aankoop appartement

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

aankoop appartement

#1 , 13 jul 2015 13:31

Hallo,

Ik woon samen met mijn vriend in zijn huis.
Ik zou graag een appartement kopen om daarna verder te verhuren.
Het is de eerste keer dat ik dit zou doen, ik ben een leek op dit gebied. Alle tips zijn welkom zowel om iets te kopen als om daarna verder te verhuren.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#2 , 13 jul 2015 14:12

Bij welke instantie kan ik terecht voor al mijn vragen?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2015 14:16

Dat zal van uw vragen afhangen.

Reclame

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 13 jul 2015 14:23

Kan ik best beroep doen op immokantoor of zelf als particulier proberen te verhuren?
Ik ken er niks van, dus het eerste lijkt me (zeker in het begin) beter.
Ik kan bij de bank meer geld lenen wanneer ik een huurcontract en de gekende huur kan voorleggen.... hoe werkt dit dan praktisch want ik heb wel eerst geld nodig om te kunnen kopen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 13 jul 2015 14:33

Ik kan bij de bank meer geld lenen wanneer ik een huurcontract en de gekende huur kan voorleggen.... hoe werkt dit dan praktisch want ik heb wel eerst geld nodig om te kunnen kopen.
Als je de eigendom nog niet hebt, ga je ook geen huurcontract kunnen voorleggen.
Als je onervaren bent in verhuren, ben je best met enkele immo kantoren te praten, zodat je kunt vergelijken.
Onderschat ook het verhuren van een woning niet, als je over geen geld reserve beschikt.
Op de website van wonen Vlaanderen kan je ook al wat info raadplegen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#6 , 13 jul 2015 14:41

Raden jullie aan om te verhuren aan een SVK?

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 14 jul 2015 17:21

Als beginnende verhuurder kan je best sparen tot dat je een appartement kan kopen in een deftige buurt. Als je verhuurt aan arme mensen wordt je vaker geconfronteerd met persoonlijke problemen van je huurder.
De privesfeer van je huurder moet je in principe niet aantrekken maar de maatschappij verwacht wel een oplossing van u als verhuurder. Ik zal hieronder eens een opsomming geven van zaken die dat ik persoonlijk al meegemaakt heb.


Asociaal parkeergedrag (systematisch de oprit versperren) (Medebewoners verwachten dat ik die wagen laat wegslepen)
Vrouwen mishandelen ( ze hoorden het geschreeuw tot op de vierde verdieping), vrouw woont nog altijd tezamen met die man. Medehuurders hebben schrik van deze man en verwachten dat die uitgedreven wordt.
Drugsproblematiek
Ondermaatse hygiëne waardoor dat de gemene delen stinken
Buitensporige schade aan de constructie door agressieaanvallen.
Geluidsoverlast
Buitensporig aantal huisdieren houden
Ingestampte voordeuren (schuldeisers die op zoek zijn naar hun schuldenaar)
Gebrekkig onderhoud omdat er geen geld is
Achterstallige huur
Discussiëren over elke cent dat betaald moet worden.
Dossiers opstarten voor een onbewoonbaarverklaring (heel populair bij arme mensen)
Stelen van zaken die vastgehecht zijn aan het appartement
Het gebouw overbewonen
Plat dak kapot lopen door het te gebruiken als een terras (en dan ontkennen dat ze dat ooit gedaan hebben)
Verstoppingen
Liegen (één van de zaken waar dat ik mij het meest aan stoor, heb zo ooit een thermostaat gehad die half uit elkaar lag, de huurder zie gewoon vlakaf dat hij die zo gekregen had)
Toegang weigeren voor bezichtigingen met nieuwe kandidaat huurders
Toegang weigeren voor dringende herstellingen
Vertrekken met de noorderzon
Cannabisplantage (volledige bovenverdieping vernielt)

Bovenstaande zaken zijn persoonlijke ervaringen die ik meegemaakt hebt met arme huurders; nog nooit met de middenklasse of rijke huurders. Als beginneling is het daarom aan te raden om niet aan de eerste doelgroep te moeten verhuren. Persoonlijk trek ik mij daar weinig van aan omdat verhuren aan de armste bevolkingsgroep het hoogste rendement oplevert. Vergelijk de prijzen maar eens van woningen op het noord in Antwerpen 't Zuid. Je moet dan wel veel geduld hebben en weinig schrik want soms gaat het er wel eens heftig aan toe.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 14 jul 2015 17:28

