kverkopers dreigen om ons van te koop te ontbinden

ursula
Topic Starter

kverkopers dreigen om ons van te koop te ontbinden

#1 , 07 okt 2007 13:25

beste,

ik heb een vraagje,
wij hebben reeds een verkoopverbintenis getekend bij de notaris op 21 juli2007 en de officiele akte ging getekend worden op 28sept 2007.
helaas is dit niet kunnen doorgaan doordat onze makelaar een document van de schatting nog niet ingediend had bij de bank.
Dit zou enege uitstel kunnen vragen van 1 tot 14 dagen zei onze makelaar.
maar ondertussen dreigen onze verkopers om ons te ontbinden van onze koop? kan dit zo maar?
we moeten nu ook volgens hen al 35 euro interest betalen per dag we over tijd zijn.
ik ben er wel mee bezig want ik wil wel dat huis kopen ,de lening is zeker geen probleem,kan je mij es wat meer hierover vertelolen aub?

alvast bedankt,een ongerust meiske

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 okt 2007 20:44

De ontbinding zal hij hiervoor niet bekomen, dat zou onredelijk zijn.

Maar U wil kopen ... dus moet U geld hebben ... dwz een lening ...
wiens schuld is het (wiens fout is het) dat U geen geld zal hebben op de overeengekomen verkoopdag: de koper of de verkoper (al de anderen werken maar voor 1 van de 2)

Stel dat het uw fout is ... dan denk ik dat schadevergoeding normaal is ... en dan zou ik zeggen: wat is de huurprijs voor die woning? (wat zouden de verhuurders moeten betalen om eenzelfde woning te huren op dezelfde plaats). Als u dat deelt door 30, dan komt u er nog goedkoop van af.

Om de ontbinding te bekomen, moeten ze U eerst in gebreke stellen en dan naar de rechter stappen. Tegen dan is uw lening al lang klaar.
(tenzij U gekke dingen in uw compromis zou aanvaard hebben, zoals een ontbinding van rechtswege bij aangetekende brief, maar dat zal wel niet)

ursula
Topic Starter

#3 , 08 okt 2007 08:37

De ontbinding zal hij hiervoor niet bekomen, dat zou onredelijk zijn.

Maar U wil kopen ... dus moet U geld hebben ... dwz een lening ...
wiens schuld is het (wiens fout is het) dat U geen geld zal hebben op de overeengekomen verkoopdag: de koper of de verkoper (al de anderen werken maar voor 1 van de 2)

Stel dat het uw fout is ... dan denk ik dat schadevergoeding normaal is ... en dan zou ik zeggen: wat is de huurprijs voor die woning? (wat zouden de verhuurders moeten betalen om eenzelfde woning te huren op dezelfde plaats). Als u dat deelt door 30, dan komt u er nog goedkoop van af.

Om de ontbinding te bekomen, moeten ze U eerst in gebreke stellen en dan naar de rechter stappen. Tegen dan is uw lening al lang klaar.
(tenzij U gekke dingen in uw compromis zou aanvaard hebben, zoals een ontbinding van rechtswege bij aangetekende brief, maar dat zal wel niet)
de lenig is geen probleem die is goedgekeurd,wat er wel in t kontrakt staat is het volgende:

ingeval van vertraging in betaling zal er door de koper een nalatigheidsinterest verschuldigd zijn op de nog verschuldigde koopsom van negen procent.
ingeval van niet-naleving door een der partijen van de bij deze aangegane verbintenissen en na ingebrekestelling bij aangetekend schrijven,welke zonder gevolg gelaten werd gedurende een periode van dertig dagen,zal deze verkoping ontbonden zijn.
in dit geval zal een som van 10 percent van de koopsom aan de niet ingebreke gebleven partij toekomen ten titel van schadevergoeding,onder aftrek of na terugbetaling van de door de koper gestorte voorschotten.
de partijen behouden zich nogthans het recht voor de gedwongen uitvoering van deze overeenkomst te vervolgen.

p.s: de vertaging komt door onze makelaar

Reclame

wolf2

#4 , 08 okt 2007 23:13

Als de lening goedgekeurd is, dan is er toch geen pobleem?
Hoogstens vertraging; maar daarvoor is in het contract een schadevergoeding voorzien. (9% = niet zodanig hoog dat men van een strafbeding zou kunnen spreken; dus volgens mij geldig.)

Ik had al schrik voor het bestaan van de volgende clausule:
ingeval van niet-naleving door een der partijen van de bij deze aangegane verbintenissen en na ingebrekestelling bij aangetekend schrijven,welke zonder gevolg gelaten werd gedurende een periode van dertig dagen,zal deze verkoping ontbonden zijn.

Maar zoals ik al zei: ze moeten U dus eerst in gebreke stellen en U gaat natuurlijk de zaak niet "zonder gevolg" laten: U doet per aangetekende brief melding van het bekomen van de lening en stelt een nieuwe datum akte voor (of betoont een pak goeie wil en inschikkelijkheid voor het vaststellen van die datum).

Dus: geen paniek. ALS u de lening op heeft, ga dan zo snel mogelijk voor een nieuwe datum.

Terug naar “Kopen”