Veborgen gebreken (de zoveelste)

MattR
Topic Starter
Berichten: 15

Veborgen gebreken (de zoveelste)

#1 , 15 dec 2015 21:47

Hey iedereen,

Vandaag heb ik de sleutel van de woning gekregen, na 2 keer bezichtigen was er geen vuiltje aan de lucht. Nu blijkt in de woonkamer er opstijgen vocht te zijn. boven in badkamer en slaapkamer is er niks aan de hand, alle muren nagekeken en geroken eraan. Nu onder begint een kleine vochtplek door te komen (schimmel). Dit was er niet toen ik ben gaan kijken. Hier is ook nooit iets van gezegd door de makelaar als door de verkoper. Terwijl ik bij andere huizen ben gaan kijken en als er vocht was dit wel DUIDELIJk gezegd werd. De verkopers hebben er vijf jaar gewoon, en de woning is/was "deels gerenoveerd. Nu steken er overal valse wanden tegen de muren. Dus ik vermoed als ik deze eens ga afkappen (al het plakwerk). Dat het probleem veel erger is. Er werd ook vloerverwarming en nieuwe chape gelegd etc. Dit is toch echt wel met kwade opzet in mijn ogen ! Ik kan toch maar slechts muren gaan openkappen als ik op bezoek ga. Nu dat de woning leegstaat ruik je het ook, een beetje muf dus. En ja in elke compromis staat met verborgen gebreken etc maar dit gaat er toch wat over.. Anders had ik NOOIT een bod gedaan kort bij de vraagprijs en had ik mijn handen van de woning gehouden. Het hele huis is opnieuw geplakt enzovoorts geweest wel niet geverfd, of mss toch wit voor de vocht nog even te maskeren, dat het zogezegd plakwerk was :roll: . Kan ik het nu beter zo laten en foto's nemen, en een expert laten langskomen ? Of contact opnemen met de notaris terug of de verkopers..

Alvast bedankt..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 15 dec 2015 22:15

Laat eerst een expert langskomen.
Alle gebreken die je kon zien tijdens normale bezichtigen kan je niet ten laste leggen van de verkoper.

Zijn er vochtprobleem bewust verborgen dan heb je een zaak.
Het is aan u om het kwaad opzet van de verkopers te bewijzen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 16 dec 2015 01:36

Wel goed verluchten, dat zijn dikwijls de oorzaken van vocht en schimmel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 dec 2015 11:28

Mogelijks heeft op die plaats een kast te dicht tegen de muur gestaan, en dit alvorens de nieuwe bepleistering goed was uitgedroogd. Test eens met een vochtmeter.
Als deskundige zeker geen firma laten komen die publiciteit maakt voor werken tegen optrekkend vocht, want die zien alleen maar nieuw werk. Best een architect vragen.

MattR
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 16 dec 2015 14:28

Hey nee er stonden geen kasten voor deze plek, er ligt nog geen vloer in de vochtige plaats.Kan wel zijn na de scheiding (zijn vrouw woonde er niet meer) dat er toen wel iets heeft gestaan.. Maar onder het raam zit er ook vocht volgens mij aan de voorgevel. Maar deze plek was er (2 maanden terug) niet. Dus wanneer zijn deze muren opnieuw gestukt ? Geen idee.. Kan zijn dat alles nu terug doorkomt.. Straks komt een aannemer kijken die ook al vroeger bij mijn ouders veel heeft verbouwd. Normaal gezien een zeer eerlijk man ;). Als de kosten meevallen of het is een prullerij (dakgoot, kleine barst in voorgevel dichtsmeren) dan laat ik het zo, anders via notaris minnelijke schikking regelen en indien nodig naar advo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 16 dec 2015 15:22

anders via notaris minnelijke schikking regelen en indien nodig naar advo.
Je zal kwaad opzet moeten bewijzen, maar dat zal een langdurige en kostelijke zaak worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

MattR
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 16 dec 2015 20:27

Dat zal niet zo moeilijk zijn, ik heb de buurvrouw gesproken zij heeft ook wat vocht aan die muur, na te boren zitten er 2 gipsplaten tegen de muur, aannemer is nog niet geweest. Eens kijken wat hij zegt.. Dit is netjes en mooi weggestoken bij mijn weten :-). Plus de buurvrouw kan bevestigen van het probleem.

Mister Wolf
Berichten: 50

#8 , 18 dec 2015 16:33

Beste MattR,

Het is inderdaad verstandig om een deskundige te laten komen om de schade op te meten en op papier te zetten. Vraag aan de deskundige eveneens om na te gaan of er sprake is van maatregelen die genomen werden om het vocht te verbergen? M.a.w. of de verkopers te kwader trouw zijn.

2 hypothesen :

a)
Is de authentieke akte van aankoop al getekend, dan raden wij aan om uw authentieke akte goed door te nemen en na te gaan of de verkoper zich “geëxonereerd” heeft voor verborgen gebreken, d.w.z. “dat hij/zij niet verantwoordelijk zal zijn voor verborgen gebreken. Indien dat het geval is, dan zal hij enkel kunnen worden aangesproken als u kan aantonen dat hij kennis had van het vochtprobleem.

