Verlijden van akte - Termijn

geraldinenolf
Topic Starter
Berichten: 2

Verlijden van akte - Termijn

#1 , 02 okt 2007 21:02

Beste,

Wij hebben een huis gekocht. Vrijdag wordt de compromis getekend, maar de voorwaarden (geldsom van aankoop en bezettingsvergoeding) werden al door beide partijen ondertekend om de tussentijdse periode te overbruggen.
Nu vroegen wij ons af hoelang het minimaal moet, mag, kan duren vooraleer de akte verlijdt?
Zijn er bepaalde voorwaarden waar aan voldaan moet worden?
Want wij krijgen een bezettingsvergoeding (door de verkopers te betalen zolang ze nog in het huis wonen; tot 1nov2008) per maand, maar dat geldt pas vanaf de datum van de akte van verlijden van de compromis natuurlijk.
Dus vroeg ik me af of wij dan een datum vast kunnen zetten bij de notaris om allemaal die akte te gaan tekenen; of als de notaris zelf iedereen verwittigt; of als de verkopers dan altijd maar uitstel kunnen bekomen, zodat ze ons eigenlijk de maximale termijn (4m na compromis tekenen) nog niet hoeven te betalen en wij dus eigenlijk minder korting op ons huis bekomen...

Alvast bedankt voor jullie antwoordje!
Mvg, G

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 02 okt 2007 22:00

Hey G

Als ik het goed begrijp hebben jullie nog geen compromis getekend. Dan lijkt het mij aangewezen in die compromis zulke voorwaarden meteen te bedingen. Dus, bv. jullie laten opnemen in de compromis dat de akte moet verleden worden tegen een bepaalde datum. En jullie stellen er ook een vergoeding tegenover indien die datum niet gehaald wordt.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 03 okt 2007 12:45

Er bestaat geen enkele wettelijke termijn waarbinnen dergelijke notariële akte opgesteld moet zijn.
Het enige wat er bestaat is dat de kopers binnen de 4 maand hun registratierechten gaan betalen.

Al de rest is vrij overeen te komen (zoals Dieke al een voorstel deed).

Reclame

geraldinenolf
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 05 okt 2007 10:54

Ok, vriendelijk bedankt voor de tips!
G

Pedro
Berichten: 735

#5 , 05 okt 2007 16:35

Er bestaat geen enkele wettelijke termijn waarbinnen dergelijke notariële akte opgesteld moet zijn.
Het enige wat er bestaat is dat de kopers binnen de 4 maand hun registratierechten gaan betalen.

Al de rest is vrij overeen te komen (zoals Dieke al een voorstel deed).
De notaris stelt de notariële akte op. Hij doet dat op basis van de onderhandse overeenkomst. De notariële koopakte biedt rechtszekerheid en moet in het hypotheekregister worden overgeschreven. Zolang dat niet is gebeurd, hebben derden geen weet van de eigendomsoverdracht en kunnen ze eventuele schulden van de verkoper verhalen op een woning die dan eigenlijk al is verkocht. De verkoper kan bovendien nog voor onaangename verrassingen zorgen zolang de verkoop niet in het hypotheekregister staat. Zo zou hij nog een (extra) hypotheek op de woning kunnen nemen.
Tussen de ondertekening van het compromis en het verlijden van de notariële akte mogen maximum vier maanden zitten. In die periode moet je het voorschot en de registratiekosten hebben betaald. Na 4 maanden zijn boetes verschuldigd.

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 05 okt 2007 20:30

Volledig akkoord met de gevaren die er bestaan voor koper en verkoper als ze een verkoop niet in een authentieke akte gieten.

Er is echter geen enkele wettelijke verplichting om dat te doen.

Als men wil dat andere mensen dan de partijen zelf rekening houden met de eigendomsoverdracht, dan moet dat in een openbaar register overgeschreven worden. Dat noemt een hypotheekkantoor. De wet zegt echter dat de hypotheekbewaarder alleen authentieke aktes mag overschrijven: daarom gaan de mensen naar een notaris.

Als je een compromis hebt, moet je verplicht dat compromis laten registreren binnen de 4 maanden (tenzij je al de authentieke akte van die verkoop liet registreren). Je moet altijd eerst betalen; pas dan wordt er geregistreerd.

Maar er bestaat dus geen enkele verplichte termijn tussen compromis en authentieke akte; enkel tussen compromis en registratie bestaat die.

Pedro
Berichten: 735

#7 , 05 okt 2007 20:36

Volledig akkoord met de gevaren die er bestaan voor koper en verkoper als ze een verkoop niet in een authentieke akte gieten.

Er is echter geen enkele wettelijke verplichting om dat te doen.

Als men wil dat andere mensen dan de partijen zelf rekening houden met de eigendomsoverdracht, dan moet dat in een openbaar register overgeschreven worden. Dat noemt een hypotheekkantoor. De wet zegt echter dat de hypotheekbewaarder alleen authentieke aktes mag overschrijven: daarom gaan de mensen naar een notaris.

Als je een compromis hebt, moet je verplicht dat compromis laten registreren binnen de 4 maanden (tenzij je al de authentieke akte van die verkoop liet registreren). Je moet altijd eerst betalen; pas dan wordt er geregistreerd.

Maar er bestaat dus geen enkele verplichte termijn tussen compromis en authentieke akte; enkel tussen compromis en registratie bestaat die.
Volledig met u eens. Mvg.