Helaas moet ik dit alles ook beamen.
Beschouw verhuren als een avontuur, niet als een "rustige" belegging.
Begin er niet aan indien u de eigendom niet cash kunt betalen, anders breng je jezelf in financieel gevaar omdat u over een grote financiële buffer moet beschikken aangezien er zoveel kan verkeerd lopen (vernielers, wanbetalers,...) of gewoonweg onverwacht uit de lucht kan komen vallen (grote renovatiekosten gemene delen gebouw, enz.).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22259
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 jul 2015 20:03

Na bijna 30 jaar beheer van horecagebouwen kan ik dat alleen maar beamen.
Huurders met weinig geld, vernielen meer. Waarom eigenlijk. Misschien uit wraak tegen de verhuurder.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 14 jul 2015 20:05

Na bijna 30 jaar beheer van horecagebouwen kan ik dat alleen maar beamen.
Huurders met weinig geld, vernielen meer. Waarom eigenlijk. Misschien uit wraak tegen de verhuurder.
Gebrek aan opvoeding en zelfdiscipline. Het één volgt uit het ander.

Daarom ook: verhuur nooit via OCMW (tenzij u op zoek bent naar een goedkope sloper voor uw gebouw).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#11 , 15 jul 2015 11:29

Ik zou een appartementje kopen in een rustig kempisch dorpje...
Ik heb alvast een afspraak gemaakt bij de immotheker. Ik hoop daar een goede uitleg te krijgen.
Iemand ervaring met een immotheker?

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 15 jul 2015 11:43

Raden jullie aan om te verhuren aan een SVK?

Persoonlijk niet. De SVK zal effectief het pand onderhouden, op de kwaliteit van het onderhoud heb je echter geen controle.

Maar dit terzijde, veel belangrijker is dat je je als eigenaar niet in financiele problemen mag plaatsen bij de aankoop van een pand voor verhuur. Persoonlijk adviseer ik potentieel nieuwe verhuurders steeds rekening te houden met volgende twee cardinale punten voor zelfs maar koop voor verhuur te overwegen:

- Je moet in staat om minstens 60% van het aankoopbedrag van het pand zonder lening te kunnen neerleggen (solvabiliteit, bekomen lagere rentevoet, verkorte loopperiode lening, etc etc)
- Je dient daarnaast op zijn minst voldoende financiële reserves te hebben de gehele periode en kosten van wanbetaling en uitzetting wanbetaler te kunnen overbruggen (Doorgaans 6-10maanden).

Indien deze basisvoorwaarden niet aanwezig zijn zou ik persoonlijk uitkijken mijn middelen te beleggen in een ander vehikel.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 15 jul 2015 12:24

Ik beaam wat VdB zegt. Sla deze raad niet in de wind. Met nadruk.

Op dit ogenblik help ik twee oude mensen die in een woonzorgcentrum verblijven en geconfronteerd met de (voor hen althans) enorme problemen waar ze met de verhuur
van hun appartement (enig app. dat ze voorheen zelf jaren bewoonden) in terecht zijn gekomen.
Die enige huur dient als supplement om de maandelijkse factuur van het woonzorgcentrum te betalen.

Om het kort samen te vatten: ze zijn nu geconfronteerd met maanden huurachterstand en half vernielde appartementen.
Geen geld meer om ze terug in orde te brengen, zullen hoogstwaarschijnlijk aan dumpingprijzen verkocht moeten worden.

Niet plezierig voor die mensen hoor....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#14 , 15 jul 2015 13:01

Na jullie berichten lijkt me een appartement aankopen te risicovol.... Wat een verhalen!

Welke andere mogelijkheden heb ik om mijn kinderen later een zakcentje mee te geven?

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 15 jul 2015 13:06

Maandelijks een bedrag opzij zetten en dat, in samenspraak met een degelijk adviseur, grotendeels defensief beleggen.

Terug naar “Kopen”