Verkopers willen blijven wonen

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Verkopers willen blijven wonen

#1 , 22 jun 2015 08:36

Op 17 april heb ik een compromis getekend voor de aankoop van m'n woonst.
Hierin staat er dat de overdracht van het eigendom én het vruchtgebruik hiervan gebeuren bij het verlijden van de akte.

Nu heb ik gisteren de verkopers nog eens gehoord, waarin ze me ze een aantal dagen voor het verlijden van de akte voorstelden, waarin ze geen congé hoeven te nemen.
Ook hebben ze meteen erbij gezegd dat ze op die dagen het huis nog niet verlaten zullen hebben, maar dat dit pas ruim een week later zal zijn.

Hier ben ik op zich al niet mee akkoord, want ze zijn al veel later dan wat we oorspronkelijk afgesproken hadden (verhuis begin juli, nu gaan ze er pas uit rond 20 augustus).

Ik vraag mij nu af wat ik hier mee moet doen?
Ook heb ik al hier al gelezen dat ik serieus moet oppassen hiermee, want als ik dit gewoon zou laten gebeuren, ga ik nadien extra moeten betalen omdat ze gaan vermoeden dat er een "korting" in de aankoopprijs zat zodat ze langer konden blijven.
Voor de duidelijkheid is dit niet het geval, al zou ik dit toch ergens toch wel willen bedingen, met dat ze nu plots afwijken van wat er in het compromis staat...

Kunnen jullie raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jun 2015 08:38

Wanneer wordt de akte verleden, heb je al een datum?

Heb je een bewijs van wat oorspronkelijk afgesproken was?

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#3 , 22 jun 2015 08:46

Wanneer wordt de akte verleden, heb je al een datum?

Heb je een bewijs van wat oorspronkelijk afgesproken was?
Oorspronkelijke afspraak staat in het compromis, waar ik 1 exemplaar thuis heb liggen.

Akte zal op 11, 12 of 13 augustus verleden worden.
Wordt bepaald tussen beide notarissen onderling nu (ifv hun agenda).

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 22 jun 2015 09:04

Wat er in het compromis staat moet door beide partijen nageleefd worden, woning moet leeg zijn en sleuteloverdracht moet gebeuren bij verlijden van de akte.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#5 , 22 jun 2015 14:57

Ik heb net bericht gekregen van mijn notaris die voorstelt om volgende clausule op te nemen in de akte:
“De verkoper zal het verkochte goed verder blijven bewonen en onderhouden als een goed huisvader, en het volledig ontruimen en schoonmaken tegen de afgesproken datum van ingebruikname door de koper. Gedurende dit gebruiksrecht zal de verkoper alle kosten van herstelling en onderhoud, zoals van een huurder, te zijnen laste nemen. De verkoper zal tot het einde van dit gebruiksrecht tevens de onroerende voorheffing en alle openbare lasten, alsook alle verbruiksrekeningen en gebruikslasten van het goed dragen, en zal op zijn kosten voor de periode van dit gebruiksrecht, zich als gebruiker dienen te verzekeren tegen brand en andere risico’s.
Het eigendom zal bij het einde van dit gebruiksrecht door de verkoper ter beschikking gesteld worden van de koper, in de staat zoals het zich op heden bevindt.
Indien de verkoper het goed niet vrij aflevert tegen deze datum, zal de koper hem, op kosten van de verkoper, kunnen doen uitdrijven door elke gerechtsdeurwaarder op zicht van de grosse van deze akte die de notaris zal afleveren op zijn eerste verzoek. De kosten van deze uitdrijving zijn lastens de verkopers, doch zullen door de kopers moeten worden voorgeschoten en op eigen risico teruggevorderd van de verkopers.”
Dekt deze clausule de "afwijking" voldoende?
Onder meer dus ook het feit dat ik vrees dat er nadien een extra afrekening zal komen (onder meer door bijvoorbeeld dit topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 54&t=64604" onclick="window.open(this.href);return false; )

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 22 jun 2015 15:01

Kan je mi. tevens laten opnemen in de akte.

