1619 van de wet.

Het wordt ingewikkelder als we het verkoopproces bekijken: hier wordt meestal een schriftelijk bod afgegeven, hierin staat het goed beschreven, de prijs en de voorwaarden. Soms staat de oppervlakte er in beschreven, maar meestal niet het exoneratiebeding (uitsluiting van Art 1619 BW). Als dan bij het ondertekenen van de verkoopovereenkomst blijkt dat de verkoper niet zal kunnen leveren wat afgesproken was, omdat hij dit niet in zijn bezit heeft, dan zal de verkoper dus gedwongen moeten afzien van de verkoop. Als in het schrijftelijk bod ook een schadevergoeding voor het niet-nakomen van de overeenkomst afgesproken werd, dan zou de verkoper gedwongen kunnen worden om de schadevergoeding te betalen.

Bedrog is moeilijker te bewijzen, hier moet de verkoper "kunstgrepen" hebben toegepast om de koper om de tuin te leiden en schade te berokkenen. De koper moet dit bewijzen en dan is het aan de rechter om te beslissen. Dwaling zou kunnen ingeroepen worden, en zeker als de verkoper aantoont dat hij de oppervlakte uit het kadaster en zijn aankoopakte heeft overgenomen, is het een verschoonbare dwaling. Die zou kunnen leiden tot een nietigverklaring van de verkoop, zonder recht op schadevergoeding.

Ik zou zeggen maak het niet nodeloos ingewikkeld. Gerechtelijke procedures kunnen lang aanslepen. Praat nog eens met de verkoper en probeer hem van je bod te overtuigen. Ik ga ervan uit dat je hem al hebt gevraagd samen de grond even op te meten? Je zou een voor de verkoper interessant bod kunnen doen, op voorwaarde dat de oppervlakte van 750 m2 +/- 5% correct is en bevestigd wordt door een landmeter. Als de verkoper dan nog steeds overtuigd is dat zijn terrein 750 m2 meet, zal hij een landmeter inschakelen. Doe dit uiteraard enkel als je zeker bent dat de oppervlakte niet 750 m2 is OF je bereid bent de geboden prijs te betalen, indien toch blijkt dat de oppervlakte 750 m2 bedraagt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#20 , 08 feb 2017 12:07

Expliciet in verband met de oppervlakte gelden Art 1616ff BW. Als in de overeenkomst staat dat hij een grond van 750 m2 moet leveren, dan zal hij dat moeten doen. Als hij dit niet kan doen, dan kan de koper de prijs verminderen als de afwijking groter is dan 5% (Art 1619 BW)

Is niet van dwingend recht, men kan er door overeenkomst van afwijken.
Wat ook gebeurt in de meeste notariële aktes en compromissen.
In al mijn aktes staat dat een afwijking van meer dan 5 percent geen aanleiding mag zijn tot betwisting.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pjm
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 feb 2017 12:25

Dat is toch net wat ik schreef, Asperger?

Ik wilde er gewoon even de wet bijhalen, omdat TS het gevoel had dat de wet gesjoemel toestaat. Wat niet het geval is. Maar de wet staat wel toe dat de wet uitgeschakeld wordt zodat gesjoemel ongestraft blijft.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#22 , 08 feb 2017 12:37

Dat is toch net wat ik schreef, Asperger?

Ik wilde er gewoon even de wet bijhalen, omdat TS het gevoel had dat de wet gesjoemel toestaat. Wat niet het geval is. Maar de wet staat wel toe dat de wet uitgeschakeld wordt zodat gesjoemel ongestraft blijft.
Wilde enkel vermelden dat van die afwijking (bijna?) steeds gebruik wordt gemaakt.
Ik heb nog geen enkele akte gezien waarin de afwijking niet voorkomt!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pjm
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#23 , 08 feb 2017 13:18

Wilde enkel vermelden dat van die afwijking (bijna?) steeds gebruik wordt gemaakt.
Ik heb nog geen enkele akte gezien waarin de afwijking niet voorkomt!
Yes, daar heb je natuurlijk gelijk in.

Maar hoe zie jij dan het probleem dat die afwijking bij een schriftelijk bod, bindend en dus nog voorafgaand aan de verkoopovereenkomst, nooit vermeld is? Wat gebeurt als de koper zegt, nee wij hadden bij de wederzijdse aanvaarding van het bod afgesproken dat ik een terrein van 750 m2 van je koop en nu moet je niet proberen door een afwijkingsclausule in het verkoopcontract een kleiner terrein te geven?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#24 , 08 feb 2017 13:26

Wilde enkel vermelden dat van die afwijking (bijna?) steeds gebruik wordt gemaakt.
Ik heb nog geen enkele akte gezien waarin de afwijking niet voorkomt!
Yes, daar heb je natuurlijk gelijk in.

Maar hoe zie jij dan het probleem dat die afwijking bij een schriftelijk bod, bindend en dus nog voorafgaand aan de verkoopovereenkomst, nooit vermeld is? Wat gebeurt als de koper zegt, nee wij hadden bij de wederzijdse aanvaarding van het bod afgesproken dat ik een terrein van 750 m2 van je koop en nu moet je niet proberen door een afwijkingsclausule in het verkoopcontract een kleiner terrein te geven?
Daarom heb ik reeds in mijn antwoorden vermeld dat men een bod kan doen onder de voorwaarde van opmeting van het terrein.
Achteraf zal het moeilijk zijn omdat de grond zichtbaar is en er daarom geen sprake kan zijn van een verborgen gebrek.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pjm
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#25 , 08 feb 2017 13:32

