Gekregen bouwgrond in bezit bij huwelijk

Mechelen
Topic Starter

Gekregen bouwgrond in bezit bij huwelijk

#1 , 09 dec 2015 02:15

Mijn enige zoon gaat eind volgend jaar trouwen met zijn vriendin.
Enkele maanden geleden kreeg mijn zoon een stuk bouwgrond van mij en mijn vrouw.
Het stuk bouwgrond staat nu notarieel volledig op zijn naam.
Om te beletten dat mijn zoon rare dingen zou doen alvorens er gebouwd gaat worden (abattement 5 jaar); zoals het stuk grond verkopen en met het geld "andere zaken" gaan doen werd er bij het opmaken van de akte een papier opgemaakt dat werd ondertekend door mijn zoon om te bekomen dat ik in "noodgeval" het geld kan terugvorderen van mijn zoon. De notaris kwam zelf met dit voorstel en mijn zoon ondertekende dit zonder probleem. Wellicht zal ik dit papier nooit moeten gebruiken want de relatie verloopt zonder problemen. Wanneer er wat gebeurt met mijn zoon alvorens er gebouwd wordt op het stuk grond dan zou het stuk grond terug naar mij en mijn vrouw komen, naar verluidt.

Anders wordt het wel als er gebouwd zal worden over 4 à 5 jaar op deze bouwgrond, vermoed ik.
De notaris vond het dan nuttig om een huwelijksakte op te maken opdat in geval van scheiding mijn zoon zijn aandeel mbt de bouwgrond kon opeisen. Dit blijkt een courant toegepaste procedure voor gehuwden waarvan één onroerende bezittingen heeft.
Mijn vraag is echter : Wat zal er gebeuren als mijn gehuwde zoon onverwacht zou sterven en er een huis op het stuk bouwgrond staat. Geldt hier dan de gemeenschap van goederen en zal zijn vrouw dan automatisch eigenaar van huis en grond worden ongeacht dat ik een bewijs heb dat de grond van mijn zoon was. En wat als zij bijvoorbeeld een kind zouden hebben, verandert dit iets aan de zaak?
Let op: ik wens mijn lieve zoon en zijn lieve vriendin veel goeds toe maar in deze tijden van echtscheidingen weet je nooit wat de toekomst nog kan bieden. Ook onverwachte gebeurtenissen als sterfgevallen of ongelukken calculeer je dan meestal niet in .
Weet iemand hier meer over of heeft iemand hier ervaringen mee.
Hartelijk dank.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”