Leg dit eens voor aan je notaris. Voor een week zal het echter over een verwaarloosbaar bedrag gaan.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 22 jun 2015 15:05

Onder meer dus ook het feit dat ik vrees dat er nadien een extra afrekening zal komen (onder meer door bijvoorbeeld dit topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 54&t=64604" onclick="window.open(this.href);return false; )
Terecht, daar hier niets is voorzien. U zal oftewel extra registratie moeten betalen (zal neerkomen om minder dan 10€, maar een pak lager dan de mogelijke boete), oftewel een vergoeding vragen aan de verkopers (die ook opgenomen staat in de akte, zodat de dienst registratie niet toch u een boete op legt).

Te bespreken met uw notaris.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 22 jun 2015 15:57

Ik vind dit allemaal mooi en juist, als alles uitgevoerd word zoals beschreven staat. Wat zijn de gevolgen als verkoper er niet uit is na de afgesproken termijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 22 jun 2015 16:12

Ik vind dit allemaal mooi en juist, als alles uitgevoerd word zoals beschreven staat. Wat zijn de gevolgen als verkoper er niet uit is na de afgesproken termijn.
Is opgenomen in de voorgestelde clausule, namelijk onmiddellijke uitzetting door deurwaarder, op voorleggen van de akte, en op kosten van verkopers.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jun 2015 16:20

"zoals van een huurder" laten schrappen. Dit is een bezetting ter bede. Laat onder geen beding de woorden huur, huurder of huren voorkomen in de akte, zelfs niet als verwijzing. Als een rechter het in zijn bol haalt om hier toch een vorm van huur in te zien, geeft u de vorige eigenaars een hoop rechten die u liever niet zou geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 22 jun 2015 17:00

Ik vind dit allemaal mooi en juist, als alles uitgevoerd word zoals beschreven staat. Wat zijn de gevolgen als verkoper er niet uit is na de afgesproken termijn.
Is opgenomen in de voorgestelde clausule, namelijk onmiddellijke uitzetting door deurwaarder, op voorleggen van de akte, en op kosten van verkopers.
Volledig akkoord, maar ondertussen zijn we al minstens 1 maand verder. Ook het feit is dit een gedwongen of vrijwillige verkoop.
Deurwaarderskosten moet voorgeschoten worden door de kopers.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 22 jun 2015 20:59

Als je toch toegeeft ondanks het gegeven dat de compromis hierin niet voorziet eis dan een bezettingsvergoeding die bv elke week 100€ duurder wordt (begin bv aan 300€) en vraag dat de notaris 5 of 10.000€ inhoudt om eventuele kosten te dekken van wanbetaling bezettingsvergoeding of wegens bv onvolledige ontruiming. Sta op je strepen en laat je bijstaan door je eigen notaris daar dit voor u geen extra kosten veroorzaakt. Leg hem de vraag van de verkoper alvast voor zodat hij z n confrater proactief kan vragen de verkoper te wijzen op z n ondertekende afspraken.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 23 jun 2015 11:03

Plaatsbeschrijving niet vergeten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 23 jun 2015 11:05

Plaatsbeschrijving niet vergeten.
op kosten van de verkoper door een in onderling overleg aangestelde expert (zowel ingaand als uitgaand) natuurlijk.

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 23 jun 2015 15:55

Als je toch toegeeft ondanks het gegeven dat de compromis hierin niet voorziet eis dan een bezettingsvergoeding die bv elke week 100€ duurder wordt (begin bv aan 300€) en vraag dat de notaris 5 of 10.000€ inhoudt om eventuele kosten te dekken van wanbetaling bezettingsvergoeding of wegens bv onvolledige ontruiming. Sta op je strepen en laat je bijstaan door je eigen notaris daar dit voor u geen extra kosten veroorzaakt. Leg hem de vraag van de verkoper alvast voor zodat hij z n confrater proactief kan vragen de verkoper te wijzen op z n ondertekende afspraken.
Inderdaad, een gedeelte van de verkoopsom als garantie tot einde bewoning ter bede laten blokkeren.

Terug naar “Kopen”