Stone
Berichten: 65

#8 , 18 jul 2010 16:07

Hoelang duurt dit doorgaans ?
Wij hebben een huis verkocht via makelaar en op het compromis staat dat koper 7 dagen heeft voor het betalen der voorschot en 14 dagen voor zijn lening rond te krijgen , alle andere papieren zoals bodem attest ,EPC , enz is ook al in orde , de hypotheek is al 25 jaar geleden betaald.

Dus denk ik niet dat de Notaris nog zoveel werk heeft aan dit dossier eens het voorschot en de lening geregeld is.

Er word ook wel eens verteld dat (sommige) Notarissen moedwillig aktes vertragen zodat zij meer intresten opstrijken , is dit zo ?

Met dank voor Uw antwoord.
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

lucgescheiden
Berichten: 2810

#9 , 18 jul 2010 16:25

Ik zit in een soortgelijke positie met de procedure van vereffening en verdeling in een scheiding.

Steeds weken tot maanden wachten op reactie. Met alle nadelige gevolgen voor één partij (degene die woonvergoeding dient te betalen)
Ik kon eveneens niets terugvinden inzake termijnen. Het lijkt of notarissen daar de vrije hand in hebben.
Nochthans dacht ik dat een notaris verplicht is om zijn staat aan de rechtbank over te maken, zo hij er niet uit raakt.
Inmiddels schijnt zijn nota wel ruim te zijn opgelopen...
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 18 jul 2010 19:03

Hoelang duurt dit doorgaans ?
Wij hebben een huis verkocht via makelaar en op het compromis staat dat koper 7 dagen heeft voor het betalen der voorschot en 14 dagen voor zijn lening rond te krijgen , alle andere papieren zoals bodem attest ,EPC , enz is ook al in orde , de hypotheek is al 25 jaar geleden betaald.

Dus denk ik niet dat de Notaris nog zoveel werk heeft aan dit dossier eens het voorschot en de lening geregeld is.

Er word ook wel eens verteld dat (sommige) Notarissen moedwillig aktes vertragen zodat zij meer intresten opstrijken , is dit zo ?

Met dank voor Uw antwoord.

Uit ervaring weet ik dat notarissen meestal de akte eerst verlijden als het bijna te laat is om de registratierechten te storten, m.a.w. in de loop van de laatste week van de vier maanden. Voorlaatst was het zelfs in de namiddag van de laatste dag. De notaris heeft toen een fax gestuurd naar het Kantoor van Registratie een uur voor het sloot.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 18 jul 2010 19:10

De notarissen zijn nu ook niet direkt mijn beste vrienden. Maar ik weet dat veel , niet allemaal , notarissen met een lopende rekening werken bij het Kantoor van Registratie en ahw. registratierechten op voorhand betalen door provisies aan te leggen. Dus pas op met zulke beschuldigingen van geld achterhouden , te laat zijn , enzo. Eigenlijk hebben de notarissen de taksen voorgeschoten aan hun klant. Dus , laten we stoppen met dit geklets.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucgescheiden
Berichten: 2810

#12 , 18 jul 2010 19:14

Geen reclame voor die notaris!
Worden dergelijke praktijken ergens aangeklaagd of gepubliceerd?
Moet de balie van notariisen daarop niet op reageren?

Zou wel een aantal clienten zien schuiven als ik het hier goed begrijp.
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 18 jul 2010 19:28

Als ik zeg dat notarissen - op grond van mijn ervaring - op het einde van de vier maanden de akte verlijden, dan suggereer ik geenszins dat ze intussen intresten in hun zak zouden steken....ik heb trouwens nog nooit iets aan een notaris betaalt voor de dag van het verlijden van de akte. Het is gewoon een vaststelling. Misschien hebben ze die tijd wel nodig, misschien ook niet. Ikzelf heb ook dikwijls de neiging om alles tot op het laatste ogenblik uit te stellen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 jul 2010 11:45

Hoelang duurt dit doorgaans ?
Wij hebben een huis verkocht via makelaar en op het compromis staat dat koper 7 dagen heeft voor het betalen der voorschot en 14 dagen voor zijn lening rond te krijgen , alle andere papieren zoals bodem attest ,EPC , enz is ook al in orde , de hypotheek is al 25 jaar geleden betaald.

Dus denk ik niet dat de Notaris nog zoveel werk heeft aan dit dossier eens het voorschot en de lening geregeld is.

Er word ook wel eens verteld dat (sommige) Notarissen moedwillig aktes vertragen zodat zij meer intresten opstrijken , is dit zo ?

Met dank voor Uw antwoord.
Bestaat er een voorkooprecht op het huis?

In Antwerpen bijvoorbeeld bestaat er op vele plaatsen een voorkooprecht voor een hele hoop sociale instanties (genre OCMW en dergelijke). Al deze instanties moeten door de notaris aangeschreven worden met de vraag of zij hun voorkooprecht willen uitoefenen. Indien er één enkele van deze instanties niet de moeite doet om hier tijdig op te antwoorden, heb je die 4 maanden al bijna standaard aan je broek.

Stone
Berichten: 65

#15 , 19 jul 2010 12:03

Hoelang duurt dit doorgaans ?


Bestaat er een voorkooprecht op het huis?

In Antwerpen bijvoorbeeld bestaat er op vele plaatsen een voorkooprecht voor een hele hoop sociale instanties (genre OCMW en dergelijke). Al deze instanties moeten door de notaris aangeschreven worden met de vraag of zij hun voorkooprecht willen uitoefenen. Indien er één enkele van deze instanties niet de moeite doet om hier tijdig op te antwoorden, heb je die 4 maanden al bijna standaard aan je broek.
Neen , het huis is gebouwd door mijn ouders op een stuk grond die toen der tijd gekocht geweest is.
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

Terug naar “Kopen”