#2 , 02 jan 2008 20:09
Maak het volgende onderscheid:
* een overeenkomst kan je altijd maken, mondeling of schriftelijk. Een verkoopsovereenkomst duurt zolang als nodig: de zaak moet geleverd worden (voor een huis = de sleutels afgeven) en de prijs moet betaald worden. Als dat gebeurd is, is de overeenkomst volledig uitgevoerd.
* de wet zegt echter dat om bepaalde overeenkomsten te kunnen bewijzen, er iets op papier moet staan. Alles boven een bepaald bedrag (en dus zéker een huis) moet op papier staan om het te kunnen bewijzen. Als beide partijen héél braaf zijn, kan je het risico lopen om niets op papier te zetten, maar wat als de verkoper een beter bod krijgt?
Anderzijds kan elk van de partijen zeggen: welke overeenkomst? Ik weet van niets!
* de notaris is enkel verplicht om aan de rest van de wereld duidelijk te maken dat jij de nieuwe eigenaar bent. Stel dat de verkoper schulden had, dan kan de schuldeiser beslag leggen op de goederen van de verkoper. Aangezien in de boeken van de hypotheekbewaarder de verkoopakte van de notaris niet ingeschreven is, mag de schuldeiser blijven denken dat zijn schuldenaar de eigenaar is.
De hypotheekbewaarder mag alleen maar notariële akten inschrijven (en enkele andere zeldzamere gevallen); daarom moet je vroeg of laat naar een notaris.
Er bestaan voorgedrukte formulieren om een "compromis" op te noteren; let wel op want die kunnen verschillen gewest per gewest. Als je een leek bent, blijf dan van die dingen af. Aangezien je toch naar een notaris moet, schakel hem/haar dan in vanaf het begin en laat de compromis opstellen IN zijn kantoor: dat is gratis en je krijgt er nog een overlijdensverzekering bovenop.
Binnen de 4 maan na de verkoop moet je registratierechten betalen. Je hebt daar geen notariële akte voor nodig; zelfs geen compromis. Een verklaring kan volstaan. Maar in 99% van de gevallen gebeurt dit ook via de notaris.
"ik stel me veel vragen"
Je kan je geen vragen genoeg stellen!
Vraag eens in je bank of ze een brochure hebben over kopen/verkopen van een huis. Als je al alles beheerst wat daar in staat, zit je al voor 90% safe.