Airbnb

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

Airbnb

#1 , 20 jun 2016 19:32

Hallo,

Ik heb een appartement gekocht met klein beschrijf.

Nu heeft men vriendin ook een eigen appartement dus verdelen we de tijd tussen onze appartementen

Nu hebben we het al een paar keer verhuurd via airbnb
Alles verloopt goed geen lawaai geen overlast

Maar buren willen dat we ermee stoppen
Kunnen ze dat eisen?

De uitleg is elke keer vreemde mensen in de gang

Is een blok met 3 appartementen

We hebben contact genomen met de gemeente notaris en de bank en voor hun is het in orde want er is niks veranderd aan het appartement

Als men adres maar hier blijft staan ben hier elke week van zondagmiddag tot woensdag

Wie kan er me helpen

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 20 jun 2016 19:37

Als het appartement uw eigendom is, denk ik dat de buren niet veel in te brengen hebben. Wel allemaal netjes aangeven aan de belastingen, want anders geeft u de buren bij wijze van spreken munitie...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 20 jun 2016 19:40

Is dit niet gevaarlijk daar er een klein beschrijf betaald is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2016 19:47

Is dit soort verhuur hier in België onderworpen aan de BTW ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

#5 , 20 jun 2016 20:04

Ik ben bij de boekhouder geweest en hij weet zelf niet waar je het moet invullen, hij kon het wel doen via men ki klop dit? Ik wil correct werken en correct betalen

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2016 20:38

Dus volgens je boekhouder is Airbnb is geen economische bezigheden , en moet er geen BTW betaald worden ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

#7 , 20 jun 2016 20:52

Het zou niet moeten ingegeven worden als ontvangsten

Hij zou wel het KI ingeven en dan delen door de overnachtingen en daarop belastingen betalen

Wat zou de boekhouder moeten doen?

Het probleem is in ben bijna elk weekend volzet wil me in regel stellen en in orde zijn

Kunnen de buren iets maken?

Bv in de basisakte zetten geen kortverhuur of algemene vergadering erover doen dat ze dit willen stoppen? morgenavond Hebben we afgesproken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 20 jun 2016 21:08

Kan u maar een raad geven, let op dat je niet gestraft word doordat je aan klein beschrijf hebt gekocht.
Buren kunnen u ook aangeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

#9 , 20 jun 2016 21:13

Voorwaarden klein beschrijf zijn
3jaar ingeschreven zijn op het adres
Ik blijf hier ingeschreven en ben bijna de helft van de tijd hier
Gaat dat dan problemen geven?

glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#10 , 20 jun 2016 21:27

er is sprake van een nieuwe regeling waarbij je tot 5000 € mag bijverdienen, maar er is onduidelijkheid over Airbnb.

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 14551.html

Bovenstaand artikel heeft een samenvatting van de nieuwe regeling

LeenW
Berichten: 12868

#11 , 20 jun 2016 22:23

Voorlopig is het nog met btw, die nieuwe wetgeving is voor zover ik weet nog niet in voege. Je verricht immers een hoteldienst.

Franciscus
Berichten: 38617

#12 , 20 jun 2016 22:49

En wat zegt uw brandverzekering..... uitbaten van hotel /overnachtingsfunctie in een gezinswoning?
Wat als er brand uitbreekt?
Rookmelders?
Brandblusapparaten?
Nooduitgangen?
Noodverlichting?
Breedte deuren en brandveilige deuren
Toelating controle brandweer.
Een simpele winkel die geen verhuringen doet moet aan een aantal voorwaarden voldoen.
Quid een café of restaurant.

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 jun 2016 08:48

Heb dit even opgezocht en je je bent BTW plichtig, dus u in orde stellen met bedrijfsbeheer + inschrijving ondernemingsloket + BTW nummer activeren, en vragen of je geen vergunningen nodig heeft voor dit uit te baten.

En rekening houden met wat Franciscus al schreef .

https://www.airbnb.be/help/article/436/ ... pply-to-me
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 21 jun 2016 09:28

Aan welke voorwaarden moet je Airbnb logies voldoen i.v.m. veiligheid, comfort en hygiëne?

Het Vlaamse Toeristische Logiesdecreet legt enkele minimumeisen op i.v.m. brandveiligheid, comfort, hygiëne en onderhoud waaraan elke gastenkamer moet voldoen. Het Vlaams decreet legt bijvoorbeeld strikte normen voor brandveiligheid op, naargelang de categorie van toeristische verblijven (o.a. in verband met brandblussers, rookmelders, nooduitgangen en signalisatie). Je hebt in principe ook een officieel brandveiligheidsattest nodig alvorens je kamers kan verhuren, zelfs al doe je dit slechts occasioneel (bijvoorbeeld ook als je kamers verhuurt via Airbnb). Ook zijn er minimumvoorwaarden in verband met comfort en hygiëne (o.a. in verband met badgelegenheid en toiletten). Hou er bovendien rekening mee dat er aparte classificatienormen zijn voor comfort voor gastenkamers in de zogenaamde “kunststeden”.

Welke boetes kunnen opgelegd worden?

Bij overtredingen van het Toeristische Logiesdecreet kunnen administratieve geldboetes opgelegd worden van 250 euro tot 25.000 euro voor:

Het niet aanmelden van een toeristisch logies (o.a. gastenkamers)
Het niet hebben van een vergunning voor een toeristisch logies als een vergunning verplicht is
Het niet voldoen aan de minimum uitbatingsvoorwaarden
Het gebruiken van onjuiste sterren- of comfortclassificaties
Het gebruiken van beschermde benamingen (bijvoorbeeld: gastenkamer, B&B, camping, hotel, enz.) zonder aangemeld of vergund te zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

naicwill
Berichten: 715

#15 , 21 jun 2016 11:25

Verwijderd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Kopen”