Verduidelijking Voorkooprecht

Stu
Topic Starter

Verduidelijking Voorkooprecht

#1 , 17 jul 2016 22:19

Ik sta op het punt een huis te kopen in een gebied waar voorkooprecht voor de stad/ocmws/sociale huisvestingskantoren geldt.
Momenteel bezit ik een appartement die bijna afbetaald is.

Telt het volgende ook voor mij?
Dien ik mijn appartement eerst te verkopen voor ik het voorkooprecht kan ontwijken?
Naast de algemene uitzonderingsbepalingen die gelden voor alle Vlaamse decretale rechten van voorkoop en die worden uiteengezet in de rubriek 'Uitzonderingen', geldt het recht van voorkoop Wooncode niet bij:
de aankoop van een eerste woning of een perceel bestemd voor woningbouw door een of meer natuurlijke personen, op voorwaarde dat deze verkrijgers geen andere woning of ander perceel bestemd voor woningbouw volledig in volle eigendom of volledig in vruchtgebruik hebben, op de dag van het sluiten van de overeenkomst tot koop
Bron : https://www.vlm.be/nl/themas/evoorkoopl ... sewooncode

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2016 08:57

Voorkooprecht wil zeggen dat die instantie uw appartement ook kan kopen aan dezelfde prijs waarvoor jij een verkoop compromis het afgesloten. Je moet het dus eerste verkocht hebben (maar nog geen akte verleden) voor die instantie zich kenbaar maakt. Voordien ontwijken zal niet lukken.
Het is de notaris die, als uw goed verkocht is (voorlopig althans) , die instantie op de hoogte brengt, die dan zullen beslissen of ze kopen of niet.

sloeberken

#3 , 18 jul 2016 09:32

Is die woning ongeschikt/onbewoonbaar verklaart
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

giserke

#4 , 18 jul 2016 10:08

In 99% van de gevallen is dat maar een formaliteit.
In de praktijk wil de gemeente verhinderen dat woningen die in projectgebieden liggen van de gemeente, of onteigeningsgebieden terug op de markt verkocht worden.

Zoals eerder gezegd, moet de notaris de gemeente op de hoogte brengen van die verkoop, waarbij de gemeente de kans moet hebben om het ook te kopen.

Stu
Topic Starter

#5 , 18 jul 2016 10:48

Is die woning ongeschikt/onbewoonbaar verklaart
Dit is gelukkig niet het geval.

Bedankt voor de informatie iedereen.
Ik zal nu eerst zo snel mogelijk laten nagaan via de notaris als er een partij zijn voorkooprecht wil uitoefenen of niet.

mava105

#6 , 18 jul 2016 11:40

[quote="Stu"][ Ik zal nu eerst zo snel mogelijk laten nagaan via de notaris als er een partij zijn voorkooprecht wil uitoefenen of niet.[/quote ]
Maak geen slapende honden wakker.

Lanox

#7 , 18 jul 2016 11:44

[ Ik zal nu eerst zo snel mogelijk laten nagaan via de notaris als er een partij zijn voorkooprecht wil uitoefenen of niet.[/quote ]
Maak geen slapende honden wakker.
De slapende honden dienen sowieso aangeschreven te worden door de notaris, daar is geen ontkomen aan.

giserke

#8 , 18 jul 2016 13:45

Inderdaad, als de notaris zijn kantoor niet kwijt wil kwijtspelen is hij verplicht de gerechtigden aan te schrijven.

Terug naar “Kopen”