Eerste apartement na 1,5 jaar opnieuw verkopen. (gr beschr)

trader
Topic Starter

Eerste apartement na 1,5 jaar opnieuw verkopen. (gr beschr)

#1 , 08 mei 2015 12:54

Hallo,

Door omstandigheden wil ik mijn eerste en enige eigendom, een appartement met groot beschrijf, verkopen na 1,5 jaar.
Ik hoor in mijn omgeving mensen zeggen dat er een nadeel zou zijn? Zo ja, welk nadeel is dit of geldt dat niet in mijn geval?

Alvast bedankt!

M

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 mei 2015 12:56

Het enige nadeel is dat je dan geen appartement meer hebt.
Aangezien het uw enige woning is, is er geen belasting op eventuele meerwaarde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KimSe

#3 , 08 mei 2015 13:16

Hou er wel rekening mee dat indien je van abattement kon genieten bij je aankoop, je nog een briefje zal krijgen om registratierechten (en de daarbij horende boete) bij te betalen...

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 11 mei 2015 11:12

Hebt u een abattement verkregen (korting van 1.500 EUR)?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

roharro

#5 , 11 mei 2015 11:28

Door langer te wachten (2 jaar) is de meeneembaarheid van de registraterechten wel weg...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KimSe

#6 , 11 mei 2015 12:07

meeneembaarheid doet hier volgens mij niet ter zake...
Aangezien voor meeneembaarheid vereist is dat je een nieuwe eigendom aankoopt binnen de 2 jaar na verkoop...
TS spreekt niet van een nieuwe eigendom?

Heeft TS bovendien zijn domicilie gevestigd in het appartement? Indien niet kan meeneembaarheid ook niet van toepassing zijn...

Hof van Commerce

#7 , 30 mei 2015 16:43

Door langer te wachten (2 jaar) is de meeneembaarheid van de registraterechten wel weg...
Door langer te wachten (2 jaar) is de teruggave van 3/5de van de betaalde registratierechten wel weg...

Neemt niet weg dat TS, als de te verkopen woning zijn hoofdverblijfplaats was binnen de 18 maanden voor de verkoop, bij een nieuwe aankoop binnen de twee jaar na de verkoop eventueel nog meeneembaarheid door verrekening kan genieten voor het restant (2/5de) (dacht ik, want dit valt wel te combineren, niet?).

Daar de TS geen klein beschrijf kon genieten zal hij op dat vlak geen aanvullende rechten noch boetes moeten betalen. Eventueel genoot hij wel abattementen. Als TS zijn domicilie gevestigd heeft in de woning dan voldoet hij in feite aan de voorwaarden voor het verkrijgen van deze abattementen: de wet bepaalt niet hoelang de koper er zijn hoofdverblijfplaats moet vestigen. De administratie kan er echter toch een probleem van maken indien de periode niet redelijk is...

Dus: 1/ onzekerheid betreffende eventuele aanvullende rechten en boete (maar in principe niet, als TS zijn domicilie er plaatste vanaf de aankoop); 2/ nu alvast vordering teruggave van registratierechten 3/5de mogelijk en 3/ bij aankoop van een nieuwe woning binnen de twee jaar eventueel nog meeneembaarheid door verrekening mogelijk, als dit voordeel nog opweegt t.o.v. de abattementen en als aan alle voorwaarden voldaan is.

Terug naar “Kopen”