Daarom heb ik reeds in mijn antwoorden vermeld dat men een bod kan doen onder de voorwaarde van opmeting van het terrein.
Achteraf zal het moeilijk zijn omdat de grond zichtbaar is en er daarom geen sprake kan zijn van een verborgen gebrek.
Ik heb gevallen in mijn hoofd waarbij de rechter expliciet heeft beslist dat de kopers zo'n afwijking niet hadden moeten zien en er mochten op vertrouwen dat de informatie van de verkoper klopt. Moet eens kijken of ik die snel terug vind.

giserke
Berichten: 2434

#26 , 08 feb 2017 15:51

Het druist gewoon in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel dat mensen dingen mogen verkopen op basis van foutieve informatie (zeker zoiets substantieels als een grondoppervlakte) en dat dat zomaar mag van de wet. En ik ken het dus anders uit het buitenland want daar mag het dus zeker niet.
Je rechtvaardigheidsgevoel is natuurlijk juist, ook bij ons mag dat niet van de wet:

- Ten eerste moet de verkoper leveren wat in de overeenkomst staat (Art 1604 BW)

- Expliciet in verband met de oppervlakte gelden Art 1616ff BW. Als in de overeenkomst staat dat hij een grond van 750 m2 moet leveren, dan zal hij dat moeten doen. Als hij dit niet kan doen, dan kan de koper de prijs verminderen als de afwijking groter is dan 5% (Art 1619 BW)

Dus de wet laat niet toe dat je ongestraft een verkeerde oppervlakte in de verkoopadvertentie en akte aangeeft.
Dit artikel is in het geval van TS niet van toepassing. Dat is voor onbebouwde percelen of eigendommen waarvan de oppervlakte nog moet worden bepaald.
De verkoper van TS heeft een oppervlakte uit zijn akte en een kadastrale oppervlakte.
Door dat de verkoper de volledige eigendom in zijn geheel verkoopt heeft niet de plicht hem te melden dat de oppervlakte fout is, want hij is niet verplicht dit op te meten. Je verkoopt het goed in de staat zoals het is.

Het is aan de koper om op te letten, het is ook geen verborgen gebrek, want je kan het nameten indien je wenst. Al de rest is onderhandelingswerk.

pjm
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#27 , 08 feb 2017 17:09

Dit artikel is in het geval van TS niet van toepassing. Dat is voor onbebouwde percelen of eigendommen waarvan de oppervlakte nog moet worden bepaald.
Waar staat dat in de wet?

Als de verkoper kan aantonen dat de oppervlakte van het terrein essentieel is, dan is dit artikel wel van toepassing. Het gerecht zal meestal wel aannemen dat de oppervlakte van een bebouwd terrein een essentieel kenmerk is.
De verkoper van TS heeft een oppervlakte uit zijn akte en een kadastrale oppervlakte.
De kadastrale oppervlakte heeft geen juridische waarde, dus het is niet belangrijk wat daar in staat.
De akte is fout en TS mag die fout zomaar overnemen?
Door dat de verkoper de volledige eigendom in zijn geheel verkoopt heeft niet de plicht hem te melden dat de oppervlakte fout is, want hij is niet verplicht dit op te meten. Je verkoopt het goed in de staat zoals het is.
Hij heeft niet de plicht de oppervlakte aan te geven. Maar als hij een oppervlakte aangeeft, moet die wel juist zijn. Behalve als je exoneratiebeding expliciet in het contract staan hebt.
Het is aan de koper om op te letten, het is ook geen verborgen gebrek, want je kan het nameten indien je wenst. Al de rest is onderhandelingswerk.
Wil je ook hier even je bewering staven? Door op te letten kan je niet zien hoe groot een terrein is. Hoe kan je een grond nameten waar je geen eigenaar van bent? Als de verkoper een oppervlakte aangeeft, dan moet je daarop kunnen vertrouwen. Als de verkoper 100.000 m² aangeeft, en het terrein is maar 100 m² groot, ja dan had je het kunnen zien. Maar 250 m² is echt niet voor iedereen zomaar zichtbaar.

Zo heeft bijvoorbeeld het HvB Antwerpen op 28.10.2013 een verkoopovereenkomst nietig verklaard omdat de oppervlakte 30% te groot was aangegeven. De kopers hadden aangegeven dat de oppervlakte voor hen essentieel was, dat ze het huis niet hadden gekocht als ze de echte oppervlakte hadden gekend, Verder beslist het HvB dat het aannemelijk is dat een leek het verschil in oppervlakte niet kan zien, en dat deze op de juistheid van de informatie van de verkopers mag vertrouwen.


naicwill
Berichten: 715

#29 , 08 feb 2017 17:35

"De oppervlakte van de percelen zoals deze vermeld staat in de kadastrale uittreksels en plannen van het AAPD is niet altijd accuraat of actueel. Meestal worden deze percelen namelijk niet bij elke verkoop opnieuw opgemeten. Bovendien kent het AAPD zelf de oppervlakte toe aan deze percelen, vaak op basis van vroegere opmetingsplannen of door de resterende oppervlakten van gesplitste percelen te berekenen. Zolang de percelen in de praktijk omheind zijn of duidelijk afgebakend zijn, zal men zich de kosten van een nieuw opmetingsplan besparen en neemt men genoegen met de bij het kadaster gekende oppervlakte.
http://www.berquinnotarissen.be/public/ ... _FINAL.pdf
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

pjm
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#30 , 08 feb 2017 17:42

"De oppervlakte van de percelen zoals deze vermeld staat in de kadastrale uittreksels en plannen van het AAPD is niet altijd accuraat of actueel.
Vandaar dat het ook helemaal niks uitmaakt wat er in het kadaster vermeld staat.
Kan hoogstens een bewijs zijn dat de verkoper niet opzettelijk een te grote oppervlakte heeft aangegeven, en dus te goeder trouw heeft gehandeld.

Terug naar “Kopen”