Uitnodiging vrijgave borgtocht

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

Uitnodiging vrijgave borgtocht

#1 , 02 feb 2017 09:18

hallo allemaal, ik zit met iets waar ik dus echt niets van af weet.

Ik heb eergisteren een aangetekend schrijven ontvangen van de bouwheer van mijn appartement. Hij vroeg de vrijgave van de borgtocht tweede deel.
Dit geld staat volgens mij vast bij één of andere rekening? Nu gisteren stuurde ik deze brief eveneens door naar mijn bank waar de huidige lening loopt. Omdat ik in eerste instantie dacht dat ik dit moest betalen had ik gevraagd aan mijn bankdirecteur dat ik nog een deeltje had openstaan van mijn lening. Maar hij begon direct van niet en dat het niet genoeg was en dat ik een persoonlijke lening zou moeten aangaan voor dat bedrag.
Gisteren zeiden vrienden van mij dat dit geld normaal ergens vast moet staan en dat de bouwheer dit dan krijgt.

Daarbij moet ik ook melden dat eerste de privatieve delen eerst opgeleverd werden en daarna pas de gemeenschappelijke.

Nu het volgende probleem: ik heb mijn appartement verkocht, rond einde maart zal de akte verleden worden. Maar ondertussen zijn er nog een aantal zaken niet in orde. Zoals het dak boven de garage is sinds we er wonen (2010) niet goed. Dankzij de onkunde van de syndicus is dit altijd om lange baan geschoven zodoende dat nu de bouwheer zegt niet meer aansprakelijk te zijn. Kan ik hieraan iets doen? Alsook zijn deze kosten nog voor mij aangezien ik verhuis?

Misschien zijn het idiote vragen (mijn excuses dan), maar ik weet effe van geen hout pijlen maken...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 02 feb 2017 20:35

De waarborg voor de erkende aannemer

De erkende aannemer moet een waarborg stellen van 5% van de prijs van het gebouw en moet hiervan, binnen de dertig dagen na ondertekening van de overeenkomst, een door de Deposito- en Consignatiekas ondertekend bewijs voorleggen.

Onder “prijs van het gebouw” wordt verstaan: de totale prijs van het huis of het appartement, verminderd met de eventuele kostprijs van de bouwgrond (dus de totale prijs van de verbouwings- of uitbreidingswerken), BTW niet inbegrepen.

Deze waarborg moet gesteld worden in speciën, in overheidsfondsen, in de vorm van een solidaire borgtocht of in de vorm van een globale borgtocht.

De door de erkende aannemer gestelde borgtocht wordt bij helften vrijgemaakt: de eerste helft bij de voorlopige oplevering, het resterende deel bij de eindoplevering.

Bij vertraging in de uitvoering of bij volledige of gedeeltelijke niet-uitvoering, te wijten aan de verkoper of aan de aannemer, mag de koper of opdrachtgever de sommen die hem toekomen wegens het geleden nadeel voorafnemen op het bedrag van de borgtocht.
http://www.elfri.be/voltooiingswaarborg ... wet-breyne
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#3 , 02 feb 2017 20:47

Normaal gezien houdt een voorlopige oplevering enkel de voltooiing van de werken in, zonder dat de werken worden aanvaard. Op de voorlopige oplevering worden de zichtbare gebreken geformuleerd en start de eerste garantietermijn nl. alle bouwgebreken die tussen de voorlopige en de definitieve oplevering door de bouwheer bijkomend worden opgemerkt, dienen allemaal nog door de aannemer hersteld te worden.

De definitieve oplevering, zes maanden of een jaar na de voorlopige oplevering, impliceert de aanvaarding van de werken. Dit wil zeggen dat al de op dat ogenblik zichtbare gebreken die niet in de oplevering opgenomen worden, aanvaard worden door de bouwheer. De aannemer is vanaf dat ogenblik enkel nog aansprakelijk voor de verborgen gebreken.

Aangezien het partijen, behalve indien de woningbouwwet van toepassing is, vrij staat om af te wijken van deze wettelijke regeling is het aangewezen duidelijkheid te scheppen omtrent de aard van de oplevering en zowel in de definitieve als de voorlopige oplevering een eindtermijn te voorzien waarbinnen eventuele herstellingen dienen uitgevoerd te worden. Dit kan bovendien best met opname van de schadevergoeding, te betalen door de aannemer indien hij de herstellingen niet op een deugdelijke wijze uitvoert binnen de vooropgestelde termijn.
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... plevering/
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 02 feb 2017 20:58

wetgeving:"Bij appartementsgebouwen mag de eindoplevering van de privatieve gedeelten niet plaatsvinden vóór deze van de gemeenschappelijke gedeelten en dit ten einde een normale bewoonbaarheid te verzekeren."
http://www.elfri.be/oplevering-bouw
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#5 , 02 feb 2017 20:59

vrijgave borgtocht
Antwoord van Deposito- en Consignatiekas:

"Zodra wij een vrijgave van de koper ontvangen voor een borgtocht, wordt de terugbetaling uitgevoerd. De oplevering gebeurt dus per appartement."

Met vriendelijke groeten,
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#6 , 03 feb 2017 11:08

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Kopen”