aankoop appartement

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

Re: aankoop appartement

#16 , 15 jul 2015 13:09

En waar vind ik degelijke adviseurs? Ik heb weinig vertrouwen in die mensen... maar dat is omdat ik er zelf niks van afweet waarschijnlijk :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 15 jul 2015 13:46

Wat is het bedrag waaraan je denkt?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 15 jul 2015 14:28

Als je zo onwetend bent in die materie, denk ik dat je regelrecht in u ongeluk en schulden gaat lopen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#19 , 15 jul 2015 14:50

Hoe kan ik dan slimmer worden in die materie? ;)

Vandebos
Berichten: 16087

#20 , 16 jul 2015 10:32

Lezen, zoeken, vragen durven stellen en durven op je bek gaan en eruit te leren.

Meer concreet (persoonlijke mening):

Een bedrag van minder dan € 50.000 om te beleggen:

60% op renderende spaarrekeningen. Sites zoals http://www.spaargids.be" onclick="window.open(this.href);return false; laten je duidelijk zien welke banken de meest interessante tarieven aanbieden en op welke termijn.
40% in fondsen met kapitaalsgarantie. Indien een fonds na een netto rendement haalt van 8% (dat is 8% na uitstapkost en roerende voorheffing op winst) verkopen die handel en het vrijgekomen geld herbeleggen. Fondsbeheerders kijken doorgaans niet meer om naar een dergelijk fonds eens een bepaald rendement werd gehaald. De garantie ingebouwd in de vorm van obligaties ed. en het vastklikken van winsten beperkt immers teveel hun mogelijkheden.

Een bedrag van minder dan € 100.000 om te beleggen:

40% spaarrekeningen zie hierboven
50 % fondsen zie hierboven
5% fondsen met een meer speculatief character.
5% investering in aandelen. Dan nog zou ik me richten op aandelen die interessant zijn vanwege hun dividenduitkering en niet hun speculatiewaarde.

Zeer rudimentair de wijze waarop ikzelf twee decennia geleden begonnen ben en die ik me tot heden zeker niet beklaagd heb...

Maar daarnaast kan ik enkel blijven benadrukken: het is jouw geld, jij bent de degene die zich dient terdege te informeren vooraleer ergens in te stappen, niet je adviseur. Deze heeft slechts een tweedegraads functie, je wijzen op een risico dat je verkeerd inschat of je orders uitvoeren.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#21 , 16 jul 2015 10:58

Aangezien het hier toch anoniem is, kan je ons een idee geven van volgende zaken:
- Hoe groot kan je eigen inbreng zijn op dit moment?
- Hoeveel zou je maandelijks kunnen afbetalen?
- Naar welke prijsklasse qua appartement kijk je?
- Wat zijn de gemiddelde huurprijzen voor dergelijke appartementen in de stad/buurt waar je zoekt?

Het is moeilijk concreet advies te geven als de casus redelijk vaag blijft.

Hou er rekening mee dat het niet evident is om een huurder snel uit je appartement te krijgen, mocht er ooit iets mislopen met de huurder of mocht je het op een gegeven moment zelf willen betrekken. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de regelgeving hieromtrent. Neem bijvoorbeeld deze brochure eens zeer goed door: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf.

Verhuren is inderdaad geen evidentie. Je moet een stevige financiële (en soms emotionele) buffer hebben om problemen op te vangen.

Vandebos
Berichten: 16087

#22 , 16 jul 2015 12:08

Verhuren is inderdaad geen evidentie. Je moet een stevige financiële (en soms emotionele) buffer hebben om problemen op te vangen.
Wel... ik heb vandaag een opzegbrief ontvangen. Een van de meer originele.

De huurder bewoont een rijwoning (Geslotenbebouwing)

- Aangezien we hem nooit verwittigd hebben voor het burenlawaai van bewoners die het pand naast hem zes maand geleden gekocht hebben vindt hij dat hij bedrogen is.

Bijgevolg:

- eist hij het recht op te kunnen vertrekken wanneer hij wenst zonder opzeg of voorafgaandelijke verwittiging,
- de onmiddellijke vrijgave van de waarborg,
- de volledige terugbetaling van de huur van de periode dat hij er reeds woont, zijnde 19 maanden.

Impliciet houdt dat natuurlijk tevens in dat hij verwacht gratis in het pand te kunnen blijven tot meneer wat anders vindt dat hem aanstaat...

Tussen haakjes, het betreft een geregistreerd contract van bepaalde duur.

Eerste dossier van dit jaar, maar het beloofd een leuk te worden. Of zoals mijn advocaat droogjes stelde "De bladeren beginnen dit jaar wel heel erg vroeg te vallen.".