Was de verkoper een professioneel, dan wordt hij zelfs vermoed kennis te hebben van de gebreken.

b)
Werd de authentieke akte nog niet ondertekend, wat vermeldt de compromis dan omtrent de verzekering van de woning?
Vaak is het zo dat de woning nog verzekerd is door de verkoper tot aan de dag van de ondertekening van de authentieke akte en dan kan u misschien schade verhalen op de verzekeraar.
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

MattR
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 19 dec 2015 09:20

De akte is al reeds getekend.. En het is via een makelaar gegaan "professionele verkoper", alhoewel de eigenaar er altijd bij was. En hij sluit zich inderdaad uit volgens de gekende regel voor verborgen gebreken. En via waar kan ik best zo een deskundige laten komen ? Want als ik iemand tegen vochtbestrijding ga laten komen zal niet voldoende zijn zeker ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 19 dec 2015 10:43

Vraag een architect uit uw buurt. Informeer wel of hij over een vochtmeter beschikt. Die architect kost natuurlijk geld, maar vraag vooraf wat zijn kosten zouden zijn. Voor 150 à 200 € zou je al gediend moeten raken.

MattR
Topic Starter
Berichten: 15

#11 , 19 dec 2015 16:54

Ik krijg de makelaar niet meer aan de lijn... Een architect kan ik zeker vragen. Vandaag waar de schimmelplek zat echt tot de muur eens gekapt om te kijken, en jawel hoor leuke vochtige bakstenen. Dit is nog niet het enige, achter de Veranda die hoger ligt, komt het water gewoon onder het huis door. Nu heeft die pipo gewoon in het betonnen terras gaten geboord zodat het water in de grond kan, mijn enige optie is het hemelwater op de afvoer lijkt me ook niet echt bevorderend :o.. Toen ik de verkoopsovereenkomst heb getekend, was het uiteraard droog weer en zag je nergens schimmel of vocht onderaan die Veranda. Ook op die plekjes die je nu zag in de woonkamer stond speelgoed etc, ik heb GELUKKIG nog alle foto's en webpagina's van het zoekertje, waar je dit ook duidelijk op ziet. Ik heb ook foto's gemaakt van voor ik in de muur heb gekapt met de schimmelvlekken. Dit is toch gewoon niet normaal, ik moet binnekort uit mijn huurappartement. Ik kan gewoon terug bij mijn ouders intrekken als we niet tot een minnelijke schikking komen. Want ik raak niets meer aan ! Dat er zulke oplichters rondlopen, ik ga oftewel een schadevergoeding vragen of ontbinding van de verkoop volledig bedrag terug van de woning, dat hij die rotzooi maar opruimt maar niet andere mensen zoiets in de nek duwt. En die makelaar moet er voldoende kennis van hebben gehad. Dan mag er nog zo een clausule in het contract staan. Nu heeft de buurvrouw al bevestigd dat zij vocht heeft in die muur, de andere buur langs mij dat hij weet heeft dat er via die veranda eens heel veel water binnen is gekomen bij hem. De makelaar heeft nog een fout gemaakt in de compromis "elektriciteit conform" terwijl ik weken voor de akte achter het verslag vroeg en hij telkens niet opnam, en mij afwimpelde. 2 uur voor de onderschrijving kreeg ik het attest doorgestuurd, NIET CONFORM. Sorry maar ik kan slechts als leek gaten gaan boren etc, plus er is een vakmens meegekome toen, die had totaal ook geen argwaan en die man heeft al veel huizen verbouwd. Er is ook NOOIT iets gezegd van vocht of problemen, dit moet je gewoon zeggen uit goeder trouw. Volgens mij sta ik vrij sterk, dit is gewoon een mens kapot maken :s. De baksteen in de maag ligt enorm zwaar. Toen we zijn gaan kijken had die man ook pas gekookt en de stoof nog eens aan, dus geen vuiltje aan de lucht. Nu op mijn opgeslagen websitegegevens staat ook nog eens duidelijk, het onroerend goed ligt niet in een overstromingszone lol. Wat later ook zo bleek.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 19 dec 2015 18:11

Zeer triestig voor u, maar je mag u aan een lange en kostelijke procedure verwachten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower
Berichten: 1034

#13 , 20 dec 2015 16:29

een muur impregneren is anders niet zo een heel dure bezigheid. Vraagt wel wat werk, maar zal u wsl minder kosten dan een proces

MattR
Topic Starter
Berichten: 15

#14 , 22 dec 2015 13:57

Heb jij dit zelf gedaan Bambipower of door iemand ? Morgen komt er iemand van DL kijken en volgende week iemand van mureninjecteren.be

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#15 , 22 dec 2015 15:21

Let op met die anti-vochtinjecties. Er zitten daar nogal wat charlatans en cowboys tussen. Het enige dat erger is dan een vochtige muur is geld betalen en nog steeds met een vochtige muur blijven zitten. Let ook op indien u nog een rechtszaak wenst te voeren over het probleem; geef de tegenpartij geen munitie om te beweren dat de huidige situatie niet meer vergelijkbaar is. Indien u zeker wil zijn (en er een boel geld voor wil op tafel leggen): onderkappen en een vochtkerende laag leggen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Kopen”