Verlijden van akte - Termijn

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

Re: Verlijden van akte - Termijn

#16 , 19 jul 2010 12:36

Neen , het huis is gebouwd door mijn ouders op een stuk grond die toen der tijd gekocht geweest is.
Dat betekent nog niet dat er geen voorkooprecht is. Indien je het al hebt opgezocht, ok. Indien niet, ga hier dan niet zomaar vanuit, maar kijk het eens na. Je kan dit hier doen: http://www.agiv.be/gis/diensten/geo-vlaanderen/ (doorklikken naar "recht van voorkoop").

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Stone
Berichten: 65

#17 , 19 jul 2010 14:26

Neen , het huis is gebouwd door mijn ouders op een stuk grond die toen der tijd gekocht geweest is.
Dat betekent nog niet dat er geen voorkooprecht is. Indien je het al hebt opgezocht, ok. Indien niet, ga hier dan niet zomaar vanuit, maar kijk het eens na. Je kan dit hier doen: http://www.agiv.be/gis/diensten/geo-vlaanderen/ (doorklikken naar "recht van voorkoop").
Met dank voor de link .

Opgezocht en er is dus geen voorkooprecht.
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

Stone
Berichten: 65

#18 , 25 jul 2010 15:24

De notarissen zijn nu ook niet direkt mijn beste vrienden. Maar ik weet dat veel , niet allemaal , notarissen met een lopende rekening werken bij het Kantoor van Registratie en ahw. registratierechten op voorhand betalen door provisies aan te leggen. Dus pas op met zulke beschuldigingen van geld achterhouden , te laat zijn , enzo. Eigenlijk hebben de notarissen de taksen voorgeschoten aan hun klant. Dus , laten we stoppen met dit geklets.
Waarom wachten ze dan soms (toch veel) tot de laatste dag voor het verlijden der akte ???? Dit moet toch zijn reden hebben ?? In sommige gevallen waar de papierwinkel gecompliceerd is zou ik dat nog kunnen aannemen.
Vroeger in de tijd toen er nog niet met PC's gewerkt werd en dus nog geen data banken en email beschikbaar was zou ik dit ook nog kunnen aannemen , maar vandaag de dag ??? Het zou me zelfs niet verwonderen dat het schrijven zelf ergens een standaard document is waar men gewoon enkele data's aanpast op print drukt en hopla handtekeningentjes er onder en het is in kannen kruiken.
Geld overmaken idem, vroeger was dit een hele rompslomp , nu in een paar muisklikken heb je geld overgemaakt en zit je nog bij dezelfde bank waar de betaler ook zit , dan staat het nog dezelfde dag op de rekening.
Ik begrijp trouwens ook niet waarom notarissen nog steeds met bankcheque's werken.
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#19 , 25 jul 2010 16:43

Er zelf ook wat achter zitten kan helpen...

Eigen ervaring de laatste 30 dagen:

We zoeken al lang terug naar een vakantieappartement aan de zee. Op 12 juni bezoeken we toevallig een nieuwbouwappartement juist klaar. (gingen bij de makelaar binnen om een ander te bezichtigen) Compromis wordt getekend op de 16de juni. Lening wordt gezocht en gevonden aan zeer goede tarieven tegen 9 juli. Voorlopige oplevering verricht op 16 juli. Akte verleden op 19 juli.

Eerste weekend aan zee.. dit weekend! :mrgreen:

Stone
Berichten: 65

#20 , 27 jul 2010 14:41

Er zelf ook wat achter zitten kan helpen...

Eigen ervaring de laatste 30 dagen:

We zoeken al lang terug naar een vakantieappartement aan de zee. Op 12 juni bezoeken we toevallig een nieuwbouwappartement juist klaar. (gingen bij de makelaar binnen om een ander te bezichtigen) Compromis wordt getekend op de 16de juni. Lening wordt gezocht en gevonden aan zeer goede tarieven tegen 9 juli. Voorlopige oplevering verricht op 16 juli. Akte verleden op 19 juli.

Eerste weekend aan zee.. dit weekend! :mrgreen:
Dit is dit dan mooi het bewijs dat het rap ook kan , voor mij is dit dan ook nog eens het bewijs dat men soms moedwillig de tijd rekt.
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

veerle1982
Berichten: 13

#21 , 21 okt 2010 15:37

Ook wij zitten met zo'n probleem, onze compromis werd getekend de 18/06/10 en moest dus normaal gezien de authentieke akte ten laatste getekend worden op 18/10/10, wij hebben getekend dat wij het huis ten laatste eind oktober zullen verlaten. Maar wij horen echter van niemand iets, niet van de notaris, niet van het immobureau en niet van de kopers. Wij kunnen onze sleutel toch niet afgeven als wij geen geld gekregen hebben. Laat staan dat wij dan verhuist gaan zijn. Ik heb van de secretaresse van de notaris uitleg gekregen, maar ben er geen snars slimmer van geworden. Wat kun je hieraan doen. Ons probleem ligt bij het immobureau, hij heeft tot het laatst gewacht om de compromis over te maken aan de notaris, maar wij staan wel met de gebakken peren. Weet er soms iemand welke stappen ik kan ondernemen?

Bedankt

lucgescheiden
Berichten: 2810

#22 , 23 okt 2010 04:32

Kan je je eigen exemplaar van het compromis niet ter beschikking stellen van de notaris?
Handige documenten voor Personenrecht

Sheila Salgado
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#23 , 12 apr 2017 10:18

Ik heb in jauari een huis gekocht. De nodige acties en documenten zijn ondertussen allemaal in orde en wachten we enkel nog om te kunnen verhuizen in mei. Ik heb al een opzeg opgestuurd naar mijn huidige huisbaas en die eindigt op 31 mei. De notaris belde me vorige week om te zeggen dat de akte al opgesteld kan worden midden april maar dat de eigenaars van mijn gekochte huis er nog 1 maand wensen te wonen omdat ze nog geen nieuwe woonst hebben gevonden en ook niet de financiele middelen om een waarborg te kunnen betalen. Kan dit?

Meeboo
Berichten: 1488

#24 , 12 apr 2017 10:20

gelieve geen ander topic te kapen en een nieuw onderwerp aan te maken voor je vraag.

indien dit niet in de compromis staat moet je dit niet toestaan.

Terug naar “Kopen”