Mogelijk compromis langer dan 4 maanden?

Chanta
Topic Starter

Mogelijk compromis langer dan 4 maanden?

#1 , 08 jan 2008 20:09

Is het mogelijk , bij ondertekening van een compromis bij aankoop van een huis, met betaling van de gebruikelijke 10 %, om de compromis langer dan 4 maanden te laten duren?

Is men wettelijk verplicht om binnen de 4 maanden de verkoopakte te tekenen?
Of mogen we die periode eventueel verlengen tot 8 maanden?
Zou dat wettelijk zijn?

Mijn probleem is nl dat ik heel vlug een ander huis gevonden heb.. maar dat mijn oude huis nog niet verkocht is. Ik zou liever zeker willen spelen, en meer ruimte krijgen om het huis te verkopen.
Uiteraard zou ik dat zo willen, om te vermijden een duur overbruggingskrediet te moeten aangaan.

Dank voor deze informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 08 jan 2008 22:21

De 4 maand is de termijn waarbinnen de koper zijn registratierechten moet betalen, desnoods op voorlegging van de compromis alleen.

Er bestaat geen wettelijke termijn waarbinnen men bij de notaris moet gaan. Partijen komen overeen wat ze willen.

Chanta
Topic Starter

#3 , 08 jan 2008 22:43

Bedankt voor de uitleg.
Ik had zonet hieromtrent ook al klaarheid gevonden in een vorig antwoord van u ( Dino), onder de vraag '" Verlijden van akte- termijn" gesteld op dit forum op 02/10/07.

Bijkomend vraagje:
is deze situatie wettelijk:
er wordt een compromis getekend , zonder betaling van 10 % voorschot,
en er wordt zo vlug mogelijk geregistreerd?
de datum van de uiteindelijk verkoopakte wordt gezet op eventueel uiterlijk 8 maanden.

( dit uiteraard om geen 2 x 10% te moeten betalen, wat het overbruggingskrediet alleen maar hoger maakt)

Dank voor antwoord

Reclame

wolf2

#4 , 09 jan 2008 20:49

Wettelijk, ja...
In praktijk gebeurt dat niet (of zo goed als niet), dus zal er wel een vlieg op zitten?
Waarom zou een verkoper afzien van een voorschot (een verlaging, ja; een forfait, ja; maar helemaal geen voorschot? Wat moet de verkoper dan doen als de koper niet meer beweegt?)?

En dan nog snel laten registreren: ook al kost dat de verkoper niets, toch bindt hij zich voor een tweede keer met handen en voeten (al kan men nu wel een minnelijke ontbinding bekomen voor een appel en een ei wat de belastingen betreft).

Wat als de koper geen lening krijgt?

Ik denk niet dat je zo een verkoper zal vinden; en een goed huisvader zou ik hem niet noemen!

Dus: maak gebruik van de ervaring van zovelen en doe gewoon: compromis met opschortende voorwaarde bekomen lening gevolgd door akte binnen de 4 maand (met alle gevolgen van dien wat de lening betreft).

djanodive

#5 , 25 apr 2008 15:17

Vraag eens na bij de bank naar een overbrugingskrediet. Ik vermoed dat je op die manier je nieuwe woning kan kopen terwijl de andere te koop staat. het zal je ook wel eits extra kosten, denk ik, maar vermoedleijk niet zo veel en je hebt meer tijd denk ik.

Terug naar “Kopen”