Tips om huis te kopen

Vandebos
Berichten: 16087

Re: Tips om huis te kopen

#16 , 16 jun 2015 18:47

Ok.

Mijn lijstje:

- indien het pand verkocht wordt via een immokantoor hou er dan altijd rekening dat dit kantoor a) de verkoper vertegenwoordigt, b) tot opdracht heeft het voor een te hoge prijs te proberen te verkopen, c) enkel betaald wordt bij verkoop en dan op basis van de verkoopsprijs.

- tenzij je reeds enkele keren een pand hebt gekocht/verkocht neem je steeds een expert mee als je een pand een tweede keer bezoekt.

- u gaat een woning kopen, geen brood. Als u 500 vragen heeft stel ze dan alle 500. Nadien heeft iedere niet gestelde vraag doorgaans de vervelende gewoonte een probleem te worden.

- je hebt besloten een woning te kopen. proficiat! Dit wordt waarschijnlijk de grootste aankoop in uw gehele leven. Benader het dan ook op die wijze. Neem de tijd om vertrouwd te worden met de regio waar je wil kopen, met de spelers op de markt die je best vermijdt en diegene die betrouwbaar zijn, met de gemiddelde prijzen in de regio. Met neem de tijd doel ik op een kooptermijn die gerust 12-18 maanden in de toekomst mag liggen.

- beslis voor uzelf of u een nieuwbouw of een bestaand pand wenst aan te schaffen. Beiden zijn immers compleet ander terrein met andere voorwaarden en regels (bv subsidies) waarmee men rekening dient te houden.

- neem een eigen notaris in de arm, dit kost niemand iets meer; de notarissen dienen de erelonen te splitsen. U heeft dan wel iemand extra bij de hand die u vertegenwoordigt en niet de verkoper.

- raak niet ontmoedigd als je vijftig panden bezoekt voor je wat vindt, in feite zou je zelfs niet aan kopen mogen denken voor je minimaal vijftig panden hebt bezocht en ten minste een basis idee hebt opgedaan van wat er zich op de markt bevindt en tegen welke banden je dient te schoppen.

-voor je überhaupt ernstig begint te zoeken passeer je bij een paar banken en leg je je plannen en eigen middelen voor. Dan krijg je idee van hoeveel je zal kunnen lenen tegen welk tarief en kan je naargelang de panden die je interesse weerhouden een koop en renovatie budget plannen. Aarzel niet op het ogenblik van aankoop om banken tegen elkaar uit te spelen. Een collega van me, met meer lef dan goed voor hem is en een pokerface om jaloers op te zijn, heeft op die wijze bijna 1,4% van de originele rentevoet afgeknepen. Daar kan je al een paar keer van op restaurant gaan...

- wees creatief met je lening, vandaag stond er nog een interessant artikel in de krant hoe sommige banken met klanten die ze vertrouwen twee leningen afsluiten, eentje met hypotheek voor het bedrag dat u de maximale vrijstelling, woonbonus dekt, en eentje zonder hypotheek stelling voor het resterende bedrag. Dat levert u winst op bij de notaris en bij een eventuele versnelde afbetaling.

- ga langs bij de notarissen in de regio en kijk welke panden deze uit de hand of via openbare verkoop in aanbieding hebben. Laat bij hen je gegevens en het type van woning die je zoekt achter. Woningen die bij hen verkocht worden zijn doorgaans een tikje goedkoper dan de marktwaarde en indien het over publieke verkoop gaat is de definitief gehamerde prijs regelmatig tot 30% onder de marktwaarde. (Immokantoren zijn steeds een verkopersmarkt, openbare verkopen een kopersmarkt...)

- Ga een paar keer naar een openbare verkoop zodat je ziet hoe het er aan toegaat. Indien je gaat voor een pand dat echt interesseert leg je voordien een maximumprijs vast en ga je er onder geen beding overheen, laat je niet verleiden tot een biedoorlog. Dat is alleen leuk op TV als andere onnozelaars hiervoor vallen.

- indien je een interessante woning tegenkomt aarzel dan niet eens met de buren te spreken... Vaak hoor je dan zaken die de prijs bij het onderhandelen wat kunnen drukken.

- neem de gemelde lijsten van livios door. Ze zijn goud waard.