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#23 , 16 jul 2015 12:21

Toeval of niet, maar dit ter info van TS:

Huurder van het appartement van mijn moeder (moeder verblijft in rusthuis) betaalde al enkele maanden niet meer.
GSM werd nooit opgenomen. Aangetekende brieven kwamen terug.
Attest van woonst gevraagd bij de gemeente voor opstarten procedure.
Antwoord: uw huurder verblijft niet meer in België......verblijfplaats onbekend.

Ik heb geen enkele sleutel van het appartement/brievenbus/garage,kelder:... . Geen enkele bewoner van het gebouw heeft een verhuis opgemerkt.
Vermoedelijk is het appartement niet leeggemaakt.
Gevolg: ik ga noodgedwongen weer een bijkomende portie practische juridische ervaring opdoen.

Verhuren: NIET MEER MEE BEGINNEN!!!!Verhuurder geniet nauwelijks enige bescherming en wordt bovendien gebrandmerkt als vuile kapitalist. Ook in de pers.
Deze "kapitalist" moet nu wel uit eigen zak het verschil bijpassen van de rusthuisfactuur van zijn moeder omdat hij borg moest staan opdat zijn moeder zou worden opgenomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KJ86
Berichten: 2663

#24 , 16 jul 2015 20:34

Als je toch vastgoed wil kopen, investeer dan in een bouwgrond. Op lange termijn zeker aan te raden, de eerste jaren zal je waarschijnlijk op weinig meerwaarde moeten rekenen. De toekomst ziet er echter goed uit omdat onze regering de open ruimte die ons rest wil bewaren (logisch) terwijl onze bevolking alsmaar groeit.
Het gevolg zal zijn dat bouwgronden in de toekomst fel gegeerd zullen worden.
Als ik eerlijk ben, heeft vastgoed mijn familie rijk gemaakt, maar je moet er bewust van zijn dat dit niet zonder slag of staat gaat.
Verhuren is meer ondernemen dan investeren. Je moet bereid zijn om daar serieus wat werk in te steken. Er zijn nog altijd veel meer goede huurders dan slechte, maar als je zo'n slecht tegenkomt, gaat er vaak jaren huurinkomen verloren. Het wordt alsmaar moeilijker en het is zoals roharro zegt. Het acw is de bevolking aan het opruien, CD&V heeft nog iets goed te maken (ARCO-debacle compenseren), die extra belasting op huurinkomsten zal er komen.

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#25 , 17 jul 2015 08:25

Aan een bouwgrond had ik nog niet gedacht.... eens immowebben :)

Vandebos
Berichten: 16087

#26 , 17 jul 2015 09:25

En dat is een tweede advies:

Koop niet via immoweb... prijzen zijn doorgaans kunstmatig hoog. Hou het liever simpel en passeer eens bij de diverse notarissen in je regio. deze zullen regelmatig gronden en panden in aanbieding hebben of een uit een vechtscheiding of verdeelde erfenis gronden hebben die openbaar verkocht worden. Op een openbare verkoop is het de koper, niet de verkoper die de prijs bepaald. Dat levert zeer vaak beduidend lager prijzen op.

KJ86
Berichten: 2663

#27 , 17 jul 2015 10:28

Ssst...
Niet ons geheimpje van de openbare verkopen verklappen!

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#28 , 17 jul 2015 11:13

:) Mmm, openbare verkopen zijn veel te spannend voor mij :) Zo avontuurlijk ben ik nu ook weer niet. Of er moest een ervaren koper met me meegaan en me eerst wat uitleg geven.

Booke
Berichten: 112

#29 , 17 jul 2015 11:29

Verhuren is inderdaad geen evidentie. Je moet een stevige financiële (en soms emotionele) buffer hebben om problemen op te vangen.
Wel... ik heb vandaag een opzegbrief ontvangen. Een van de meer originele.

De huurder bewoont een rijwoning (Geslotenbebouwing)

- Aangezien we hem nooit verwittigd hebben voor het burenlawaai van bewoners die het pand naast hem zes maand geleden gekocht hebben vindt hij dat hij bedrogen is.

Bijgevolg:

- eist hij het recht op te kunnen vertrekken wanneer hij wenst zonder opzeg of voorafgaandelijke verwittiging,
- de onmiddellijke vrijgave van de waarborg,
- de volledige terugbetaling van de huur van de periode dat hij er reeds woont, zijnde 19 maanden.

Impliciet houdt dat natuurlijk tevens in dat hij verwacht gratis in het pand te kunnen blijven tot meneer wat anders vindt dat hem aanstaat...

Tussen haakjes, het betreft een geregistreerd contract van bepaalde duur.

Eerste dossier van dit jaar, maar het beloofd een leuk te worden. Of zoals mijn advocaat droogjes stelde "De bladeren beginnen dit jaar wel heel erg vroeg te vallen.".

Je hebt toch dadelijk de huur terugbetaald? :lol:

Vandebos
Berichten: 16087

#30 , 17 jul 2015 12:18

Tuurlijk...

Terug naar “Kopen”