Keuring elektrische installatie verplicht bij verkoop?

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

Keuring elektrische installatie verplicht bij verkoop?

#1 , 10 nov 2015 16:58

Hallo,

ik vind volgende op notaris.be
"Naar aanleiding van de verkoop van een woning is de verkoper sedert 1 juli 2008 verplicht een controleverslag met betrekking tot de elektrische installatie te bezorgen aan de koper. Deze controle is verplicht voor een wooneenheid waarvan de elektrische installatie werd begonnen vóór 1 oktober 1981 en die nog geen controleonderzoek door een erkend organisme heeft ondergaan. "

Dus het is verplicht, maar direct daarna wordt er een limiterende factor aan de verplichting toegevoegd. Ik snap het niet.

Mijn woning is gebouwd (nieuwbouw) in 1999. Moet ik het document m.b.t. keuring elektrische installatie voorleggen bij verkoop?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 10 nov 2015 17:11

U bezit een geldig keuringsverslag. Dit geef je aan de notaris. Die geeft het aan de koper.

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#3 , 10 nov 2015 22:49

U bezit een geldig keuringsverslag.
Euh.. dat heb ik toch niet gezegd?

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 10 nov 2015 23:03

Nee, maar dat kan toch niet anders. Keuring was toen reeds verplicht. Anders kreeg je nooit een aansluiting.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 nov 2015 10:03

Maar daarom heb je nog geen goedgekeurde installatie. Tussen de oorspronkelijke keuring van de installatie en de verkoop kan er onnoemelijk met deze installatie geknoeid geweest zijn. Meermaals meegemaakt. Bouwheer laat zijn nieuwe basisinstallatie keuren. De jaren daarom knoeit hij er lustig op los, en bij de verkoop, (bvb binnen de 10 jaar) trekt de oorspronkelijke basisinstallatie langs geen kanten meer op de goedgekeurde installatie, maar hij kan wel een goedgekeurde keuring voorleggen aan de notaris.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 11 nov 2015 10:51

Keuring kost ongeveer €150. Regels kunnen veranderen, dus best laten keuren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

chantika
Berichten: 961

#7 , 11 nov 2015 11:28

De regels veranderen, daarvoor is de installatie niet minder veilig. Ik zou ze wel laten herkeuren indien er na ingebruikstelling aanpassingen gebeurd zijn. Dit is trouwens verplicht. En anders, de koper moet maar laten herkeuren van zodra attest vervalt. Een installatie van 1999 zal een schema en enkele stikkers ontbreken.

Zolang er geen wijzigingen worden gedaan aan de installatie die gecontroleerd werd, blijft uw keuringsrapport gedurende 25 jaar geldig.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 nov 2015 12:16

En hoe weet je, en ben je zeker, dat er geen aanpassingen werden gedaan? Dat kan alleen met een recente keuring van bvb maximaal 6 maand voor de verkoop.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 11 nov 2015 12:49

Indien er aanpassingen zijn gebeurt sinds de laatste keuring, is dat attest niet meer geldig, en voldoet de verkoper niet aan zijn verplichtingen, namelijk een geldig keuringsattest afleveren. Gaat het over kleine aanpassingen (bv stopcontact bijplaatsen op correcte wijze) zal dit normaal echter geen probleem zijn. Ondeskundig uitgevoerde werken of grote aanpassingen echter kunnen wel een probleem vormen, met als mogelijke gevolgen dat de verkoper een schadevergoeding moet betalen (kosten voor in orde brengen van installatie), tot (in meest extreme geval) nietig verklaren van de koop (met mogelijks bijkomend schadevergoeding tot 10% te betalen aan de kopers).

Ben je niet zeker dat je installatie nog gelijk is aan deze die gekeurd is, laat je dus best een herkeuring doen. Dit wil niet zeggen dat je als verkoper moet instaan voor het in orde brengen van de installatie voor verkoop, een negatief keuringsattest is namelijk ook een geldig attest, en voldoende om de verkoop te laten doorgaan.

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#10 , 17 nov 2015 00:30

hallo, bedankt voor al jullie reacties.
de installatie is dus NIET goedgekeurd
zaken die niet ok waren: aansluitingen, equipotentiale verbindingen, en correcte schema's
Conclusie vd keuring: "De elektrische installatie voldoet niet aan de voorschriften van het AREI."

Wat moet ik nu doen? heb net een koper gevonden en morgen gaan we de compromis al opstellen.
graag jullie advies.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 17 nov 2015 07:10

Wat moet ik nu doen?
Niets. U heeft een geldige keuring, en u kan het aan de koper overlaten om alles in orde te zetten. U mag altijd alles zelf in orde (laten) zetten, maar het enige dat u moet voorzien is een geldig keuringsattest, ongeacht wat hierop staat.

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#12 , 17 nov 2015 10:53

Niets. U heeft een geldige keuring, en u kan het aan de koper overlaten om alles in orde te zetten. U mag altijd alles zelf in orde (laten) zetten, maar het enige dat u moet voorzien is een geldig keuringsattest, ongeacht wat hierop staat.
Ok. Maar het oogt niet netjes om een attest of te geven dat niet goedgekeurd is aan je koper. Die zou maar eens van idee kunnen veranderen. Met de info die ik meegaf, denk je dat het een grote kost is?

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 17 nov 2015 10:56

Ok. Maar het oogt niet netjes om een attest of te geven dat niet goedgekeurd is aan je koper.
Zoals ik al zei, niets houdt u tegen om dit in orde te (laten) brengen. Weet wel dat u dan weer een keuring zal moeten uitvoeren, en dus ook betalen.
Met de info die ik meegaf, denk je dat het een grote kost is?
Daar heb ik niet genoeg ervaring mee, en valt eigenlijk ook buiten de scope van deze site. Misschien eens een elektricien bellen, en vragen hoe hij dit inschat?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 17 nov 2015 11:31

max €150 voor keuring.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Foody
Berichten: 76

#15 , 17 nov 2015 14:11

Aansluitingen is nogal ruim, equipotentiale verbindingen hangt van veel dingen af... Dit is eigenlijk een aarding die aan oa de verwarmingsinstallatie, waterleidingen etc wordt gekoppeld. Maar het kan even goed zijn dat er geen aardingslus of aardingspin aanwezig is, dit is al een stuk moeilijker op te lossen.
Schema's zijn in principe gemakkelijk te tekenen maar dan moet men weten waar de leidingen liggen en hoe de installatie in elkaar zit.
Dus er is geen snel antwoord voor een mogelijke kostprijs.
Echter is dit niet uw problem, ik kan u garanderen dat je bij een bestaande woning bijna nooit een perfecte installatie zult vinden.
De zaken die ontbreken bij uw installatie zijn de typische gebreken die ze allemaal hebben.
In principe moet een goed geinformeerde koper dit ook wel weten.

Terug naar “Kopen”