- ditto voor de reeds door anderen geplaatste voorwaarden op te nemen of te weren uit het compromis, indien het voorgelegde compromis voorwaarden bevat waar je je niet comfortabel bij voelt dien je niet te aarzelen om hier vragen te stellen of zelfs gewoon het compromis eens voor te leggen aan een notaris, advocaat of andere makelaar (de meesten zullen onder de tafel je met plezier helpen.)

- hou altijd rekening met een renovatiebudget van 20% van de aankoopsprijs om de eerste grote werken in het pand uit te voeren zodat het meer jouw smaak is.

- als een pand te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal zo. (If it walks like a duck, quacks like a duck, it probably is a duck.) Wandel ervan weg, er zijn 220.000+ andere woningen te koop in België. Daartussen zal er zich wel eentje bevinden dat je past, zonder het risico op een lijdensweg langs rechtbanken.

- nodig ons uit voor de inwoon BBQ

Als aan nog wat denk voeg ik het bij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bluemoon76
Topic Starter
Berichten: 49

#17 , 16 jun 2015 23:44

Bedankt voor de tips

Ik hou inderdaad al enige tijd de markt in de gaten, nu was het de eerste keer dat ik overging op een bezoek omdat het huis zelf me erg interesseert.
De vraagprijs is erg redelijk en minder dan dezelfde aard huizen in die wijk, de reden is omdat deze naast een autoweg ligt aan de geluidsmuur.
Uiteraard schrikt dit menig mensen af maar ik heb er zelf geen problemen mee, in huis heb ik geen storend geluid waar genomen.

Mijn eerste indruk na bezoek was goed, het huis zelf is goed onderhouden geen enkel spoor gezien van waterlekkage, vocht, schimmel . Uiteraard heeft de woning een opfris beurt nodig maar dat is het minste.

Ik zou morgen bellen voor een tweede bezoek en een goede vriend die werkt in de bouw meenemen.

Eigen notaris zou ik zeker nemen.

De makelaar zei me uiteraard dat er nog geïntresseerden waren maar tja ze kan zeggen wat ze wil natuurlijk.

Indien ik een bod wens uit te brengen hoeveel onder de vraagprijs zou ik gaan ?

Vandebos
Berichten: 16087

#18 , 17 jun 2015 01:12

Laat je niet dwingen tot een snelle beslissing. Ken je de reden voor verkoop?

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#19 , 17 jun 2015 10:14

de reden is omdat deze naast een autoweg ligt aan de geluidsmuur.
Uiteraard schrikt dit menig mensen af maar ik heb er zelf geen problemen mee, in huis heb ik geen storend geluid waar genomen.
Ieder zijn goesting, maar deze redenering heb ik al vaker gehoord en keer op keer hebben die mensen hier achteraf spijt van. Geluidshinder is een zwaar onderschat probleem en ondanks wat mensen wel eens beweren went het nooit.
Ik veronderstel dat u uw vaststelling overdag gedaan heeft, maar besef ook dat u in dit huis moet slapen op een moment dat de gewone omgevingsgeluiden wegvallen en uw oren zich aanpassen aan deze rust.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#20 , 17 jun 2015 10:27

de reden is omdat deze naast een autoweg ligt aan de geluidsmuur.
Uiteraard schrikt dit menig mensen af maar ik heb er zelf geen problemen mee, in huis heb ik geen storend geluid waar genomen
En het kankerverwekkende fijn stof.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

limelight
Berichten: 232

#21 , 17 jun 2015 10:46

Houd ook rekening met de herverkoopbaarheid. Ken zo een huis dat ondertussen al 2 jaar te koop staat omdat het aan een snelweg gelegen is. Mooi huis, mooi stuk grond... maar geen kat die daar wil gaan wonen.

