Hallo
Ik had in Augustus dit jaar een appartement gevonden in 1000 Brussel. Volgens de makerlaar en verkoper waren er nog enkele officiële documenten zoals de urbanisatie akte die in orde gebracht moesten worden. Aangezien ik niet gehaast was kwam mij dit goed uit.
We hebben hierbij dus een wederzijdsje verkoop- en aankoops overeenkomst getekend (promesse de vente et d'achat) met opschortende voorwaarden:
1. Het verkrijgen van een lening bij de bank (dit was voor mij geen probleem)
2. De urbanisatie akte verkrijgen.
Begin November krijg ik op eens een telefoontje van de makelaar die me zegt dat de verkoper niet meer van plan is te verkopen en dat zij een advocaat hebben genomtn vermits hij weigert hun commissie te betalen nu. Ze raadt mij aan me ook te 'verdedigen'.
dan bevestigd mij notaris me dat zij gehoord heeft van de tegenpartij dat er meerdere zware inbreuken zijn in het huis (het is een oud herenhuis opgedeeld in appartementen) en dat het hele regularisatieproces nog eens 8 à 9 maand zou duren. En de tegenpartij wou weten of ik hiermee akkoord ging. Ik heb me hier nooit over uitgesproken, mijn advocaat heeft het verder afgehandeld.
Nu staan we op het punt waarbij we moeten beslissen of we verder gaan met het process en ongeveer 1500 à 2000 euro advocaat kosten hebben waarbij we over ongeveer 2 jaar misschien 10% van de verkoopsprijs als schadevergoeding kunnen opstrijken.
Nu is mijn vraag: 'Hoe groot is de kans dat mij inderdaad 10% wordt toegewezen?'
Ik heb tot op heden niets uitgegeven aan de eigenaar MAAR de eigenaar zou in slechte financieële papieren zitten.
Wat raden jullie aan? Doorgaan of tevreden zijn dat ik er zonder meer kosten vanaf kom?
Bedankt!