lopende sociale lening + bouwen nieuwe woning

Fab4
Topic Starter
Berichten: 2

lopende sociale lening + bouwen nieuwe woning

#1 , 07 mei 2015 13:41

Beste,
ik woon momenteel in een appartement dat ik gekocht heb met een sociale lening (lening van 2005 tot 2025).
Deze sociale lening heeft als voorwaarde dat dit mijn enige woning moet zijn.
Wanneer ik dus een bijkomend huis/appartement koop moet ik deze hele lening vervroegd afbetalen.

Maar als ik nu bouwgrond koop en ga bouwen, wanneer wordt die woning in opbouw dan gezien als een woning?
- Bij de goedkeuring van de bouwplannen
- bij de start van de funderingswerken
- bij wind en waterdicht
- bij plaatsing keuken en badkamer
- bij aansluiting elektriciteit, gas,...
- bij domicilie verandering op het nieuwe adres
- bij het nemen van een hypothecaire lening op het nieuwe huis
- ...

Al vast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 mei 2015 08:52

Bent u zeker dat u wel een ander onroerend goed mag hebben volgens de voorwaarden? Dikwijls (Woningfonds, VMSW) mag je zelfs geen bouwgrond hebben naast de woning waarvoor de lening werd toegekend.

mava105
Berichten: 22319
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 mei 2015 11:32

Leer er gewoon de voorwaarden voor de lening nog eens op na.

Reclame

Fab4
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 09 mei 2015 18:51

Wanneer ik een nieuwe lening aangaan moet ik de sociale lening inderdaad onmiddellijk afbetalen. Maar ik ga voor de aankoop van de bouwgrond niet lenen.
De lening voor het huis wil ik zo lang mogelijk uitstellen. (Bijvoorbeeld pas lenen na de volledige bespreking, ontwerp en de uitvoering van de ruwbouwfase) Zodat ik die tijd de sociale lening kan laten doorlopen. Hoe dichter de onmiddellijke afbetaling bij de oorspronkelijke eind datum van de lening hoe goedkoper lijkt mij.

Ik heb bij de kredietmaatschappij om duidelijkheid gevraagd betreffende de voorwaarde 'enige woning' en 'het bouwen van een nieuw huis', maar daar hebben ze blijkbaar niemand die weet hoe het zit. Ze hebben mij doorverwezen naar de dienst belastingen van de gemeente.

Terug naar “Kopen”