BrechtS
Berichten: 463

#22 , 17 jun 2015 15:53

de reden is omdat deze naast een autoweg ligt aan de geluidsmuur.
Uiteraard schrikt dit menig mensen af maar ik heb er zelf geen problemen mee, in huis heb ik geen storend geluid waar genomen.
Ieder zijn goesting, maar deze redenering heb ik al vaker gehoord en keer op keer hebben die mensen hier achteraf spijt van. Geluidshinder is een zwaar onderschat probleem en ondanks wat mensen wel eens beweren went het nooit.
Ik veronderstel dat u uw vaststelling overdag gedaan heeft, maar besef ook dat u in dit huis moet slapen op een moment dat de gewone omgevingsgeluiden wegvallen en uw oren zich aanpassen aan deze rust.
Even wat medische kennis over wonen naast een autoweg:
- binnen de 100 m van de verkeersas stijgt de mortaliteit (sterfte stijgt met 18% en cardiopulomale mortaliteit verdubbelt)
- binnen de 300 m van de verkeersas stijgt morbiditeit (verhoogd voorkomen coronair syndroom en Cardio-Vasculair Accident, gestegen kans op myocardinfarct)
- binnen de 500 m van de verkeersas zijn er biologische effecten (slaapverstoring en angst komen vaker voor, depressieve klachten ook vaker, veranderingen in neurologische processen, versnelling van het proces van atherosclerose, bloeddrukverhoging, afwijkingen op het elektrocardiogram en logfunctie-afwijkingen en bronchiospasmen)
- binnen de 1500 m invloed op groei, ontwikkeling en veroudering (verstoring ontwikkeling longfunctie, versnelling cognitieve achteruitgang bij ouderen, verkorting uiteinden DNA in witte bloedcellen dus versnelde veroudering en verhoogde kans op kanker)

Dat zijn de gezondheidseffecten die fijnstof en het lawaai met zich meebrengt. De woning is net achter het geluidsscherm, dat is een miniem voordeel omdat daar het fijnste fijn stof minder voorkomt dan moest er geen geluidsmuur zijn. Echter de cijfers die ik hier vermelde hebben ook hun toepassing bij het geluidsscherm: een geluidsscherm zorgt dat het fijnstof verder wordt gedragen dan normaal, en een piekmomenten op 100m afstand veroorzaakt die bijna gelijk aan moest men op de drukke baan zelf staan.

Verder heeft het geluid zeker een grote invloed op uw nachtrust, ga 's nachts eens met een decibelmeter rond in die woning. Vanaf 42 decibel 's nachts binnenshuis is er al slaapverstoring zonder ontwaken, kans op te vroeg ontwaken of het gevoel slecht te slapen. Meer dan 50 decibel verhoogd de kans op hypertensie en myocardinfarct. Vanaf 60 dB verhoogde kans op depressie en angststoornissen. 'Wij ondervinden geen hinder' is relatief. Verder, wat als u in de zomer 's nachts het raam wilt open doen voor het slapen? Veel lawaai en fijn stof, dus te hopen voor jullie heeft die woning ventilatiesysteem D met een goede filter.

Voor als u deze cijfers niet wilt geloven, ik verwijs u door naar professor Avonts van de UGent faculteit geneeskunde, professor van milieukunde die in de geneeskunde les geeft over de invloed van milieu op gezondheid. Dit is allemaal rechtstreeks uit zijn lesmateriaal en cursus geplukt. Onderschat het bij een drukke autoweg wonen dus zeker niet. En als u een kind hebt of krijgt met astma, dan is daar wonen zeker een slecht idee.

bosprocureur
Berichten: 6858

#23 , 17 jun 2015 16:41

Een eindje verwijderd van het zuiver juridische, maar bedankt voor de waardevolle info.

KJ86
Berichten: 2663

#24 , 17 jun 2015 23:33

Voor dat je een woning koopt, moet je uw financiële situatie ontleden. De meeste kopers gaan naar hun bank om te vragen wat ze kunnen lenen.
Alhoewel dat de banken al een beetje conservatiever geworden zijn, geven ze over het algemeen nog altijd een grotere schuldlast dan goed is. Ik ken werkende koppels die van één loon moeten rondkomen. Opofferingen zullen altijd nodig zijn voor de aankoop van een degelijke woning maar je moet niet overdrijven. Het is geen schande om geld te vragen bij uw ouders, grootouders, suikernonkels...enz. Een nee heb je en een ja kan je krijgen!

