aankoop huis, spot verlichting moet blijven ?

primo02
Topic Starter

aankoop huis, spot verlichting moet blijven ?

#1 , 28 nov 2007 13:53

Hallo,

We hebben een tijdje geleden een huis gekocht en gaan volgende week de sleutels krijgen. Gisteren kreeg ik nog bericht van de verkoper "ofdat ik geinteresseerd was in de verlichting". Bij nader onderzoek bleek het hoofdzakelijk te gaan om de inbouwspotjes in de woonkamer en nog een paar andere plaatsen.

Dat loshangende verlichting (luster etc) niet deel uitmaakt van het huis kan ik nog begrijpen, maar is dit ook zo voor ingebouwde spotverlichting ? Die dingen zitten volledig in het plafond ingewerkt. Ik heb laten weten dat ze die mogen laten hangen als ze willen maar dat wij er niet voor gaan betalen.

Weet iemand of deze soort van verlichting deel uitmaakt van het huis zelf ?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
job

#2 , 28 nov 2007 23:15

Ik kan me er in vergissen, maar volgens mij behoort dit tot het onroerend goed en behoort dit dus tot het goed dat je kocht. Alles wat vast zit, vast ligt of vast hangt behoort volgens mij tot het onroerend goed. Dus bvb een ingebouwde keuken met een ingebouwde frigo. Een losstaande frigo niet. Lusters behoren m.i. ook tot het gebouw. Inbouwspots ook. Behangpapier ook. Etc....

primo02
Topic Starter

#3 , 29 nov 2007 10:29

Job, bedankt voor je berichtje.

Ik heb hierjuist ter zekerheid ook nog eens contact opgenomen met een notaris, de situatie is volgens hem als volgt:

- ingebouwde spotjes zijn onroerend door bestemming en moeten blijven
- lusters etc (en eigenlijk alles wat kan weggenomen worden zonder schade te veroorzaken aan het gebouw) mogen weggenomen worden.

PS ik wou dat ik dit forum reeds tijdens het aankoopprocess had ontdekt, wij hebben ook ons deel van miserie met de makelaar gehad. Het meeste ervan stond hier reeds meermaals haarfijn beschreven !

Reclame

Terug naar “Kopen”