Erfenis?

Yasmine
Topic Starter
Berichten: 20
Locatie: Roeselare

Erfenis?

#1 , 13 nov 2007 18:52

Hallo

Ik heb een vraagje voor de kenners:

Mijn grootmoeder is afgelopen zomer overleden. Ze heeft mij altijd gezegd dat ik en mijn broer het huis van haar moeder zouden erven. Zij had dit zelf ook geërfd na het overlijden van haar moeder.

In de jaren "80 heeft zij dus bij de notaris een akte laten opmaken waarin zou moeten staan dat ik en mijn broer nu dus recht zouden moeten hebben op dat huis. Toen der tijd zou zij zelfs al de registratierechten betaald hebben op de verkoopwaarde van dat moment (gehoord van mijn nog levende grootvader).

Nu blijkt echter dat wij daar hoegenaamd geen recht op hebben omdat mijn vader ook nog leeft. Hij en zijn broer hebben echter wel al jaren geleden ook elk een huis gekregen van mijn grootmoeder!

Volgens de notaris die nu alles regelt ivm de erfenissen, zullen wij buiten de boot vallen en gaat alles naar mijn vader en nonkel (het huis van waarin mijn grootvader nu nog woont, gaat zgz naar mijn nonkel).

Mijn conclusie is dat de notaris 20 jaar geleden gefoefeld heeft, ofwel zijn de wetten zo veranderd en heeft de nieuwe notaris die de oude praktijk overnam ons hiervan nooit op de hoogte gesteld (als ze het al te weten kon komen op dat moment?)...

Kunnen wij toch nog aanspraak maken op onze eventuele erfenis? Want als ik moet wachten tot mijn vader overlijdt, heb ik meer schulden dan erfenis... :s

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Mvg
Yasmine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
akromah
Berichten: 114

#2 , 13 nov 2007 20:01

Ik kan je niet specifiek helpen,
maar alleen maar vertellen
dat mijn moeder,
haar kleinkind
toen ook elke dag
het huis,
de meubels,
de 'postuurkes'
en alles beloofde.

Het kleinkind was toen ook maar een spriet groot
en mijn moeder beloofde haar ook altijd alles..
Hoe zijn oma's ...

Je spreekt van horen zeggen..
Je ziet nu de realiteit.
Je oma zag jullie zeker wel graag,
maar regels zijn regels...
Je vader is haar zoon,
en erfgenaam vOOr jullie.

Wanneer je enig vermoeden hebt
wie de notaris toendertijd was,
kan je die eens opzoeken en informatie opvragen.
Is hij al overleden
dan heeft zijn opvolger alle info,
of géén.
Is iets geschreven,
dan is iets terug te vinden.
Zoniet,
tja,

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 13 nov 2007 20:07

Ik heb een vraagje voor de kenners:

(U bedoelt dat ongetwijfeld goed)

Ze heeft mij altijd gezegd dat ik en mijn broer het huis van haar moeder zouden erven.
Zij had dit zelf ook geërfd na het overlijden van haar moeder.
= dus in principe een eigen goed van haar


In de jaren "80 heeft zij dus bij de notaris een akte laten opmaken waarin zou moeten staan dat ik en mijn broer nu dus recht zouden moeten hebben op dat huis.
Dat kan alleen maar een testament geweest zijn.

Toen der tijd zou zij zelfs al de registratierechten betaald hebben op de verkoopwaarde van dat moment.
Dat is ONmogelijk, omdat er toen nog geen successierechten verschuldigd waren en er dus nog geen toe te passen tarief gekend was.
Maar U schrijft registratierechten: dus was het misschien een schenking??

Nu blijkt echter dat wij daar hoegenaamd geen recht op hebben omdat mijn vader ook nog leeft.
Hij en zijn broer hebben echter wel al jaren geleden ook elk een huis gekregen van mijn grootmoeder!
Dat laatste is van geen belang.

Volgens de notaris die nu alles regelt ivm de erfenissen,
(waarom meervoud?)
zullen wij buiten de boot vallen en gaat alles naar mijn vader en nonkel (het huis van waarin mijn grootvader nu nog woont, gaat zgz naar mijn nonkel).
Dus is er toch een testament, want anders erven uw pa en oom alles elk voor de helft.

Mijn conclusie is dat de notaris 20 jaar geleden gefoefeld heeft,
ofwel zijn de wetten zo veranderd
toch niet de laatste 20 jaar wat erfrecht betreft

Kunnen wij toch nog aanspraak maken op onze eventuele erfenis?
Nee, alleen als u een testament vindt dat u begunstigt.

*******************************************

Reclame

Yasmine
Topic Starter
Berichten: 20
Locatie: Roeselare

#4 , 14 nov 2007 12:51

Bedankt voor jullie antwoordjes!

Grtn
Yasmine

Terug naar “Kopen”