Problemen huurders

Tibistef
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Problemen huurders

#1 , 05 jan 2017 20:33

Op 28/11/2016 hebben wij een huisgekocht waar huurders inzotten zonder registratie huucontract. We gaan zelf het huis bewonen dus hebben opzeg van 3 maand. Nu zouden ze 31/1/2017 zelf verhuizen wat nog niet bevestigd is. Wij hebben gevraagd om iets ye laten weten zodat wij onze huisbazen ook kunnen verwittigen,waarop geen antwoord krijg.
En ze hebben door natatenschap een raam laten rotten zonder iets te laten weten. Nu willen wij dit herstellen maar mogen niet binnen van hen in ons eigen huis. Kan dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 05 jan 2017 22:35

Hebt u al een opzeg gedaan? U hebt daar slechts drie maand voor hoor.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 05 jan 2017 22:51

Welk huurcontract is er afgesloten. Bij korte huurcontracten max 3 jaar kan je niet opzeggen, enkel als het om een 9 jarig contract gaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Tibistef
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jan 2017 06:14

Ja heb opzeg gedaan,maar mag geen dringend herstelling doen. En nu zijn.we te wten gekomen dat ze noout geen waarborg hebben gestort bij vorige eigenaar. Papier was getekend met 3 handtekeningen bij de bank. Maar huurders hebben nooit geld gestort. Beweizen van de bank ervan. En weigeren nog 1 te betalen,en er is al.zoveel.schade

Blaatpraat
Berichten: 3794

#5 , 06 jan 2017 08:52

Dan zullen ze de huurschade uit eigen zakken moeten betalen ipv met de waarborg.
Tenminste... Als je kunt bewijzen dat de schade door hun gemaakt is.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 jan 2017 16:38

Was er een ingaande plaatsbeschrijving? Maak dan zeker een uitgaande PB, eventueel laten maken door expert of architect, en als ze niet willen betalen , dan naar de vrederechter.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jan 2017 16:54

Ik weet het, mijn bijdrage is niet juridisch (niet naar mijn gewoonte).

In je verhaal is het me niet duidelijk of je niet binnen mag om het raam op te meten, of om het ook al te vervangen. (En misschien is dit hen ook nog niet duidelijk)?

Maar ik probeer het even van de huurderskant uit te bekijken.

De woning die ze huren, wordt verkocht. Ze hebben hier geen aandeel in (veronderstel ik).
Vervolgens krijgen ze 3 maanden om iets anders te zoeken. Te verhuizen (zonder die kosten te kunnen verhalen), evt. schade te herstellen (mogelijk niet gebudgetteerd), andere omgeving, nieuwe school voor kinderen, alle abonnementen aanpassen, ... noem maar op.
Bovendien is er een raam dat moet vervangen worden. Slijtage is voor de verhuurder.

In die - toch wel korte - periode wil de nieuwe eigenaar ook nog de last van het vervangen van het raam aan de verhuurders geven omdat de eigenaar zelf geen werken meer wil in de woning als hijzelf er in trekt?

Als huurder zou ik ook moeilijk doen, denk ik. Het gaat bovendien nog over 24 dagen.

Nogmaals niet juridisch, vraag ik me af of het wel op die manier moet?

Voor de verhuurder bestaat er geen algemeen recht tot toegang (http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU080105).
Mogelijk staat er wel een clausule in het geldende huidige huurcontract - die moet nog steeds van toepassing zijn. Die zou je dan met succes moeten kunnen toepassen.
Laatst gewijzigd door Bart Vissers op 06 jan 2017 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 06 jan 2017 17:14

In deze lopende opzegtermijn van 3 maanden mogen de huurders een tegenopzeg geven van 1 maand.