Vandebos
Berichten: 16087

#25 , 18 jun 2015 00:33

Voor dat je een woning koopt, moet je uw financiële situatie ontleden. De meeste kopers gaan naar hun bank om te vragen wat ze kunnen lenen.
Alhoewel dat de banken al een beetje conservatiever geworden zijn, geven ze over het algemeen nog altijd een grotere schuldlast dan goed is. Ik ken werkende koppels die van één loon moeten rondkomen. Opofferingen zullen altijd nodig zijn voor de aankoop van een degelijke woning maar je moet niet overdrijven. Het is geen schande om geld te vragen bij uw ouders, grootouders, suikernonkels...enz. Een nee heb je en een ja kan je krijgen!
Klopt. Een discussie die ik reeds een aantal keer heb gehad met oudere en ondertussen gepensioneerde collega's wanneer ze beginnen over hun kinderen die een eigen baksteen zoeken en de prijzen hoog vinden. In de discussie stel ik hen dan doorgaans de vraag wat ze denken dat het beste is voor hun kinderen, een stuk van de erfenis nu krijgen wanneer ze het nodig hebben of over x jaar met duurdere erfenisrechten wanneer het niet echt broodnodig meer is om hun leven te starten.

Bluemoon76
Topic Starter
Berichten: 49

#26 , 18 jun 2015 18:37

Laat je niet dwingen tot een snelle beslissing. Ken je de reden voor verkoop?
Als reden gaf de eigenaar aan dat ze kleiner wilden gaan wonen nu de oudste kinderen het huis uit gaan.
Voor dat je een woning koopt, moet je uw financiële situatie ontleden. De meeste kopers gaan naar hun bank om te vragen wat ze kunnen lenen.
Alhoewel dat de banken al een beetje conservatiever geworden zijn, geven ze over het algemeen nog altijd een grotere schuldlast dan goed is. Ik ken werkende koppels die van één loon moeten rondkomen. Opofferingen zullen altijd nodig zijn voor de aankoop van een degelijke woning maar je moet niet overdrijven. Het is geen schande om geld te vragen bij uw ouders, grootouders, suikernonkels...enz. Een nee heb je en een ja kan je krijgen!
Bank bezoek heb ik inderdaad al gehad, waar ik eerder enorm in twijfel is of ik een variabele of vaste rentevoet neem.
Het was vooral informatief en ik weet tenminste wat de grenzen zijn.
Ondanks ik ga hertrouwen ga ik een woning volledig alleen kopen dus kwa schuldenlast ga ik het niet te gek maken.

Vandebos
Berichten: 16087

#27 , 18 jun 2015 18:48

Vast, niet twijfelen! Op zijn best kan de interbankaire rentevoet nog een kwartje zakken...en deze zal zeker gedurende de volgende 15-25 jaar op dit niveau blijven.

U kan ook hedgen als de bank akkoord gaat met het splitsen van de leningen in twee stukken, het grootse deel vast, het kleinere variabel.

Maar persoonlijk lijkt op dit ogen vast me nog steeds, zelfs op lange termijn het beste.

Bluemoon76
Topic Starter
Berichten: 49

#28 , 18 jun 2015 18:59

Mn eerste gedacht was ook vast maar ze hebben zo een overtuigende speech dat je ferm twijfelend buiten wandeld.
Over het splitsen van de lening hebben we het ook gehad, na de rekening te doen kwam het amper op een € 100 verschil uit.
Ik heb nu nog maar 1 bank bezocht maar heb toch al een gedacht van hoe ver we kunnen gaan .
Als een aankoop zich echt zal voordoen dan zal ik zeker enkele banken aflopen om het beste aanbod te krijgen.

Vandebos
Berichten: 16087

#29 , 18 jun 2015 19:37

Neem de papieren die je bij deze bank hebt gehad en stap nu eens naar een andere? Ik denk je verbaast gaat opkijken...

Kan je me via PB eens doorzenden wat ze je geboden hebben? (geleend bedrag/ eigen inbreng/looptijd/rentevoet) Voel je absoluut niet verplicht... gewoon nieuwsgierig of ik je niet sowieso al een verrassing kan bezorgen.

Bluemoon76
Topic Starter
Berichten: 49

#30 , 26 jun 2015 20:43

En we hebben gekocht !
Na 3 bezoeken te hebben gedaan heb ik een bod gedaan en het was aanvaard.
Bedankt voor alle tips hier, heb zeker enkele kunnen gebruiken.

Nu begin ik aan de bank ronde, de afspraken zijn gemaakt en we zullen zien wie het beste eruit komt.

Terug naar “Kopen”