Vraag omtrent betaling ex, na verkoop echtelijke oning

Troetelbeertje
Topic Starter
Berichten: 16

Vraag omtrent betaling ex, na verkoop echtelijke oning

#1 , 26 okt 2015 16:02

Mijn partner en zijn ex hebben onlangs hun handtekening gezet onder de verkoopsakte van hun echtelijke woning.
Mijn vriend is alles omtrent haar en Belgie beu en zou graag naar het buitenland trekken. Doch, hij struikelt over het feit dat zijn ex geld gaat krijgen van de verkoop, gezien zij nooit 1 cent in het huis gestoken heeft. Dat is iets dat hij niet wil en dus aan zijn advocaat hieromtrent advies gaat vragen.
Ik vrees dat, als hij dit gaat aanvechten, het vertrek naar het buitenland uitgesteld gaat worden? Of kan zoiets ook geregeld worden zonder dat hij persé in Belgie moet blijven?
Alvast bedankt voor jullie reactie,

Troetelbeertje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3797

#2 , 26 okt 2015 17:27

1. Is de woonst gekocht voor of tijdens het huwelijk?

2. Is het huwelijk afgesloten met een contract, of volgens het wettelijk stelsel?

Enkel indien het voor het huwelijk gekocht zou zijn, en dan zonder een algemene gemeenschap (is een contract), of tijdens het huwelijk en met een contract van scheiding der goederen, kun je het zonder veel moeite opeisen.
In de andere gevallen zul je echt bewijzen moeten zoeken dat zijn ex niets betaald heeft.

Maar dan nog... Als je het niet op papier bij een notaris hebt laten zetten, ga je in principe akkoord dat je 50/50 eigenaar bent, ongeacht de inbreng.

Troetelbeertje
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 28 okt 2015 22:23

Ze hebben het gekocht voor ze getrouwd waren (2j voor hun huwelijk). Huwelijk had geen contract, is in 't lokale gemeentehuis voltrokken in 2012, officieel gescheiden sinds begin 2014, zij is in de zomer van 2013 al vertrokken...

Dus, dat wordt een gerechtskwestie, me dunkt. En tijdens gerechtskwesties, kan je niet zomaar naar het buitenland verhuizen, dacht ik?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5434

#4 , 29 okt 2015 16:13

Het wettelijk stelsel is "scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten". In mensentaal wil dit zeggen dat je bewijsbaar had voor je trouwde van jou blijft. Als je dat niet kan bewijzen wordt wat overblijft na terugbetaling van de lening 50/50 verdeeld. Het feit dat ook tijdens het huwelijk alles door één van beiden betaald werd staat los van de 50/50 verdeling omdat de aanwinsten tijdens het huwelijk (=inkomsten etc) gemeenschappelijk zijn (=elk de helft van wat overblijft)

Troetelbeertje
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 29 okt 2015 16:47

Dat wordt dus een aanvechting, wat ik al dacht en dus, blijft mijn vraag: Kan men tijdens zo'n gerechterlijke aanvechting in het buitenland gaan wonen of moet men dan nog hier blijven, tot het opgelost is...?

Terug naar “Kopen”