Tibistef
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jan 2017 20:29

Aan bart vissers : het raam en de muur is niet door slijtage stuk,maar door nalatigheid van huurders. Kwam water binnen en hebben niks laten weten resultaat,raam volledig stuk en muur moet volledig uitdrogen. Raam.moet volledig vervangen worden en is vast gesteld dat het nalatigheid is. Kappen uit een.vloer die jaar geleden gelegd is. Deuren stuk waar.vuisten in staan,maar was zo gezegd zo. Morgen bij advocaat si

Tibistef
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jan 2017 20:39

In deze lopende opzegtermijn van 3 maanden mogen de huurders een tegenopzeg geven van 1 maand.
We komen erzelf in wonen,kunnen geen tegenspraak indienen

Tibistef
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jan 2017 20:46

Ik weet het, mijn bijdrage is niet juridisch (niet naar mijn gewoonte).

In je verhaal is het me niet duidelijk of je niet binnen mag om het raam op te meten, of om het ook al te vervangen. (En misschien is dit hen ook nog niet duidelijk)?

Maar ik probeer het even van de huurderskant uit te bekijken.

De woning die ze huren, wordt verkocht. Ze hebben hier geen aandeel in (veronderstel ik).
Vervolgens krijgen ze 3 maanden om iets anders te zoeken. Te verhuizen (zonder die kosten te kunnen verhalen), evt. schade te herstellen (mogelijk niet gebudgetteerd), andere omgeving, nieuwe school voor kinderen, alle abonnementen aanpassen, ... noem maar op.
Bovendien is er een raam dat moet vervangen worden. Slijtage is voor de verhuurder.

In die - toch wel korte - periode wil de nieuwe eigenaar ook nog de last van het vervangen van het raam aan de verhuurders geven omdat de eigenaar zelf geen werken meer wil in de woning als hijzelf er in trekt?

Als huurder zou ik ook moeilijk doen, denk ik. Het gaat bovendien nog over 24 dagen.

Nogmaals niet juridisch, vraag ik me af of het wel op die manier moet?

Voor de verhuurder bestaat er geen algemeen recht tot toegang (http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU080105).
Mogelijk staat er wel een clausule in het geldende huidige huurcontract - die moet nog steeds van toepassing zijn. Die zou je dan met succes moeten kunnen toepassen.
Dag bart,
Het raam is niet stuk door slijtage,maar door nalatigheid van huurders. Kwam vocht binnen langs muur en raam is volledig beginnen rotten hebben niks laten weten. Zit een plaat nu in en moet opgevolgd worden of het nog lekt. Maar mogen huis niet betreden. Vloer stuk.die nog maar een jaar ligt. Kappen in deuren van vuistslagen in. Tuin volledig verwaarloosd.
Maar ga.morgen bij advocaat.
Huurders wisten dat het verkocht werd,denk dat ik genoeg geduld heb gehad. Ik kan er ook niet aandoen dat we erzelf in gaan wonen,moesten zelf uit huurhuis omdat kleindochter komt inwonen..ze hebben zelf nooit huurwaarborg gestort. Denk niet dat je met huurders dan zoveel compassie moet hebben

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 07 jan 2017 11:11

Je geeft geen antwoord op de vraag of er een ingaande plaatsbeschrijving is, zo maar veronderstellen dat het raam rot is omdat huurder niets gemeld heeft, na dat je pas eigenaar bent van dat pand is toch wat kort door de bocht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 07 jan 2017 11:18

Geen ingaande plaatsbeschrijving --> er wordt verondersteld dat de toestand van de woning op het einde van de huur gelijk is aan die aan het begin. Het al dan niet bestaan van een plaatsbeschrijving is dus cruciaal.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tibistef
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 jan 2017 10:21

Je geeft geen antwoord op de vraag of er een ingaande plaatsbeschrijving is, zo maar veronderstellen dat het raam rot is omdat huurder niets gemeld heeft, na dat je pas eigenaar bent van dat pand is toch wat kort door de bocht.
Het staat zelf in mijn akte dat het raam kapot is gegaan na tekenen van mijn compromis. En heb foto's van voor de aankoop. Denk dat dit genoeg is

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 09 jan 2017 16:20

Op 28.11.2016 koopt u een huis, het raam is dan in orde, en nu is het raam rot? Dat is wel erg snel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Kopen”